Jan Laštůvka z MonkeyData: Spouštíme globální expanzi, chceme být světovou jedničkou

Ostravský startup MonkeyData v září oslavil první narozeniny. A že bylo co oslavovat. Za rok v byznyse obsluhuje více než 1300 e-shopů jen v České republice, získal investici ve vyšším řádu stovek tisíc dolarů (což oceňuje firmu na 80 až 150 milionů korun) a s aktualizovanou aplikací se teď chystá na globální expanzi.

„Chceme se rychle stát globální jedničkou v e-commerce analytice,“ říká v rozhovoru pro TyInternety jeden ze zakladatelů a CEO MonkeyData, Jan Laštůvka. Startup založil společně s Tomášem Turoněm (CTO) a Lubošem Malíkem (COO).

Jan Laštůvka

Jan Laštůvka

Trojice ještě před šesti lety založila internetovou agenturu, ve které se věnovali klasickému web developmentu a online marketingu. O několik let později odstartovali vlastní e-shop. „Prodávali jsme peněženky bez výrazné přidané hodnoty. Byli jsme jenom levnější a to na trhu nefungovalo,“ hodnotí zpětně Laštůvka. Pak se pustili do prodeje dalších zboží, které již ale fungovaly a byznys rostl.

Při podnikání narazili na mezeru na trhu – e-shopům chyběl jednoduchý nástroj, který by dostatečně dobře ukazoval všechna potřebná data od e-shopových platforem (v Česku třeba Shoptet, NetDirect, ShopSys) přes social media, zbožové srovnávače po PPC systémy a mailingové systémy.

„Dáváme data dohromady a vizualizujeme je. Díky tomu má člověk absolutní přehled nad tím, co dělá. Šetříme náklady, čas a pomáháme lépe řídit byznys,“ vysvětluje Laštůvka.

Proč právě Monkey?

Jsem rád, že se u toho usmíváte, to byl záměr, proč jsme to nazvali monkey. Nechtěli jsme dělat suchou analytiku. Dali jsme tam data, aby člověk pochopil, s čím děláme a pak něco funny, že je budeme prezentovat způsobem, který je bude bavit.

Jake je Vaše konkurence?

V Česku přímá konkurence zatím není, nejvíce konkurenční trh je pro nás Amerika, kde funguje například RJMetrics. Mnoho firem na trhu dodává cloudovou analytiku, ale rozdíl je v tom, že se tyto nástroje soustředí na jiné segmenty. Třeba SocialBakers na social media. My se soustředíme na e-commerce analytiku, ve které se chceme stát globálním leadrem.

Byznys jste spustili v září minulého roku. Jak se vám daří?

Daří se nám výborně. Česko je super trh na start podobných produktů, protože je tady vzhledem k velikosti vysoký počet e-shopů. Samozřejmě, na domácím trhu se začíná líp, než na globálním. Tady jsme to testovali a zjišťovali feedback, po zapracování se posuneme na globální trh. Momentálně nás používá asi 1300 e-shopů, část ve free verzi, část v placené.

Jaký je podíl platících zákazníků?

Jedná se o řády desítek procent.

MonkeyData

Jak v současnosti vyvíjíte váš produkt?

Minulý týden jsme spustili aktualizovanou verzi MonkeyData reflektující rok změn. Udělali jsme kompletní redesign aplikace, výraznou změnou jsou nové přehledy. Denní přehledy s live streamem aktualizující se každou hodinu, v trendech mohou zákazníci sledovat vývoj nejdůležitějších metrik za poslední dva roky a také si mohou přidávat oblíbené grafy do celkového přehledu.

Dále jsme vytvořili řadu nových metrik a rozšířili i mobilní aplikaci, ve které je k dispozici denní i celkový přehled. Funkcemi, vizuálem a metrikami tak jsme o několik levelů výš. S touto verzí chceme teď na podzim vstoupit i na globální trh.

Rozšiřujete také svůj tým?

Před rokem nás bylo pět, momentálně je nás dvacet. Budeme i nabírat, sháníme dva, tři developery. To nám na začátek globálního růstu postačí, s naším růstem pak bude samozřejmě růst i počet zaměstnanců.

Přičemž většina týmu sídlí v Ostravě.

Přesně tak, z dvaceti lidí je tam 18, Aleš Sekanina, hlavní e-commerce analyst, je jediný v Praze. Já jsem tak půl na půl, nebo jsem někde ve světě.

Nemáte problémy při řízení firmy z Ostravy, neomezuje vás to?

Myslím si, že ne. Kdybychom dělali byznys jen v ČR, museli bychom být v Praze. My ale budeme dělat byznys globálně, takže Praha není tak úplně důležitá ve smyslu tady fyzicky být. S koncovými zákazníky se osobně nesetkáváme, všechno probíhá online. Spíš jde o partnershipy, ty jsou v Praze, ale nemusíme tady být nonstop.

Při řízení globálního byznysu ale potřebujete dobrou dopravní dostupnost, ta je určitě lepší v Praze.

Zatím to zvládáme. Ryanair lítá z Ostravy, do Londýna se člověk dostane rychle, do tří nebo čtyř hodin i do Prahy. Ostravu naopak vnímáme jako devizu v tom, že jsou tam šikovní lidé a úroveň mezd je o něco nižší, což nám umožňuje šetřit náklady a investovat více do expanze.

Tým MonkeyData

Tým MonkeyData

Za první rok jste také získali investici od pana Schmalze. Za patnáctiprocentní podíl zaplatil vyšší stovky tisíc dolarů, což vaši firmu oceňuje na 80 až 150 milionů korun. Na co tyto peníze plánujete využít?

První v řadě je vývoj produktu do globální fáze, podoby. Další je marketing, sales a samotná expanze.

Je to jediná investice?

Na začátku jsme do projektu investovali vlastní peníze. Zároveň jsme ale od začátku věděli, že při globální expanzi budeme muset najít investora. Nejdřív jsme potřebovali zákazníky, feedback a vyzkoušet program v praxi.

Zároveň jste do týmu přibrali Václava Lišku.

Vašek je členem advisory boardu. Spolupracovali jsme spolu delší dobu a pomáhal nám se strategickým rozvojem a kontakty na globální hráče. S Vaškem si rozumíme a spolupráce nám sedí, to byl také důvod, proč se stal dalším partnerem firmy.

Do kterých zemí se chystáte expandovat?

Během října a listopadu to bude Německo, Anglie a Polsko. V těchto zemích už máme dohody s největšími hráči na poli e-commerce.

Zároveň vstupujeme na trh, který je zastoupen platformami jako je Shopify, Magento. Na těchto platformách v současnosti fungují cca dva miliony e-shopů po celém světě. Budeme tedy na globálním trhu, přičemž se budeme soustředit na podporu prodejů na zmíněných lokálních trzích.

V příštím roce chceme víc expandovat do konkrétních zemí v Evropě a Americe, hodně nás zajímá i Asie, kde momentálně jednáme ohledně dalších partnershipů.

Máte konkrétní cíl, kterého chcete ještě tento rok dosáhnout?

Chceme mít pět tisíc e-shopů, které nás do konce roku budou využívat. Momentálně je to 1300. Teď ale přijde hlavní vlna marketingu, součástí které je také freemium model pro rychlejší penetraci trhu.

Jakou rychlostí momentálně rostete?

Růst je skokový. Poslední měsíc jsme ale v rámci Česka zaznamenali růst o třicet procent, chtěli bychom se dostat alespoň na padesát a na globálním trhu pak i nad sto procent meziměsíčně.

Diskuze k článku

  • Dobrý produkt, držím palce.

    • Produkt super, realizace vsak jeste trochu pokulhava nad ocekavanim..