Jaké byly a co nám daly londýnské Start-up Games

Tech City samotné stojí za zmínku. Je to vlastně taková anglická verze Silicon Valley, podporovaná od roku 2010 britskou vládou. Však se také pod pozvánku na Start-up Games podepsal přímo James Cameron. Dnes v této části východního Londýna sídlí téměř 1300 firem, z toho zhruba polovina si zaslouží označení „tech“.

Šanci zazářit má každý, charisma se cení

Kromě skvělých přednášek od různých zajímavých osobností londýnské podnikatelské scény se her účastnilo 270 mladých podnikatelů ze 120 startupů, z čehož byla přibližně polovina ze zahraničí. Ty mezi sebou soutěžily v duchu současně probíhajících paralympijských her o virtuální medaili a další zajímavé ceny. Každý účastník obdržel milion virtuálních liber, které se posléze snažil co nejlépe investovat. K tomu se v závěru her přidali ještě SuperAngels – investoři, kteří mohli proinvestovat 15 milionů liber. Zvítězily tři startupy, kterým se podařilo získat nejvíce investic.

Nejvíc byly nakonec zhodnoceny akcie startupu Versarien, zabývajícího se výrobou nových materiálů a speciálních kovových pěn za účelem tepelných transferů. Účastníky a investory přesvědčil také MediaDevil, který se svou patentovanou technologií vyrábí vysoce odolné chrániče pro obrazovky tabletů, elektronických čteček a chytrých telefonů, k čemuž ještě nabízí různá pouzdra a obaly v rozmanitém designu.

Srdce všech účastníků si ale zcela bezpochyby získal Afonso Santos a jeho tým s projektem Tuizzi, který usnadňuje pronájem billboardů a jiných externích inzertních ploch zájemcům, kteří je chtějí nakupovat pouze jednotlivě a na určitých místech. Tuizzi usnadňuje spojení mezi poskytovateli a pronajímateli skrze důmyslnou aplikaci integrovanou do Google Maps. I když to možná není projekt ojedinělý, Afonsova osobnost zářila napříč celými hrami a to u všech neotřesitelně zabodovalo.

Mimo to se po konferenci pohybovali ještě čtyři nezávislí soudci, kteří vybrali další objektivně zajímavé projekty, protože v samotných virtuálních investicích šlo spíše o šarm a o štěstí. Všechny vybrané projekty byly oceněny zejména mentoringem, kreditem na Amazon Web Services, skvělou publicitou v anglických médiích a dalšími zajímavými výhodami.

Konference mají smysl, když víte co chcete

Množství zkušeností, kontaktů či nových nabídek ke spolupráci snad nelze tak lehce a v tak krátkém čase získat nikde jinde než na eventu podobného ražení. Začínalo se slavnostním otevřením v Great Britain House na Stratfordu s nádherným výhledem na olympijský park, kde právě v ten večer probíhalo otevření paralympiády, následovalo několik proslovů a pak už bylo zahájeno neřízené a neomezené pitchování ve formě networkingu, které pokračovalo celé další dva dny s menšími přestávkami na přednášky, jídlo a kulturní program.

Josef, můj kolega, to shrnul takto: „Udělali z toho opravdu hru, kdy každý musí investovat do ostatních milion. Musí, protože vyhrává nejen startup s nevyšší valuací, ale i nejlepší investor. Takže šlo o to donekonečna dělat pitche se všemi lidmi a přesvědčit je, že zrovna naše společnost je ta nejlepší a nejvíc rostoucí. Pustili jsme se do toho po hlavě a získali i nějaké investice. Bohužel selhal náš cit pro rozpoznání důležitých lidí a tak jsme úplně minuli SuperAngels. Z ostatních startupů mi tak 50 procent připadlo jako nesmysly, 30 procent má nějaký smysl a zbylých 20 procent jsou docela slušně našlápnuté firmy.

Mě se podařilo domluvit pár potenciálních zákazníků, kteří s livestreamingem buď mají zkušenosti, ale bojovali s jeho složitostí, nebo se teprve chystají na jeho využití. A dostali jsme také zajímavý tip na nový zákaznický segment. Strašně velká škola je, jak se všichni snaží najít chyby – snaží se nás přesvědčit, že nemůžeme prorazit, že konkurence už všechno má a podobně. Díky velkému počtu prezentací jsme si mohli dovolit i A/B testování. Ukázalo se, že v jednoduchosti je síla a v úvodním představení to chce vybrat tři až čtyři hlavní výhody a vynechat technikálie.“

Hledání netušených souvislostí

Celkový dojem z akce byl nesmírně pozitivní, prodchnutý inspirujícím povídáním o byznysu nejen se startupisty, ale také s investory ze známých VC firem jako například Bloomberg Ventures či JP Morgan. Pro nás konkrétně bylo největším přínosem ujasnění, kam by měla Camcada směřovat. Více investorů i zkušenějších podnikatelů se shodlo na tom, že největší potenciál mají monetizovaná živá vysílání v showbyznysu. Ujistili nás také o vývoji mnoha dalších funkcí našeho produktu, o kterých jsme předtím nebyli zcela přesvědčeni, zda mají nebo nemají rozhodující význam.

Kuriozitou bylo doporučení streamovat islámské a židovské pohřby, jelikož v těchto náboženstvích, kde pohřeb musí být vykonán do 24 hodin, je pro velké rodiny žijící po celém světě nesmírně náročné dostat se včas na místo dění. Jako nemalý přínos také hodnotíme dokonalé procvičení naší soutěživosti, entuziastické dravosti a prezentačních schopností, v nichž máme my, české startupy, obecně ještě pořád co dohánět.

Velká Británie na základě velice kladných čísel o tom, jak významnou část HDP generují právě dynamicky rostoucí malé firmy, bojuje za co nejlepší podmínky pro rozvoj tohoto sektoru. A to nejen státním fondem, daňovým zvýhodněním pro investory či zakládáním inkubátorů, ale také zvýhodněním vízových podmínek pro firmy, které z odtud chtějí začít operovat. Podle některých názorů je dokonce získání investice ve Velké Británii jednodušší než ve Spojených státech. Všem českým startupům jednoznačně doporučujeme se podobných akcí účastnit, protože Londýn je opravdu za rohem.

Pro více informací o dění na londýnské startupové scéně doporučuji sledovat @TechCityUK a @startupbritain. Nebo rovnou můžete vyrazit na nějakou z akcí v TechCity: www.techcityuk.com/#!/events.

 

Autorkou článku je Elena Shubik, Sales Queen v projektu Camcada.