Jak zaujmout v Silicon Valley aneb SimpleDent na TechCrunch Disrupt

Říká se, že TechCrunch Disrupt v San Francisku je ta nejdůležitější událost pro startupy vůbec. Měli jsme to štěstí, že jsme se na něj mohli nejen podívat, ale náš startup SimpleDent zde dokonce i vystavit. Z celé akce jsme nakonec získali mnoho dalších skvělých nápadů a hodnotnou zpětnou vazbu. A jak to celé začalo?

Někdy z jara jsme chytli výzvu od CzechInvestu, jak se dostat na TechCrunch Disrupt do San Franciska. Docela nás to zaujalo, a tak jsme se zkusili přihlásit. K našemu velkému překvapení nás vybrali jako jeden ze dvanácti startupů, kterým přidají na cestu a vstupy. A tak začala naše velká výprava.

Letěli jsme o tři dny dřív (už v pátek), abychom se trošku srovnali s časovým posunem a poznali město ještě před začátkem veletrhu. Časový posun je tady o devět hodin zpět, takže to s vaším tělem pořádně zamává. Pátek jsme využili k prohlídce San Franciska, v sobotu jsme pak autem popojeli na nedaleko vzdálené vinice Sonoma na ochutnávku místních vín. To mimochodem opravdu doporučujeme!

V neděli pak už začaly společné akce. Jako první bylo od 14 hodin první setkání s místní komunitou a všemi českými a slovenskými účastníky TechCrunch Disrupt. Potkali jsme se kousek od Golden Bridge u veřejného grilu, s pár basami piv. Ideální prostředí pro vzájemné seznámení…

Raději v Silicon Valley na kole, než u nás v BMW

Nicméně zajímavější pro nás byl drink se zástupci STRV v pondělí večer. Uspořádali panelovou diskuzi, ve které seděli zástupci úspěšných startupů ze San Franciska a zkušení lidé z CzechInvestu.

Tady jsme se dozvěděli, že život v Silicon Valley není jen pozlátko. Život tu není úplně jednoduchý a ani z velmi nadprůměrného platu tu není jednoduché uživit rodinu. Bydlení stojí v Silicon Valley kolem 3,5 až 7 tisíc dolarů měsíčně a pro Čecha, který nemá ve Spojených státech kreditní historii nemá vůbec jednoduché nějaký byt sehnat.

Mateřská školka pak třeba vyjde na dalších více než 2,5 tisíce dolarů, a tak tu údajně ani z platu 200 tisíc dolarů ročně (což je přes 350 tisíc korun měsíčně) nežijete zdaleka na vysoké noze. Pokud máte doma ženu na mateřské a dítě, jste rádi, že vše zaplatíte.

Nicméně i tohle komentoval David Semerád z STRV tím, že pro něj osobně je lepší jezdit v Silicon Valley na kole, než se v České republice vozit v BMW. Také zde několikrát padla zmínka o tom, že pokud to někdo s USA a Silicon Valley myslí vážně, musí se sem přestěhovat, otevřít si tady kancelář a mít americkou firmu. Nelze dělat byznys na dálku z Evropy s českým s.r.o. Tato informace nám navíc byla opakována během celého výletu ještě několikrát, takže na tom něco asi vážně bude…

Den D

V úterý už jsme byli celý den na TechCrunch Disrupt, zatím jen jako návštěvníci. Stánky by se daly rozdělit podle mě do tří skupin:

  • Úžasné technologie jako nejrůznější druhy augmentované reality, avšak bez konkrétního smysluplného využití.
  • Druhou kategorii bych označil pro mě osobně za naprosté hlouposti typu chytré odsávačky mléka.
  • Třetí skupina pak byly věci sice ne převratné, ale velmi užitečné a použitelné. Sem bych zařadil například dokonale udělané nástroje na analytiku developerských chyb, kolegy ze sledování serverů Statusdroid nebo i náš dentální cloudový software.

Večer se pak odehrála Central European Pitch Night by CEconnection. Představila se během ní celá řada zajímavých středoevropských startupů, jež by se opět daly rozdělit do zmíněných tří skupin. České startupy BattSwap, AquaQube, SimpleDent a Xevos tu podle nás patřily mezi nejlepší.

Ve středu pak konečně nastal náš Den D. Celé dvě uličky TechCrunch Disrupt se změnily na české a my jsme se objevili mezi nimi. U stánku jsme měli celý den živo a nemohli jsme se hnout ani na minutu pryč.

Nicméně zhruba třetina lidí, co k nám zavítala, od nás nechtěla nic koupit, nechtěla ani investovat, ale naopak nám sama něco prodávala nebo nabízela. Často šlo o marketingové experty na kalifornský trh, kteří nabízeli svoje služby pro expanzi na zdejší trh. Dále to byli zástupci indických a dalších developerských a marketingových firem.

Zhruba další třetina byla relevantní a šlo buď přímo o potenciální zákazníky či partnery nebo zástupce investorů a inkubátorů. Dostali jsme od nich i cenné tipy a rady, jak program upravit a nabídnout pro americký trh, což máme v plánu zhruba za rok po otestování a doladění v rámci českého trhu. Zbytek návštěvníků byli spíše jen znudění Američané, kteří si prostě jen chtěli podívat.

TechCrunch Disrupt na vlastní kůži

Pravděpodobně jako jedni z mála jsme do Silicon Valley nejeli za SimpleDent hledat investora. Náš startup zatím investujeme z vlastních zdrojů a v tuto chvíli investici z venku nutně nepotřebujeme. Takže naším hlavním cílem bylo otestovat reakci místní zdravotnické a technologické komunity, zda a za jakých podmínek by mohl být náš software přijat také na americkém trhu.

A musíme přiznat, že jsme byli příjemně překvapeni pozitivní odezvou na program od amerického publika. Původně jsme počítali s možností expanze „na západ“ až v dalších letech. Jako první máme v plánu expandovat na východ, kde je v našem oboru podle našich analýz více prostoru. Nicméně na základě zpětné vazby z TechCrunch Disrupt to možná přehodnotíme.

V tomto ohledu jsme ostatně rovnou navázali partnerství s několika místními firmami. Našli jsme dva opravdu zajímavé partnery, se kterými bychom rádi rozvedli spolupráci a připravili v našem programu zcela nevídané moduly založené na umělé inteligenci a rozšířené realitě. Prozatím kvůli konkurenci nemůžeme prozradit, oč půjde, ale myslíme si, že to bude skvělé.

Přestože nám tedy TechCrunch Disrupt dal mnoho zkušeností, včetně prvních krůčku potřebných pro vstup na americký trh, zároveň jsme na vlastní kůži poznali, že právě toto – expanze do USA – rozhodně nebude vůbec jednoduché. Osobní přesun vedení firmy do států bude nevyhnutelný.

Návštěva u kolegů

Ve čtvrtek ráno jsme pak ještě absolvovali poslední hromadnou akci s Čechy, a to návštěvu v sídle asi největšího a nejznámějšího českého startupu GoodData. Zhruba u poloviny diskuze byl osobně přítomen i sám zakladatel Roman Staněk, takže to byl docela zážitek.

Opět nám potvrdil to, že pokud to česká firma myslí vážně s americkým trhem, musí sem přestěhovat své vedení. Stejně jako GoodData může v České republice nechat vývoj nebo jiné části firmy, tak vedení musí sedět v San Francisku. Jinak to prostě nebude fungovat.

San Francisko je podle slov Romana Staňka nejkonkurenčnější prostředí v nejkonkurenčnější zemi i městě a pokud máte technologický startup, tak i v nejkonkurenčnějším odvětví. Neexistuje podle něj těžší místo na to prorazit, než je zde. Ale pokud se to firmě povede, má pak ohromnou šanci být nejlepší na světě.

Cestou domů jsme se ještě stavili v Las Vegas, ale to už je zase trochu jiný příběh…

Diskuze k článku