Jak přesvědčit lidi, aby vám darovali peníze na vaše (šílené) nápady

Crowdfunding nepřestává táhnout. Nedávno se v tuzemsku spustil už jedenáctý crowdfundingový portál, loni si díky těm tuzemským i zahraničním Češi přišli na 70 milionů a zajímavé kampaně, stejně jako poměrně úzce zaměřené portály, stále přicházejí. Jenže jak v kampani uspět? Podívali jsme se na workshop zakladatelů HitHitu a společně s nimi jsme přichystali pár rad.

Boty, co nejsou boty a ponožky, co nejsou ponožky. Prostě něco mezi tím. Kompaktní „botky do kapsy“ je možné jednoduše srolovat, vložit do kapsy a vzít všude s sebou, kde by převoz klasických bot mohl překážet – na brusle, kolo, do fitka, nebo cestování. Přitom se noze přizpůsobí jako ponožky, pevné ale jsou jako boty a proto je možné v nich jít kamkoliv.

Ať už to zní zvláštně, tenhle český projekt Skinners je opravdu populární. Dokazují to peníze – bez toho, aby se zatím botky předávaly, dokázali jejich tvůrci v crowdfundingové kampani vybrat více než 540 000 Kč. Požadovali přitom jen 90 tisíc, svůj cíl tak přesáhli o 602 procent.

Skinners se tak zařadily do 43,7 procenta úspěšných projektů na crowdfundingovém portálu HitHit. Právě crowdfunding získává čím dál tím větší popularitu, lidi se díky němu snaží získat peníze (doslova) na všechno – od vydání knih povídek přes splnění vlastních cestovatelských snů až po natáčení porna ve vesmíru.

Dva ze zakladatelů portálu HitHit, Aleš Burger a Pavel Eichler, měli na listopadové konferenci Týden podnikání workshop, jak svoji crowdfundingovou kampaň úspěšně dotáhnout do konce a na co si přitom dávat pozor. Přinášíme vám návod zpracovaný na základě přednášky.

Vlevo

Zleva Pavel Eichler a Aleš Burger

1. Klíč je v příběhu

Pokud v hlavě nosíte nápad nebo už máte vymyšlený produkt, není to na crowdfundingovou kampaň dost. Nejdůležitějším faktorem při vymýšlení konkrétní kampaně je příběh. Ten může být veselý, smutný, i trapný. Důležité ale je, aby upoutal. Lidé totiž snadněji reagují na emoce a na zajímavosti – stejně tak i média, které vám svojí pozorností mohou pomoci získat další přispěvatele.

Svým příběhem zaujali třeba ve Warhorse Studios s kampaní pro hru Kingdome Come: Deliverance, o nichž psala zadarmo nejen tuzemská, ale hlavně světová média.

2. Uvěřitelné video

Potom, co vymyslíte příběh, potřebujete natočit video. Dlouhé texty s vysvětlováním se nikomu číst nechce, ty věnujte případným organizačním pokynům a záznamu FAQ. Video by mělo být hlavně uvěřitelné, s vaším osobním vkladem. Postavte se před kameru (nebo mobil) a řekněte, proč se věnujete právě tomuhle projektu a čím je pro vás osobně tak podstatný.

3. Žádejte trochu víc

Na crowdfundingové kampani musíte, samozřejmě, určit i konečnou částku, kterou chcete vybrat. Když na základě svých výpočtů dojdete k určité sumě, požádejte o trochu více. Nesmíte zapomenout na to, že určitou část si vezme samotný portál (na HitHitu je to sedmiprocentní provize, Kickstarter a Indiegogo začínají na pěti) a v závislosti na částce počítejte s daněmi, které budete muset odvést.

4. Povězte o tom co nejvíce lidem

Hned v době začátku spuštění kampaně o ní řekněte co největšímu počtu lidí. Své rodině, známým, kamarádům, sousedům, prostě všem. Nikdy nevíte, koho z nich nápad zaujme a rozhodne se vás podpořit, případně o tom řekne dalším známým, kteří by zájem mít mohli.

Velmi pravděpodobně vás budou mnozí z vašeho okolí od nápadu odrazovat. Nenechte se, o případném neúspěchu rozhodnou přispěvatelé (a je lepší alespoň to zkusit). Musíte si uvědomit, že crowdfundingová kampaň je podobná té marketingové – snažíte se přesvědčit cizí lidi, aby vám dali své peníze. Vaše okolí ve většině případů nebude schopné situaci objektivně zhodnotit.

5. Buďte aktivní celou dobu trvání

Kampaně jsou různě dlouhé, většinou ale trvají 45 dnů. Nezaspěte a pracujte od začátku. Běžnou praxí je, že první peníze si „přispěje“ sám tvůrce kampaně. Když se totiž již po pár hodinách ukáže, že vám někdo podaroval například 2000 Kč, na ostatní to bude mít pozitivní efekt.

Stejně tak bude efekt negativní, pokud začátek zaspíte a po patnácti dnech nebudete mít žádného dárce nebo jich bude příliš málo. Když jste nebyli schopni za dva týdny přesvědčit moc lidí, proč bych vám měl přispět já? – pomyslí si potenciální dárci.

Rada na závěr: Poděkujte dobrým dárkem

Na všech crowdfundingových portálech se za příspěvky lidem odměňujete. Jaký typ dárku zvolíte, je na vás, stejně tak to, za kterou sumu ho lidem pošlete. Tenhle fakt ale taky můžete využít ve svůj prospěch – kapela může poslat CD s podpisem, které cestovalo alespoň pohled z druhé strany zeměkoule. Tvůrci filmu mohou například umožnit dárcům ve snímku hrát – jako komparz. Ušetří tak na výplatách pro normální komparz a získá peníze navíc. Některé letní festivaly dokonce nabízely i možnost jít čepovat pivo normálním zákazníkům.

Diskuze k článku

  • Tibor

    Chybičky tam máte:

    „…není to na crowdfundingovou kampaň dostat. “

    „cestoval alespoň pohled z druhé strany zeměkoule.“

    • Iva Brejlová

      Díky, opravili jsme!

  • petous

    Na těchto portálech už se začínají objevovat žádosti od kdejakýho ňoumy. Projekty jako potřebuju si rozjet eshop na trička, strávím dovolenou v Asii a pak vám o tom budu vyprávět,atd…. :-) Upřímně nevidím důvod aby lidé přispívali na soukromé výdělečné aktivity někoho jiného. At si na to každý vydělá nebo začne tvrdě pracovat. To by se mi taky líbilo rozjet si business a žádat o dotaci kolemjdoucí. Klucí a všichni ostatní jen okopírovali nápad z USA, jako všechno ostatní co se zde vyskytuje. Je to jen kopie z Ameriky, nikdo nic vlastního nevymyslí.