Jak jsem ukončil svůj startup. Příběh Homework Paradise

HomeworkParadise.com je tržištěm znalostí, kde se střetávají studenti, kteří hledají studijní pomoc třeba s domácími úkoly, se studenty-tutory, kteří jim za úplatu pomohou či vysvětlí daný problém. Každý uživatel může být studentem a tutorem zároveň a díky kreditovému systému mohou peníze snadno proudit z jedné strany na druhou. Jsem-li student, který rozumí managementu, ale mám problém s matematikou, pomohu někomu s případovými studiemi, vydělám si kredity a jejich část obratem použiji na úhradu vysvětlení příkladu z matematiky, kterému nerozumím. Zbylé kredity si můžu vybrat a koupit si za ně co chci.

Služba je od počátku cílena na americké studenty středních a vysokých škol a to z několika důvodů: jednotný trh (jazyk, měna, kultura), velikost trhu (secondary school 24,52 milionů studentů, college 18,25 milionu studentů), navyklost na mikroplatby přes PayPal i ochota platit za online obsah a tutoring.

Nápad se zrodil při mém pobytu na Erasmu v Turecku, kdy jsem dostával řadu domácích úkolů a zároveň jsem si v té době hrál s různými koncepty online Q&A služeb a chtěl jsem vytvořit vlastní. Jak jsem je postupně rozmýšlel a dělal si research, dospěl jsem právě k domácím úkolům. Pak mi ještě kamarád, se kterým jsem to probíral (Vít Haratek), dal impuls k vytvoření tržiště na domácí úkoly. Myšlenku jsem začal rozvíjet a hned jsem ji zužitkoval v místním předmětu Marketing Research, kde jsme jako závěrečnou práci udělali research právě na potenciální zájem o takovouto službu.

Název Homework Paradise se zrodil po nespočtu různých nápadů a variant. Nakonec se mi podařilo vymyslet název, který v sobě zahrnoval podstatu (původního konceptu) služby. Homework – každý ihned ví, o co se zřejmě jedná, Paradise – marketingové slovo, které evokuje pohodu, klid, něco příjemného. Při vymýšlení názvu bylo ale samozřejmě zásadní, jestli je daná doména .com volná.

Jak se to hezky rozjelo…

Ve chvíli, kdy jsem dopsal business plán, začal jsem se poohlížet po českém investorovi. Požádal jsem kamaráda, který podnikal, jestli by mi dal nějaké kontakty na lidi, o kterých ví nebo tuší, že investují. Zkrátka business angels. Dostal jsem asi 10 kontaktů a začal jsem. Bylo docela těžké zvednout telefon a zavolat. Myslím, že takový studený hovor není dobrým způsobem, jak navázat první kontakt, ale je třeba brát to co je. Někteří poté, co slyšeli, že se jedná o domácí úkoly, přestali mít zájem, někteří řekli, že mají právě rozinvestováno a nic nového nehledají.

Nakonec jsem některé dohnal ke schůzce, osobní jednání fungovalo naprosto jinak a šlo mnohem lépe. Právě s jedním z těchto investorů jsem se domluvil. Peníze byly z velké části použity na vývoj samotné služby, právníky, daňaře, mou odměnu, hosting, marketing a doprovodné služby.

Kde se vzalo to skvělé video

Hodně lidí nás má spojené s naším promo videem, které se vážně povedlo, snad bych tedy ještě zmínil, odkud se vzalo. Za jeho realizací stojí Vít Haratek. Víťa, krom toho, že je můj spolužák a dobrý kamarád, je především mladý, multitalentovaný kreativec, který si vždy klade vysoké cíle a na jeho pracech to jde vidět. Mimo jiné je držitel ceny Anděl za videoklip roku a spoludržitel ceny MTV za klip roku.

Na video mam velmi pozitivní reakce dokonce si ho pochvaloval i jeden člověk, který pořádá festival reklam v NYC. Jsem přesvědčen, že svůj účel splnilo. Čas strávený na homepage je zhruba v délce videa a konverzní poměr na registraci je taky slušný.

…a na čem to ztroskotalo

Základním kamenem úrazu, od kterého se pak rozvinul hlavní problém, byl způsob, jakým jsem chtěl tento startup vést. Rozhodl jsem se, že web developer bude externí firma, u které si projekt nechám na zakázku zhotovit a následně rozvíjet. Dále jsem chtěl najmout marketingovou agenturu pro propagaci. Neboli, outsourcoval jsem základní aktivity.

Web developer, kterého jsem vybral, se po nějaké době ukázal jako velice nešťastná volba. Mohl bych detailně popisovat neustálé pře nad specifikací, mé nevhodné lpění na detailech, mlžení ohledně stavu projektu a podobně, ale asi by to nikam nevedlo a stejně bych se nikam nedobral. Shrnul bych to asi takto: shit happens a pokud se tak stane, je nezbytné zavčas si to přiznat a provést změnu, byť radikální, dokud to jde.

I přesto, že aplikace není dokončená, dá se používat. V praxi je to však tak, že někde v procesu zadávání úkolu je zakopaný pes, protože tam většinou konverze končí. Takže jsem stál před následující situací: spolupráci s web developerem je třeba ukončit, business model není dostatečně ověřen, proinvestována většina dohodnutých prostředků a pomalý vývoj celého projektu.

Co bude dál

Co s tím? Najít technického co-foundera, upravit aplikaci, ověřit business model, dofinancovat a pokračovat. Další možnost je to ukončit.

Rozhodování, co s tím provést, bylo pro mě rozhodně jedno z nejtěžších. Asi po měsíci a půl to ve mě uzrálo a rozhodl jsem se svou účast v Homework Paradise ukončit. Rozhodl jsem se tak proto, že za tu dobu zhruba dvou let jsem kvůli pomalému postupu kupředu a neustálému dohadování ztratil energii posouvat to dále a právě to je to nejdůležitější, aby se tato situace dala změnit. Upřímné přiznání si, že už nemám sílu to celé znovu přenastavit, bylo tím nejtěžším. A chvíle, kdy s tím člověk předstoupí před investora. Tím právě navazuji na „provést změnu, dokud to jde“.

Vzhledem k tomu, že již existuje vesměs funkční základ (aplikace, značka, uživatelé), byla by škoda to vypnout a zavřít do šuplíku. Proto zvažuji předání projektu například studentům a tím jim dát možnost pracovat na něčem reálném, co má potenciál. Nebo někomu kompetentnímu, kdo projeví zájem s tím pokračovat. Hledám hlavně technického co-foundera.

Co si z toho odnést

Poučení z toho plyne více, než si asi dokážu momentálně uvědomit. O každém by se dalo hodně říct, ale raději vyjádřím jen jejich pointu…

  • Team team team! No team, no startup! Největší hodnota se většinou ukrývá v týmu – nepracuj sám.
  • 3x a dost. Mluvením se rýže neuvaří.
  • Pokud technicky dobře nerozumíš web developmentu a necháváš si dělat aplikaci na klíč, najdi si technický dozor.
  • Komunikuj s uživatelem od prvního dne.
  • Kašli na detaily. Spusť nehotovou aplikaci.
  • Neutrácej za právníky a daňaře, dokud nemáš co reálně řešit.
  • Startupová a web developerská komunita jsou tví přátelé – poradí, pomohou, potěší, otevřou ti oči.
  • Podíl fixuj na výsledky.
  • Smart money jsou mnohem víc než jen money.
  • Zařiď viditelné výsledky po cestě.
  • Neúspěch není nic, za co by se měl člověk stydět.
  • Sdílej své zkušenosti.

Že mě to posunulo hodně dopředu, o tom není pochyb. Těžko se to vyjadřuje nebo kvantifikuje. Zkrátka, byla to drahá, nepřenositelná zkušenost, za kterou jsem i přes to všechno vděčný. Moje chuť vymýšlet a realizovat nové projekty a business tím rozhodně neutrpěla, ba naopak. Příležitostem, které teď přicházejí, říkám ano. Stačí se jen dívat a mít trochu trpělivosti. Už mám rozdělané dva menší projekty, které jsou opět v tomto oboru, takže mám radost.

 

Autorem článku je Pavel Binar. Najdete ho na stránkách pavelbinar.cz nebo na LinkedIn.