Jak je to s těmi startupy, konferencemi a bullshitem?

Hodně se v poslední době diskutuje o tom, zda je startup sprosté slovo a zda je elevator pitch bullshit. Elaborátů na toto témata vzniklo v posledních dnech více, než vypadlo mému psovi chlupů z jeho bohaté oháňky. Vážené dámy, slečny a pánové, pozastavte se prosím nad touto myšlenkou. Mrkejte na graf:

Vsadím své jediné boty, že lidé všech ras a vyznání budou souhlasit, že v businessu hraje jedna složka neskutečně důležitou roli – a tím není nic jiného než štěstí. Štěstí, že máte správné lidi, správný produkt, správný trh, správné načasování. A správný mindset.

Až na to poslední, a teď si podržte bradu, ať vám neupadne, si za své štěstí můžete do velké míry sami. Občas se tomu, trošku nepochopitelně s despektem, říká „jít štěstíčku naproti“. Pojďme se na ten zázračný graf podívat zblízka…

  • 1. Čím menší oblast zasáhnete, tím menší je pravděpodobnost, že budete mít „štěstí“ (good, better, best).
  • 2. Čím více o svém produktu mluvíte (telling), ale nemakáte (doing), vaše „štěstí“ bude stát za prd. Dříve nebo později totiž všichni zjistí, že jen mluvíte, ale nic neděláte.
  • 3. Na druhou stranu, i když makáte nonstop (nejtypičtěji programátoři), ale s nikým o tom nemluvíte, tím pravděpodobněji vytvoříte něco, o co nikdo nebude mít zájem.

Co z toho vyplývá? Doing a telling musí být v rovnováze, respektive v ideálním případě v nějakém poměru blízkém 4:3 ve prospěch doing.

Hodím jeden příklad. Honzu Řežába moc neznám, vím, co dělá, a i když nejsem jeho zákazník, líbí se mi, jak jede. Kdyby jen jezdil po LeWebech a dalších konferencích, byl by to jen super-advanced bullshiter. Social Insights a analytics produktů se budou v různých garážích po celém světe v tuto chvíli vyvíjet desítky, možná stovky, a nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že některé mohou být lepší než to, co mají Socialbakers. Ale kde je jejich telling?

Konference, startup soutěže a všelijaké jiné akce jsou skvělým nástrojem, jak získat pozornost, dostat feedback a urychlit nastavení produktu. Jen nesmíte zapomenout ten produkt v pátek večer opravdu nastavit namísto popíjení pětipiva s kámošema ze školy nebo bývalé práce.

 

Autorem článku je Lukáš Hudeček z Node5.