Jak funguje BetaList a jak se na něj dostat

betalist-680x250-cover

Necelý rok pracuji na svém projektu, který se zabývá tím, jak přinést navigaci, podcasty, streamování muziky a další aplikace do libovolného auta. Na základě zpětné vazby uživatelů jsme se rozhodli připravit sportovní verzi pro cyklisty. Protože je to ale zatím neprozkoumaný trh, hledal jsem, kde si tenhle nápad ověřit. Zvolil jsem BetaList.

Služba známá spíše ve světě umožňuje startupům získat první beta uživatele již v rané fázi projektu. Stačí vytvořit „originální“ landing page aplikace s možností přihlášení uživatelů do mailing listu. Uspět na této stránce ale není úplně tak jednoduché, jak by se mohlo zdát.

BetaList uvádí, že můžete získat 50 – 450 unikátních singups, tedy lidí, kteří se vám zaregistrují do vašeho mailing listu. Výhodou je, že tito lidé (tzv. early adopters) se opravdu o váš produkt zajímají a mohou vám pomoci zvalidovat myšlenku a první prototyp řešení. Máte šanci získat první ohlasy na projekt ještě dříve, než začněte s vlastní implementací. Projekty na hlavní stránce sledují bloggeři a případní investoři.

Jak to funguje

Pro představu, v současné době na BetaListu najdete celkem 32 projektů z ČR, včetně mého – Autify sport.

autify

BetaList nabízí tři různé tarify pro vložení dvou typů vašeho projektu:

  • startupu v rané fázi životního cyklu
  • a nově i projekty s označením spuštěno nedávno

První tarif je free. Připravte se na měsíční čekání, než dojde k revizi vašeho projektu. Pokud u hodnotitelů neuspějete a neobjevíte se na stránkách, už se nedozvíte, proč jste byli odmítnuti. Samozřejmě jsou startupy, které se dostaly na hlavní stránku s tarifem free, ale jedná se o výjimky. Rozhodně se nejedná o snadnou cestu.

Druhý tarif je za $129. K revizi vašeho projektu dojde do tří dnů. Důvod zamítnutí, který dle mého názoru i průzkumu obdrží většina neúspěšných pokusů, je následující:

„Your landing page is based on a template or does not have a distinct enough design. For a landing page to do well on BetaList it needs to either have real product images or have a distinct design that sets it apart from other startups.“

Třetí tarif pak vyjde na $299.

S druhým tarifem mám zkušenost z doby, kdy jsem se poprvé pokoušel dostat svůj projekt na stránky. Dobrou zprávou je, že pokud obdržíte zamítnutí, peníze vám budou vráceny zpět.

Důležité je, že landing page nesmí být tvořena žádnou šablonou, naopak musí mít nějaký „originální“ design. Určitě jste nepřehlédli uvozovky. Jde o to, že když si projdete projekty na BetaListu, zjistíte, že stránky jsou si velmi podobné.

O co horší je pak zjištění, že některé jsou graficky horší než ta vaše – odmítnutá. Uvědomuji si, že to může být poněkud frustrující.

Jak postupovat

Po zamítnutí mého projektu a obdržení výše zmíněného zdůvodnění jsem stránku přepracoval na základě různých článků o BetaListu. S jejich pomocí jsem dal dohromady několik bodů, které výrazně zvyšují šanci projektu dostat se na přední stránku:

  • Nepoužívejte Bootstrap šablonu (pozor na meta tagy v hlavičce html).
  • Web by měl být responsivní.
  • Výstižný a jasný tag line, který jasně říká, čím se váš projekt zabývá (stejný použijte i do profilu projektu na BetaListu). Toto je velmi důležitý bod!
  • Pokuste se zaujmout úvodní grafikou (stejný grafický styl použijte i pro obrázky v profilu na BetaListu). Grafika by měla vystihovat váš produkt a zároveň jej popsat. Rozhodně není vhodné do ní umístit pouze náhodný obrázek města nebo působivých hor, pokud to přímo nesouvisí s projektem. Hned do úvodu také umístěte tlačítko pro přihlášení. (JOIN BETA LIST nebo GET EARLY ACCESS)
  • Použijte originální screenshoty aplikace s popisem funkcí. Další důležitý bod! Já jsem použil ručně kreslené mockupy telefonu.
  • Na stránku přidejte svůj příběh.
  • Z nějakého důvodu není žádoucí mít video na hlavní stránce. Pokud ho máte, vyřešte to přidáním tlačítka přehrát.

Pokud se budete řídit těmito tipy, máte velkou šanci na zařazení do BetaListu. Já podle nich přepracoval svou stránku a napodruhé jsem zvolil, pro jistotu, nejvyšší tarif $299. Reakce BetaListu byla téměř okamžitá a projekt byl na hlavní stránce během 12 hodin. Jasnou výhodu tohoto tarifu je velmi rychlé jednání a možnost výrazně zkrátit čas publikování.

Výsledky kampaně

Jak jsem uvedl na začátku, BetaList slibuje, že získáte 50 – 450 unikátních singups. Můj projekt se po čtrnácti dnech pohybuje kolem spodní hranice rozmezí. Udělal jsem průzkum mezi všemi projekty z téhož týdne a pohybovaly se na 30 – 100 singups. Průzkum jsem prováděl tak, že jsem obeslal e-mailem vsechny projekty z daného týdne s odkazem na google formulář, zúčastnila se jen pětina z nich.

Celkové vyhodnocení úspěšnosti mé kampaně je zatím předčasné (důležitý bude start samotné aplikace, který je plánovaný na leden). Závěrem je potřeba dodat, že BetaList vám nezajistí tisíce budoucích uživatelů. Pokud se na něj ale dostanete, ověří vám prezentaci hlavní myšlenky projektu a kvalitu webu. Tak hodně štěstí, nejen na BetaListu. 

Diskuze k článku