Jak bojuje nová aplikace Taxify: Sází na jednoduchost a slibuje nejnižší ceny

Taxi aplikace v České republice poslední roky zažívají obrovský boom. Obsazenou mají přitom jen malou část trhu – v Praze je to méně než pět procent, o ostatních městech ani nemluvě. A i když nemají všude nejlepší pověst, taxikářům se daří, jejich poměr na počet obyvatel je jedním z nejvyšších v Evropě.

Tyto důvody vedly k vstupu na trh další aplikaci, Taxify. Ta vznikla na podzim roku 2013 v Estonsku a za dva roky stihla expandovat do třinácti měst v deseti zemích, mezi kterými najdete třeba celé Pobaltí, Nizozemí, Srbsko, Finsko nebo Bělorusko, ale třeba i Mexiko. Během srpna Taxify zahájil testovací provoz i v Praze a od začátku září jede naplno.

Nová aplikace nabízející taxikářské služby vstupuje na velmi konkurenční trh, taxi aplikací v Praze působí kolem deseti. „Fandíme zdravé konkurenci. Nejsme tady, abychom vyhlašovali válku,“ říká Roman Sysel, country manager pro Českou republiku.

Z velké konkurence mají výhody zejména zákazníci, kteří tak mají na výběr a taxikáři musí vyvíjet větší úsilí, aby je zaujali. V nejbližších letech je očekávatelný nárůst podílu taxi aplikací v celém odvětví, podle Sysela klidně až na 90 až 95 procent.

 

taxify tri

Taxify staví na maximální jednoduchosti se zásadou jednoho kliku. „Je to volba, jestli udržet aplikaci co nejjednodušší nebo co nejkomplexnější. U nás vyhrává jednoduchost. Idea je kliknout jen jednou,“ říká Roman Sysel, country manager pro Českou republiku. Slibuje také, že pro zákazníky přijedou vždy maximálně deset let staré vozy s licencovanými řidiči.

Jednoduchost se aplikaci upřít nedá – po zaregistrování lokalizuje vaší přesnou polohu a po potvrzení pro vás přijde nejbližší řidič v okolí. Na rozdíl od konkurenčních služeb není potřeba ani zadávat cíl cesty, ten sdělíte taxikáři osobně. Kvůli tomu ale zákazník dopředu neví, kolik bude platit, a musí se spoléhat jen na svůj odhad vzdálenosti.

Cílem Taxify je v Praze ještě tento rok dosáhnout na úroveň 50 tisíc jízd měsíčně. V dlouhodobějším horizontu je plánované i rozšíření mimo Prahu. „Určitě plánujeme expanzi do dalších měst,“ říká Sysel, ale konkrétní termín firma nemá stanovený. „Tady se věci dějí v řádu týdnů a někdy i dnů. Expandovat budeme v ten správný čas,“ slibuje.

Taxify

Kromě jednoduchosti chce Taxify lákat i na ceny. Základní jízdné je 30 korun, za kilometr si pak účtuje 13 korun (15 během noci), případně ještě 4 koruny za minutu čekání (což se vztahuje také na stání na semaforech nebo v zácpě, jako u klasických taxíků). „Snažíme se poskytnout zákazníkům co nejnižší cenu, za kterou ještě ale mohou být řidiči stále v zisku,“ vysvětluje Sysel.

Taxify tak volí podobnou strategii jako Uber, kdy si cenu neurčují samotní řidiči, jako je to v případě Liftaga nebo Hopinu. Na rozdíl od Uberu ale společnost slibuje, že své ceny nebude měnit podle aktuální poptávky – za což bývá Uber často kritizován. Tak například během stávky londýnských řidičů metra vzrostly jeho ceny o 300 procent.

Někteří Taxify kritizují také za nepoužívání taxametrů, což je nelegální. Sysel se ale brání: „Všem řidičům říkáme, aby taxametry používali. Podle zákona pak můžete účtovat cenu, která je na taxametru, nebo nižší. Ta se počítá právě v aplikaci. Jen tak můžeme s jistotou garantovat, že zákazník nemůže být nikdy okraden.“ Řidiči by proto neměli mít ani problémy s případnými kontrolami.

Diskuze k článku

  • Pavel Borský

    Kolik pro ně jezdí řidičů a za jak dlouho přijede objednaný taxík? 13 Kč/km je v Praze ekonomický nesmysl a jen těžko věřit, že za tuto sazbu může být solidní řidič s kvalitnějším vozem v zisku. Tento cenový dumping nemá budoucnost, zákazník bude ve výsledku bit jak na kvalitě, tak na spokojenosti i ceně.