Já, číšník: Nová aplikace chce z obsluhy v podnicích udělat nepodstatnou záležitost

Představte si následující situaci: Přijedete do své oblíbené hospody, sednete si, do aplikace na telefonu naťukáte číslo stolu a rovnou si objednáte svůj oblíbený drink i s večeří. Zároveň v aplikaci zahlasujete za oblíbenou písničku v jukeboxu a objednáte oblíbený míchaný drink kamarádce sedící o několik stolů dál.

Takhle nějak vypadá budoucnost restaurací podle tvůrců aplikace Já, číšník. Ta byla začátkem října spuštěna v druhém podniku v Praze (s ještě ne plně funkčními vlastnostmi) a do konce měsíce by měla běžet v několika dalších restauracích také v Ostravě, Opavě, Hradci Králové či Brně.

Jejím cílem je výrazně ulehčit – a také zlevnit – fungování hospod, restaurací i kaváren. „Návštěvníkům aplikace nabízí druh zábavy, majitelům pak díky hodnocení uživatelů jednotlivých číšníků nebo kuchařů slouží k jejich kontrole a získá i lepší přehled v platbách. Už se nestane, že číšník omylem udělá dvě čárky místo jedné,“ uvedl Petr Havelka, předseda představenstva společnosti Awis Holding, která za vývojem aplikace stojí.

Petr Havelka

Cílem tak není úplně nahradit práci číšníků, zejména v plnějších restauracích jim ale může pomoct urychlit objednávky od zákazníků, usnadnit placení nebo díky plánované funkcionalitě i přeložit menu do cizích jazyků pro turisty.

Jak to vlastně funguje?

Během ukázky pro Tyinternety, jak Já, číšník funguje, jsme zkoušeli webové rozhraní na mobilu, protože ke stažení je zatím verze jen pro Android a verze pro iOS čeká na schválení. Testovací provoz ukázal několik nedostatků, na kterých je ještě potřeba zapracovat – potvrzovací e-mail na vytvoření účtu skončil ve spamu, pak v něm zase nefungoval proklik. Závady by však měly být opraveny co nejrychleji.

Systém pak fungoval jednoduše – po přihlášení si opíšete číslo stolu z cedulky, aplikace se vás pro ověření zeptá, jestli opravdu jste v dané restauraci a ukáže vám menu (obsluha je mezičasem informována o vaši přítomnosti a ověří si, zda jste opravdu tam).

Aplikace Já, číšník

Naklikáte si vybraná jídla nebo drinky a objednávku přes košík obsluze odešlete, případně i s poznámkou, že whisky chcete „on the rocks“ nebo ať je steak medium-rare a podobně.

První osobní kontakt s obsluhou tak nastává, až když vám pití nebo jídlo přinese na stůl. A může být zároveň poslední, protože platit můžete online přímo v aplikaci (nebo obsluze poslat notifikaci, že si přejete zaplatit v hotovosti nebo kartou osobně a číšník za vámi přijde).

Mezi další vlastnosti aplikace patří možnost přidávání fotek jídla a nápojů, jež mohou dalším návštěvníkům sloužit jako zpětná vazba. Uživatelé si kvůli zjednodušení objednávání mohou nastavit svůj oblíbený drink – a pokud mají aktivován chat, mohou na něj být pozvaní někým třeba od vedlejšího stolu.

Do konce roku v desítkách restaurací

Já, číšník by tak určitým způsobem mohl fungovat i jako seznamka nebo místo pro hromadné konverzace hostů. A majitel zároveň může všem hostům posílat skupinové notifikace, třeba že začíná happy hour nebo přichází závěrečná.

V úvodu zmiňované vlastnosti jako jukebox nebo možnost mít menu napsané v několika jazycích, včetně možnosti pro provozovatele restaurace třeba pořádat soutěže, ještě dokončeny nejsou. Mělo by se tak ale stát v několika nejbližších měsících.

Aplikace Já, číšník

Stejně tak by měl narůst i počet restaurací, ve kterých bude aplikace fungovat. Do konce roku jich podle Havelky bude kolem třiceti, do konce příštího roku pak dvě stě až pět set a ve stejném období dojít by mělo také na zahraniční expanzi.

Zároveň se podle jeho popisu aplikace restauracím vyplatí. Měsíčně aplikace vyjde na 990 korun, ušetřit by ale měla až tisíce korun ve formě práce číšníků, kterých je díky ní potřeba méně nebo v stejném počtu dokážou obsloužit více zákazníků. Jestli se ovšem v restauracích novodobí mobilní číšníci opravdu uchytí, ukáže až praxe.

Diskuze k článku

  • Ukázka produktu, kterej vznikl nad excelovou tabulkou bez toho, aniž by to někdo testoval se zákazníky a zeptal se, jestli to vůbec chtějí. Z videa to sice vypadá cool a dost možná si to pár lidí vyzkouší, ale reálně a pravidelně tohle nikdo používat nebude. Divím se firmám, co jdou do takového rizika a reálný produkt testují až potom, co to mají vyvinuté, nastavené sales a mktng procesy,…

    • Petr Havelka

      Zdravim Miku :-)
      jen se zeptam, jak muzete napsat: Divím se firmám, co jdou do takového rizika a reálný produkt testují až potom, co to mají vyvinuté, nastavené sales a mktng procesy,…
      – nate v nasi firme spehy, ci jste to proste placnul jen tak, pro nase spatne hodnoceni?

      • Budu rád, když mě přesvědčíte o tom, že to máte validované a vychází to z reálných zákaznických potřeb, nikoliv snahy inovovat za každou cenu a „udělat produkt“ :)

        1) Dva roky nazpět jsme s jedním klientem zkoušeli podobný koncept. Nakonec jsme naštěstí už ve fázi prototypu zjistili, že bude lepší to scratchnout a věnovat se něčemu smysluplnějšímu.

        2) Ještě o nějaký rok předtím zkoušela jedna firma (jméno si nevybavím) na Smíchově vybavit tamější restaurace tablety s aplikací mj. na objednávky . Když to bylo nové, tak o to mezi hosty i byl zájem. Ten ale poměrně rychle upadal, až to nakonec odstranili.

        Ale abych nehatoval–pro určité typy provozů něco podobného v určité podobě smysl má (viz samoobjednávky u McDonald’s), ale do většiny normálních restaurací jdou lidé kvůli sociální interakci a obrazovka jim ji nerozšíří, spíš naopak.

        Jedna věc je samozřejmě prodat to podnikům jako součást pokladního / POS systému, druhá–podstatně těžší–jak to udělat zajímavé pro zákazníky, jak jim to prodat a hlavně je to naučit používat dlouhodobě. A na téhle druhé věci pohoří většina řešení, protože mentální model zákazníků není nastaven tak, že by měli řešit nějakou aplikaci, když si chtějí objednat a kolem nich chodí číšník…

    • Radek Major

      Souhlasim s Vama. Pred nekolika lety jsme poridili pokladni system Menu55, http://menu55.cz , ktery obsahuje elektronicke jidelni listky a ukazalo se, ze lide to nechteji pouzivat. Ani nechteji zkouset. Dnes pouzivame pouze modul pokladny a mobilního cisnika, ktere se ukazali mnohem uzitecnejsi v on-line provedeni, nez elektronicke menu.