Investorská příručka: Spot the Opportunity aneb jak najít ten správný startup

Keiretsu Forum - Opero --12

Na to, abyste jako investor našli ten správný projekt pro svoji andělskou investici, se většinou musíte probrat neskutečným množstvím business plánů, projít desítky startupových akcí a přečíst stovky mailů od zakladatelů. Většinou vidíte a slyšíte nadšení a odhodlání, které doprovází přesvědčení, že vám právě představují další Facebook. Buďme k sobě upřímní. Šance, že jste se právě dostali k dobré investiční příležitosti, je opravdu malá.

A zažeňte pomyšlení, že byste mohli vidět něco, co viděl Andreessen Horowitz, když se rozhodl investovat 250 000 dolarů do Instagramu. Ten, jak známo, o dva roky později koupil Facebook za 2 miliardy dolarů, Horowitz měl zisk 312krát, odešel tedy se 78 miliony dolary v kapse.

Ani venture kapitálové fondy, které jedou na mnohem větší objem než klasičtí andělští investoři, na tom nejsou tak slavně, jak by se na první pohled mohlo zdát. Z 87 firem, které uvidí, dostanou jen 3 do fáze due diligence a z toho pak jednu zainvestují!

Jako investor, který si právě pročítá materiály nějakého startupu nebo diskutuje s přesvědčivým zakladatelem, byste si měli položit jednu zásadní otázku. A tou bohužel není „Proč je tohle dobrá investice“, ale „Proč vidím zrovna tenhle deal“. S největší pravděpodobností se k vám ty nejlepší z nejlepších totiž nikdy nedostanou.

„Při budování andělského portfolia je důležité dbát na základní matematiku investování: když musíte počítat s tím, že odepíšete 8-9 investic z 10, měli byste si v horizontě 2-3 let vybudovat portfolio minimálně 10 firem, ideálně více. Zároveň musíte dbát na kvalitu projektů: dobrý investor i ve vyspělém startupovém ekosystému investuje do jednoho projektu z 50 – 100, takže na vybudování portfolia o 10 společnostech za 2-3 roky musí v tomto období vidět 500-1 000 byznys plánů. Jste schopni si vybudovat takovou pozici, abyste tolik byznys plánů přilákali? A najdete si čas na jejich analýzu? Bez toho, abyste si na tyto otázky odpověděli ‚ano‘ bych se na Vašem místě do angel investování nepouštěl, radí Andrej Kiska.

Zde je pár tipů, které vám, jako současnému či budoucímu investorovi, možná pomůžou trochu zvýšit šance k přísunu těch nejlepších projektů a k rozeznání té správné příležitosti. A číst dál by rozhodně měli i začínající podnikatelé. Vždycky se přece hodí vědět, jak přemýšlí „ta druhá strana“.

Doporučení

Zní to jednoduše, ale je to opravdu tak. Ty nejlepší investiční příležitosti vám dodá váš starý byznys partner, advokát či zkušený investor, kterému se třeba projekt nehodí do portfolia, nebo je na něj příliš brzy.

Pro reference skvěle fungují také instituce sdružující andělské investory, ať už s podobným zájmem nebo všeoborově. Díky práci jiných se k vám dostanou již prověřené společnosti, u kterých je přeci jen vyšší pravděpodobnost, že svoje peníze neutopíte hned v prvních dvou měsících.

Jistým sítem jsou také různé online crowdfundingové platformy, akcelerační programy či platformy pro andělské investory, jako je například Angel List. Zde ale musíte počítat s menším zapojením prostředníků a v případě zahraničních společností s horším dosahem na tým – od osobního setkání až po ověření na trhu.

Kontakt s jinými anděly vám také umožní s nimi koinvestovat a tím snižovat své riziko, zvyšovat expertízu pro startup a být připraven případně přidat do projektu další peníze, protože jste na začátku neinvestovali vše.

Nebojte se ani společností, které již jsou zainvestované. Nemusíte být vždycky první, abyste na projektu pořádně vydělali. Jen je vždycky dobré položit otázku, proč stávající investor nenavyšuje kapitál sám, případně jestli je ochoten ho navýšit, když se do projektu přidáte. Vždy to je minimálně signálem, že alespoň nejste blázni sami.

Keiretsu Forum - Opero --17

Ze začátku investujte do toho, co znáte

A toho, co je relativně blízko. Mnohem dřív rak porozumíte rizikům, se kterými se projekt může setkat, a víte, jak mu pomoci svými zkušenostmi a kontakty.

Navíc můžete být v pravidelném kontaktu s týmem. Nadšení do nových zkušeností je jedna věc, ale nezkušený investor může znamenat pro společnost spíše přítěž než pomoc. Můžeme to pokládat i za jakýsi střet ideologií investování do startupů, respektive na diverzifikace portfolia.

Známý „super angel“ investor ze Silicon Valley Ron Conway je zastáncem přístupu „spray-and-pray“, kdy se snažíte vstupovat do maxima zajímavých společností s tím, že počítáte relativně s vysokým procentem ztrátových investic, ale víte, že ve vašem portfoliu je i několik hvězd, které vám vše bohatě splatí. Podle jiných jde ale o sázky naslepo a přílišné riziko a raději následují Petera Theila, zakladatele PayPalu, který zastává přístup „all-in“ a soustředí se na mnohem užší portfolio, o které se ale dokáže mnohem lépe starat.

Stejně tak ale hledejte zkušenosti a zapálení pro věc u týmu. Takzvané personální due diligence je u některých investorů pokládáno pomalu za stejně důležité jako to finanční nebo právní. Jak se říká, je horší investovat do dobrého nápadu, který se ale pokouší realizovat špatný tým, než do špatného nápadu vedeného dobrým týmem, protože ten se případně dá přesměrovat k jiným cílům.

Týmu nesmí chybět nadšení pro myšlenku a jasné zapojení do aktivit startupu.  A to včetně finančního, vždy se proto piďte po tom, kolik již do projektu sami investovali. Jeden z projektů, které jsme v Keiretsu posuzovali, jsme odmítli hlavně kvůli tomu, že snad nikdo z týmu nepracoval na projektu fulltime – jak jim potom investor bude věřit, že jsou ochotni obětovat maximum pro znásobení jeho vkladu?

Nesmírně důležitá je také ochota týmu vyjednávat. V době, kdy valuace nejen v USA letí velmi vysoko, je například tohle často kamenem úrazu již na začátku vyjednávání. Jak při své pražské návštěvě nedávno prohlásil Randy Williams, zakladatel a CEO Keiretsu Forum, pokud není tým ochotný vyjednávat o valuaci, tak od stolu bez prodlení odchází. Situace musí být „winwin“ pro obě strany. Neméně důležité jsou také podmínky, za kterých do společnosti vstupujete, proto je velmi podstatným dokumentem term sheet.

Keiretsu Forum - Opero --87

Finance a další startupové dokumenty

Kvalitní tým by vám měl být schopen velmi rychle poskytnout několik zásadních dokumentů a odpovědí na konkrétní otázky. Základem je kvalitně zpracovaná prezentace a executive summary, kde se v krátkosti dozvíte, co přesně projekt dělá, jaký mý potenciál na trhu, jeho technologie nebo IP, byznys plán, jestli už má nějaké reálné uživatele či dokonce zákazníky…

Velkou výhodou jsou samozřejmě náhledy reálného produktu, prototypy, náhledy aplikací atd. Ohledně financí by měl mít startup vždy jasno v tom, kolik financí hledá, jaké bude jejich využití, na jak dlouho mu finance vystačí (a kdy tedy bude případně nutné navyšovat kapitál), jaký je odhadovaný burnrate a kdy lze očekávat break-even.

Věc, nad kterou by měl andělský investor uvažovat téměř na začátku vyjednávání, je určitě exit strategie. Ty můžou být velmi různé a odvíjet se nejen od byznysu, ve kterém se startup pohybuje, ale také od preferencí zakladatelů a investorů.

V americkém prostředí je klasickým exitem IPO, tedy první veřejná nabídka akcií, ale valuace je často vyšší při prodeji strategickému partnerovi, který ve firmě vidí velký potenciál do budoucna nebo třeba potencionální hrozbu pro některou oblast svého byznysu (tak jako tomu bylo v případě výše zmiňovaného Facebooku a Instagramu). Každopádně u exitu vždy přemýšlejte o tom, že musí být výhodný nejen pro zakladatele startupu, ale samozřejmě také pro vás jakožto investora.

A co dál? Náš seriál vzdělávání investorů online ani offline nekončí. Na stránkách TyInternety se příště můžete těšit na to, jak nejlépe „ulovit investici“. Budeme tedy mluvit o procesu uzavírání dealu a nutných krocích předcházejících samotné investici.

V případě, že byste se chtěli dozvědět více o tom, jak vyhledávat ty nejlepší investiční příležitosti, určitě navštivte další kurz Angel Academy, kde na toto téma bude mluvit partner Credo Ventures Andrej Kiska.

 

Diskuze k článku