Investoři z Valley byli lovit v Česku, vybrali trojici startupů

O organizaci známé jako US MAC už jste u nás mohli číst několikrát (viz například rozhovor s Chrisem Burrym). Specializuje se na hledání zajímavých projektů mimo Spojené státy a těm vybraným pak usnadňuje vstup na americký trh, mimo jiné i přes akcelerátor RocketSpace. Disponuje zároveň rychle rostoucím investičním potenciálem a Česko je momentálně jedinou zemí v regionu, kam se její emisaři pravidelně vydávají.

V rámci Startup Funding EURO Tour nyní proběhl další dvoudenní workshop, kde české týmy pilovaly své prezentační dovednosti, aby v závěru předstoupily před čtveřici amerických angel investorů a zkusily je naťuknout pro případnou investici nebo alespoň získat zpětnou vazbu. Na tři nejlepší pak čeká pobyt v USA, volné hodiny mentoringu a představení dalším investorům.

Z Jordánska do Ameriky přes Brno a Prahu

Mimo jiné jsme se konečně dočkali setkání se dvěma ze tří zahraničních týmů v aktuálním běhu StarCube. Palestinský Note Tracker zatím víza stále nedostal, na připojení přes Skype ale naštěstí potřeba nejsou. Tým už vyhrál několik soutěží, drží i několik patentů a bylo vidět, že pro investory z Valley je právě otázka patentů, u nás hodně podceňovaná, velmi důležitá.

Samotné zařízení je zaměřeno na školy či vzdělávací agentury a lze ho připojit v podstatě k jakémukoliv fixu. Jak přednášející píše na tabuli, text je všem zájemcům v reálném čase přenášen do aplikace, kde se ukládá a lze s ním dále pracovat.Výrobní náklady jsou asi 20 dolarů, prodejní cena bude o 10 dolarů vyšší a počítá se i s měsíčními poplatky za aplikaci. Zatím Note Tracker testuje první stovka studentů v Palestině a počítá se s dalšími testy v Česku. Podívat se můžete i na názornou demonstraci:

Jordánsko syrský Dancing Pillow už získal alespoň jedno vízum, a tak se jeho první zástupce dostavil osobně. Tahle parta se zjevně vyžívá ve tvorbě nejrůznějších technických hraček, od budíku, který vás postříká vodou, až po kinetickou nabíječku na telefon. Nyní se soustředí na vývoj náramků a polštářů, které s pomocí vibrací, světla a dokonce i vůní usnadňují buzení neslyšících či lidí s tvrdým spánkem, umožňují komunikaci s lidmi ve hlučných provozech nebo varují před nebezpečím.

Technologie například umožňuje rozpoznávat různé typy poplachu a mohla by tak změnit stávající stav, kdy je jen při požárech v USA každé tři hodiny jeden neslyšící člověk zraněn a každých patnáct hodin zabit. Jasně deklarovaným cílem týmu je právě přesun do Spojených států a dobytí amerického trhu, uvidíme tedy, jak dlouho se v Brně ohřeje a jakým přínosem pro naši scénu se stane. Na výrobu nenáročné zařízení by mělo stát kolem 50 dolarů s marží až 70 procent.

Tři pozvánky do států

A kdo jsou tedy ti tři nejlepší? Upřímně nás trochu překvapil drtivý úspěch SportCentral, který jako jediný získal plný počet bodů. Jeho databázi tisíců sportovišť nyní využívá skoro 70 tisíc lidí měsíčně. Do budoucna se ale má stát hlavně marketingovým a rezervačním nástrojem pro sportoviště a univerzální aplikací pro sportovce (organizace, výsledky, sdílení). Zjevně jde o téma, které je ve Spojených státech horké, neboť podobně projekty již získaly nemalé investice.

Hodně zájmu vzbudil i click2stream, služba, k níž nyní přesunul svou pozornost tým dosud pracující primárně na projektu Camcada (pamatujete?). Jde o jednoduchý nástroj na streaming videa z bezpečnostních kamer, který momentálně podporuje nejvíc typů kamer na světě. Tenhle projekt rozeznívá ty správné buzzwordy jako internet of things nebo big data, když obchodníkům, městům či sportovištím nabízí cestu, jak kamery z nástroje dozoru povýšit i na nástroj marketingu.


Šéf US MAC Alfredo Coppola fotí účastníky pražské akce

Kromě možnosti streamovat záznam kamer online (zde se při dostatečném počtu uživatelů nabízí například prodej dat mapovým službám) je cílem vybudovat i tržiště s již existujícími aplikacemi třetích stran, které s videem pracují. Bude tak možné využívat například heatmapy, rozeznávání obličejů, nejrůznější analytiku o chování zákazníků a vůbec cokoliv, co uživatele napadne. První tisícovku kamer/uživatelů se údajně podařilo získat bez jakékoliv propagace a i ty, kteří za využívání neplatí, se daří velmi dobře monetizovat s pomocí reklamy.

Svůj dřívější úspěch na jedné z minulých akcí pak potvrdili také sebevědomí Designeros se svým globálním tržištěm pro návrháře, kterým se po Silicon Valley zjevně stýskalo. Za sebou už mají i seed round, mimochodem od stejného investora z Česka, který skrze investici platí náklady na pobyt u nás pro Dancing Pillow i Note Tracker. Pokud Designeros ještě neznáte, připomeňte si prezentaci Nely Sotonové ze Startupcampu.

…a další čtyři odvážní

Ki-Wi Digital: Firma čítající už 19 zaměstnanců se do Silicon Valley již dříve vydala jako součást CzechAcceleratoru. Její komplexní systém pro obchodníky může fungovat v podobě kiosku, tabletu či displeje a využívá ho již 250 míst včetně značek Adidas, Volkswagen či Tescoma. Příjmy dosáhly 450 tisíc dolarů, firma se opírá o patenty i ochranné známky a součástí služby jsou i vychytávky jako analýza zákazníků podle očí nebo získávání zpětné vazby s pomocí barev, které fungují v rovině emocí a tedy nelžou. Požadovaných 500 tisíc dolarů se ale investorům zdálo na opravdovou expanzi jako příliš málo peněz.

PhoneCopy: O „Dropboxu pro mobilní kontakty“ jsme poprvé slyšeli loni v rámci soutěže adVENTURE. Služba pro přesun, sdílení a zabezpečení kontaktů má v databázi už přes 200 milionů kontaktů od téměř 300 tisíc uživatelů. Pořád se ale pere s monetizací, a přestože má nyní 750 premiových uživatelů (a jednoho korporátního s kontraktem na 100 tisíc dolarů), ani plán na získání dalších 50 tisíc platících během roku nedokázal investory přesvědčit. Platí se totiž jen 20 dolarů ročně a návratnost požadované investice by nejspíš byla hodně pomalá. Nepomohla ani absence patentů a fakt, že zakladatel firmy se věnuje několika společnostem současně.

Celebrio: U nás již poměrně dobře známý operační systém pro seniory, kteří mají problém s ovládáním počítače, si přišel hlavně pro zpětnou vazbu. Dosud se Celebriu povedlo prodat asi tisícovku licencí po 35 dolarech, má podporu pro 13 jazyků a brzy chce zamířit do Německa a USA. Zajímavou připomínkou investorů byl názor, že firma dost možná cílí na špatný trh. Zatímco cílová skupina na západě se bude spíše zmenšovat, protože stárnout budou hlavně lidé, kteří už s počítačem umí, rozvíjející se trhy, kde se lidé všeho věku s počítači teprve učí, skýtají ohromné příležitosti.

News in levels: Jednoduchá služba nabízející články v angličtině v několika úrovních obtížnosti nedokázala úplně jasně vysvětlit, co je jejím obchodním cílem. Nyní se může chlubit asi 60 tisíci unikátů měsíčně a velmi rychlým růstem, zdá se ale, že se bude ještě chvíli hledat.