Geosense: Z českých a slovenských vesnic na americká ropná pole

geosense

Ladislav Čapek měl už nějaký čas nápad na společnost, která by vyvíjela informační systémy založené na mapách. Uvědomil si totiž, že více než 75 procent všech informací je možné nějak zobrazit na mapě. V té době studoval MBA s Janem Zvoníkem a spolu se rozhodli založit společnost Geosense. „Láďa se v oboru geoinformatiky pohyboval už delší dobu a měl zkušenosti. Mně se ten nápad líbil, protože jsem prostě mapy měl rád,“ konstatuje dnes Honza.

V té době ještě oba dva pracovali v nadnárodních společnostech. Láďa vystudoval geoinformatiku a pracoval jako manažer v Intergraphu, jedné z vůbec největších společností v oblasti geoinformatiky. Tam měl na starosti obchod v jihovýchodní Evropě a Izraeli. Honza je původně právník, ale podle vlastních slov ho to vždycky táhlo spíš do vývoje softwaru. Ostatně před založením Geosense vedl vývoj ve firmě U-Turn, kam za poměrně bouřlivých okolností přešel spolu s dalšími lidmi z Redbossu Honzy Řežába (dlouho před Socialbakers).

Jak se začíná uprostřed krize? Skvěle!

„Když se podívám nazpátek, začínat v krizi asi opravdu byla výhoda. Hlavně proto, že zavedené jistoty se hroutily a spousta lidí byla najednou otevřená novým věcem. A hlavně, zákazníci se začali daleko víc ptát, jestli by náhodou nemohli někde ušetřit. A tam jsme našli místo,“ vzpomíná Honza. Kde a jak to místo našli?

Geosense se zabývá vývojem informačních systémů pro správu majetku založených na mapách. Hlavním produktem je mapový portál, který umožňuje velice dobrý přehled o majetku, pozemcích, inženýrských sítích a právních vztazích, vše v provázanosti s katastrem nemovitostí. Určen je především pro obce, které ho využívají pro zjišťování informací v rámci každodenní agendy – při pasportizaci, inventurách, pronájmech, v rámci územního plánování, ale i jako platformu pro zpřístupňování informací občanům.

A právě tyto systémy byly dřív velmi drahé, nebyly online a nebyly uživatelsky příliš přívětivé (jemně řečeno). Geosense přišel s moderním konceptem aplikace, který umožnil, aby si systém, který dříve mohla mít jenom větší města, mohly dovolit i ty nejmenší obce. „Aplikaci poskytujeme jako službu, kterou si uživatelé předplácí. Velmi důležité pro úspěch na trhu, o kterém jsme od všech slyšeli, že je plně obsazený, bylo to, že jsme systém vytvořili pro všechny obce. Jako standardní balíček, ale zároveň přímo na míru s jejich daty,“ vysvětluje Honza.

Nejdřív doma, až potom USA

Oba zakladatelé strávili poměrně dlouhou dobu v USA, a i proto je to tam vždy táhlo dělat byznys. Prioritou ale bylo vybudovat alespoň něco doma. Když se to povedlo, naskytla se příležitost prostřednictvím CzechInvestu odjet na půl roku do Silicon Valley. Neváhali, přihlásili se a byli vybráni.

„Byla to velká škola po všech stránkách. I proto jsme místo původních dvou lidí z firmy poslali do San Franciska postupně sedm, aby měli možnost zažít tu atmosféru a přiučit se. Třeba i tomu, že tam rozhodně není samý mistr světa, a i oni jsou v tom, co dělají, minimálně stejně dobří. V USA je pak samozřejmě důležité mít lokální kontakty. Proto jsme pobyt využili k posílení těch stávajících a hledání nových. Podařilo se nám vytipovat, do jakých segmentů trhu má smysl jít, s jakými produkty a daty, a teď ten plán postupně realizujeme,“ říká Honza.

Ale o Spojených státech až za chvíli, i Česko a Slovensko jsou v mnohém daleko odlišnější, než by se dalo očekávat. „V Česku je daleko větší povědomí o naší branži. Obce ví, co jsou to mapové portály a k čemu jsou podobné informační systémy dobré. Celý obor je u nás na opravdu vysoké úrovni i ve světovém srovnání. V tom je na Slovensku situace jiná. Ne, že by to bylo pole úplně neorané, ale brázd je tam o dost méně. Má to svoje záporné i kladné stránky, ale s celkovým vývojem jsme velmi spokojení – za jeden rok se nám povedlo se na trhu prosadit docela výrazně, a to je teprve začátek,“ dodává.

Co to znamená? Přestože tahounem byznysu jsou zatím české obce, slovenská pobočka nyní přidává jednoho obecního zákazníka denně a dotahují se první kontrakty pro klienty v USA. Z půl milionu tržeb za rok 2010 byly za další rok miliony dva, za další rok milionů deset a letos… no, prý to vypadá taky výborně. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 Rising Star je Geosense nejrychleji rostoucí mladou technologickou firmou v ČR a na čtvrtém místě v celé střední Evropě. A zrovna minulý týden byli vybráni do top dvacítky zajímavých startupů a firem GBW.

Z evropských vesnic na ropná pole velikosti států

„Spojené státy jsou velká země a nabízí i příležitosti, které u nás prostě nejsou. Proto tam necílíme na obce jako u nás (stejně jsou všechny v bankrotu :), ale zase jsme nalezli jiný zajímavý segment, a to jsou těžaři ropy. Ti zjistili, že se jim vyplatí vědět, u kterého terminálu má cisterna ropu vyložit, protože když se to splete, náklad za 60 tisíc dolarů se může odepsat. Středně a dlouhodobý plán je tedy etablovat se v USA, současně ale být tím, kdo u nás bude v oboru dominantním hráčem. Chceme určovat trendy, ne je následovat,“ prohlašuje Honza.

Co se dalších plánů týče, cílem je ještě více propojit přehlednost, kterou přináší mapová vizualizace, a efektivitu tradičních informačních systémů. Také by se Geosense měl více zaměřit na výzkum a spolupráci s vědeckou sférou a aktivně přispívat v rámci open-source komunity. „A musíme se přeci jen přestěhovat z naší kanceláře o 17 metrech čtverečních. Sice pracujeme s lidmi ve firmě na dálku, ale jsou určité hranice…“ přiznává.

Jedním z tajemství úspěchu Geosense je i forma freemium modelu, kdy základní verze aplikace je zdarma, ale v uzamčené části již obsahuje všechny dostupné funkce a základní data. Díky tomu, že zákazník dostane už na začátku systém, který je naplněn užitečnou sadou dat a nástrojů, a může jej tedy používat od prvního dne za rozumnou cenu, zaznamenává velmi vysokou konverzi.

„Já nemám moc rád tu frázi o ‚market disruption‘, kterou se zaklíná do omrzení skoro každý produkt i v Sillicon Valley. Ale když se na to tak dívám, řekl bych, že se nám to celkem dobře podařilo. Možná proto, že jsme v té době ani nevěděli, že nějaký takový termín existuje. Na to všechno ale potřebujete spojit síly s těmi nejlepšími a i díky tomu, co jsme dokázali, máme tu čest spolupracovat s nesmírně talentovaným týmem lidí, pro které to je reálný cíl. Rozhodně bych jim všem rád velmi poděkoval,“ uzavírá.