Jak český chatbot Feedyou spojuje svět mileniálů a HR

„Když máš hlad, tak se potřebuješ najíst. To je důvod, proč se jmenujeme feedyou. Je to pro lidi, kteří mají hlad, vnitřní nutkání něco se sebou dělat, nesedět jen tak na koleji. Ale zatím ještě nevědí, co přesně chtějí. Pro ty jsme tu,“ říká Vojtěch Dlouhý.

Vojtěch Dlouhý se svým týmem v Pardubicích – konkrétněji v prostorech, kde Jan Kašpar sestrojil své letadlo a absolvoval historicky první dálkový let v Česku – vyvíjí feedyou, chatbota přibližujícího svět personalistů a mileniálů. Těm totiž hrané, propagační videa z prostředí firem nestačí a hledají autenticitu.

Vojtěch Dlouhý

Cíl je ale mnohem větší. Feedyou se chce stát i koučovací platformou pro „hladové“ mladé lidi a pomoct jim lépe se uplatnit v životě, a to nejen Evropanům. Samotný nápad vznikl ještě když Vojtěch cestoval po zemích třetího světa. Vše ovšem nešlo jako po másle – původně se firma Angitu (předchůdce feedyou) zaměřovala na vývoj webové platformy…

O tom, co mileniáni chtějí, jak vlastně chatbot funguje, jaké jsou cíle firmy i o samotné transformaci z Angitu na feedyou jsme s Vojtěchem mluvili v rozhovoru pro Tyinternety.

Jak vznikl nápad založit feedyou?

Nejprve vznikla firma Angitu, a to na základě mého vytržení se z komfortní zóny. Studoval jsem v Lisabonu, pak pracoval v Londýně a dostal jsem se i do zemí třetího světa. Když jsem viděl, jak žijí lidé v Indii, Nepálu, Barmě, Thajsku nebo například na Srí Lance, vrátil jsem se zpátky s rozhodnutím, že chci těm lidem pomoct – dostat je pryč, dostat je dál. Navrhl jsem webovou platformu, která by pomocí robotického koučování, networkingu a přístupu k pracovním příležitostem začala pomáhat.

Měl jsem štěstí, že jsem potkal Jirku Janků, úspěšného podnikatele z Pardubic, který se stal mým mentorem a dnes i společníkem. Pomohl mi podívat se na můj sen z byznys pohledu, aby to nebylo jen sociálně udržitelné, ale i ekonomicky.

Jaké ty monetizační prvky byly?

Příjmy z reklamy a korporátní sféry na základě propojení firem se zajímavými kandidáty.

Jak konkrétně si to máme představit?

Člověk si na platformě vydefinoval základní cíle: čeho chce dosáhnout, jaké má sny a co by chtěl jednoho dne dělat. Tyhle informace pak sloužily firmám, které na základě nich oslovovaly vhodné kandidáty. Už od začátku jsme to chtěli rozjet globálně s tím, že zhruba půl roku jsme projekt vyvíjeli a další půlrok jsme platformu vedli. Pak jsme to ale stopli a odešli od toho.

Proč?

Hlavním důvodem byla nemodernost. Plánovali jsme s pohledem do roku 2020 a všechno směřovalo k mobile-centric. Takže zhruba po půl roce, co byla webová platforma vykopnuta, jsme ji stopli a začali jsme se plně věnovat mobilní aplikaci, respektive komunikaci přes chatbota. S myšlenkou chatbota jsme přišli v polovině letošního roku. Vytvořili jsme první chatovací strom a o dva měsíce později jsme vytvořili webové stránky s první zmínkou o feedbotovi – chatbotovi pro HR. Po zhruba dalších dvou měsících už jsme byli v San Francisku.

A tím se dostáváme k vašemu aktuálnímu byznysu, feedyou.

Ano, změnili jsme strategii a přejmenovali se. Nový brand jsme dali do kupy s Karlem Mindless Novotným a povedl se. A třeba na TechCrunch Disrupt jsme byli jediní, kteří přišli
s řešením pro osobnostní rozvoj a HR přes chatbota.

Proč jste se vlastně rozhodli pro chatbota?

Z několika důvodů. Víme, že zhruba 70 procent lidí, co mají smartphone, nativně komunikuje přes aplikace jako Messenger, WhatsApp nebo Skype. Jsou na to zvyklí, nechtějí věci řešit mluveným slovem. Navíc HR kapitál je v Česku neskutečně vytížený. Řada malých i velkých firem si myslí, že jejich problémy v této oblasti vyřeší kariérní stránky a hezké videorozhovory. Takhle to ale nefunguje, lidé se o to nezajímají, a už vůbec ne o videa ukazující firemní kulturu a firemní hodnoty točením komparzistů.

A o co se zajímají?

Lidé, a to nejen mladí, chtějí autentický, pravdivý obsah. Doopravdy poznat, jak to ve firmě funguje, jací lidé tam dělají, o čem je daná práce, jestli naplní jejich očekávání. Všichni dnes používají honosné názvy pozic, ale co si má mladý člověk, který je ještě na škole, představit pod pojmem Technolog výroby nebo Key Account Manager?

Jak do toho tedy vstupujete vy?

Je to na jedné straně o obsahu a na druhé straně o tom, že mladí chtějí komunikovat hned, v reálném čase. Ideálně v době, kdy ten čas mají. Podle statistik je to zhruba od šesti hodin večer do jedné ráno, kdy jsou na internetu nejaktivnější. To je příležitost pro chatbota, který umí komunikovat s mladými lidmi v reálném čase a 24/7. Zejména pak v době, kdy jsou HR manažeři doma a nabírají sílu do dalšího přetíženého dne.

Zmínili jste, že mladí chtějí autenticitu, idea chatbota ovšem velmi autenticky nepůsobí.

Chtějí autenticitu, ale také informaci hned. Tady někde vzniká rovnováha. A chatbot je „pouze“ technologie, ve které se vytvoří komunikace. Umíme tam přenést chemii, jako kdyby proti uchazeči stál reálný člověk. Chatovací stromy vyvíjíme na míru dané firmě ve spolupráci se specialisty na komunikaci a lidské zdroje. Chatbot nikdy personalistu nenahradí, naopak mu pomůže s rychlou komunikací a s únavnou opakující se činností. Tak aby se samotný personalista mohl věnovat hodnotné práci.

Jakým způsobem se to do toho chatu přenáší?

Vytvoří se rozhodovací strom, soubor otázek a odpovědí, kterými HR manažer standardně vede výběrový proces. Zároveň do toho může dát interaktivní obsah, třeba video s vedoucím oddělení, pro kterého by uchazeč pracoval. Může se také ptát, jestli už má nějaké zkušenosti, nebo pokud na dané pozici kandidát potřebuje angličtinu, může mu rovnou dát test.

V přirozeném prostředí na telefonu, na které je zvyklý, uchazeč odpoví klidně v jedenáct večer. HR manažer se na to ráno podívá a může na to navázat. Vybrané uchazeče si pozve na pohovor a pokračuje v procesu.

Přičemž váš byznys stojí na tom, že firmy hledající kandidáty přes feedbota platí nějaké fee?

Ano, funguje to stejně, jako když firma outsourcuje třeba administrativu. Prodáváme software-as-a-service, tedy SaaS. Vytvoříme strom, ten sledujeme a na základě dat neustále vylepšujeme tak, aby se styl komunikace co nejvíce podobal té reálné. Firma tak má chatbota na míru, který se navíc učí. Kolem toho je marketingová kampaň, abychom nad rámec budovali značku firmy a zároveň v jazyce dané cílové skupiny, třeba mladých. Uvěřitelným způsobem říkáme, že tady jsou nějaké zajímavé příležitosti.

Kolik máte zákazníků?

Zatím máme dvě firmy, na kterých je to regulérně nasazené. U dvaceti zákazníků, kterým pomáháme s budováním značky a náborem lidí, se připravujeme na spuštění chatbotů. Máme podepsané další firmy a uzavíráme kontrakty na rok 2018. To je za pár měsíců skvělý výsledek.

Jaká je tedy vaše celková mise?

Přispět k tomu, že se zvýší mobilita lidí za prací a že se minimálně evropský trh práce rozhýbe. Je tam ještě další paralela – koučovací chatbot. To jsem si přinesl ze zemí třetího světa do Česka a na této myšlence jsme kdysi začínali. Že budeme pomáhat mladým lidem, kteří mají vnitřní hlad po zlepšování se, ale ještě úplně nevědí, co by chtěli. Díky koučinku jim pomoct najít cestu, dát jim znalosti nad rámec školních osnov, ať si třeba přečtou tuhle knížku, jdou na tenhle event a podobně. Postupem času, kdy budou využívat tyto příležitosti, se dostanou do fáze, že je začneme propojovat na firmy a budou se bavit o reálných příležitostech.

Celé to tedy stojí na motivaci mladých lidí.

Přesně tak. Když máš hlad, tak se potřebuješ najíst. To je důvod, proč se jmenujeme feedyou. Je to pro lidi, kteří mají hlad, vnitřní nutkání něco se sebou dělat, nesedět jen tak na koleji. Ale zatím ještě nevědí, co přesně chtějí. Pro ty jsme tu.

Jak konkrétně to bude fungovat?

Postupně se chceme blížit k umělé inteligenci, aby to nebylo jen v zaběhnutých kolejích podle určitých scénářů, ale aby tam fungovala pravděpodobnost. Takže svému robotu řekneš, že rád cestuješ, mluvíš španělsky, chtěl by ses podívat do Latinské Ameriky a rád bys pracoval v nějakém konkrétním oboru. A on si například spojí čtyři příběhy úspěšných lidí, co to mají nastavené podobně, a navrhne doporučenou cestu, podle které můžeš postupovat. A ty si řekneš, jestli tou cestou chceš jít, nebo si chceš tvořit svou vlastní cestu a inspirovat tím další lidi.

Diskuze k článku