Dosud neobjevený Davinci TS: Jako Booking.com zaměřený na B2B s investicí od J&T Ventures

Dosud neobjevený startup Davinci Travel System je na české poměry poněkud netradiční. Místo PR a publicity se během prvního roku věnoval zejména co nejrychlejšímu růstu, proto o něm zatím ještě žádné médium nepsalo.

A přitom je o čem psát – sedmičlenný tým vedený Alexem Ilyashem sídlící v pražském paláci Adria vyvíjí B2B platformu pro hromadné ubytování. Na rozdíl od konkurence si ale zakládá na automatizaci procesu, který se pořád dělá ručně, a firmám nebo hotelům tak dokáže přinést výrazné úspory.

Měsíční tržby Davinci se pohybují ve stovkách tisíc eur, spolupracuje s více než 300 hotely v 83 městech a 13 zemích Evropy a tenhle týden oznámil investici od fondu J&T Ventures a společnosti Prague Boats. Začněme ale popořádku.

Za inspirací do Silicon Valley

Podnikatelský příběh Alexe začal ještě během studia na střední škole, když jako 17letý během léta na Václaváku prodával zahraniční zájezdy. „Když jsem se pak začal zajímat o to, jak cestovní kancelář funguje, ve skutečnosti si jen vygooglili průvodce a řidiče autobusů. Říkal jsem si, proč bych to nemohl dělat i já?“ popisuje v rozhovoru pro TyInternety.

V roce 2012 proto založil Eurotrips specializující se na výlety po evropských městech pro mladé lidi, kteří v nich nechtěli vidět jen památky. Svůj přímý podíl si udržel v domovské české a ukrajinské pobočce, v dalších čtyřech zemích (Bělorusko, Moldávie, Polsko a Rusko) společnost fungovala na základě franchisingu.

Ilyash ale přiznává, že firma nedosahovala příliš vysokých zisků. „V podstatě jsem si jen platil výplatu. Pak ale přišel zlom, dostal jsem nabídku na odkup za dobrou cenu, a tak jsem firmu prodal,“ říká s tím, že částku blíže specifikovat nechce.

Vydělané peníze využil na cestování, a to přímo do Silicon Valley, kde měsíc hledal novou inspiraci na podnikání. Díru na trhu přitom objevil již během svého prvního působení – neexistoval jednoduchý nástroj nebo platforma pro hromadné ubytování. I v době Booking.com se rezervace hromadného ubytování pořád dělají ručně.

Alex Ilyash

Alex Ilyash

„Všichni se zaměřují na B2C, my ale chceme být jedničkou v B2B“

Začátkem loňského srpna proto Alex založil Davinci Travel System, pomocí kterého chce celý proces hromadného bookování ubytování automatizovat. Startup vyvíjí B2B platformu pro velké skupiny lidí, korporace nebo školy na jedné straně a cestovní kanceláře nebo hotely na straně druhé.

A i když zatím neoslavil ani první narozeniny, ubytování nabízí již ve třinácti zemích Evropy, jeho služby využívá více než pět tisíc zákazníků měsíčně a mezi jeho klienty patří třeba Hilton, Marriott, Ibis, Holidan Inn a dalších více než 330 hotelů a několik velikých cestovních kanceláří. To mu přináší tržby ve výši stovek tisíc eur měsíčně, od začátku roku přitom rostou každý měsíc dvojnásobně.

Potenciál na růst je tak velký. „Téměř všechny společnosti se na trhu cestování zaměřují na služby B2C, které tvoří možná 80 procent celého trhu. My chceme být globální jedničkou v těch zbylých dvaceti procentech,“ říká Alex.

V podstatě je tak Bookingem pro velké skupiny lidí se zaměřením na korporace. Rozdíl oproti Bookingu je ale ve fungování – zatímco ten si bere provizi v rozmezí od 20 do 25 procent, v případě Davinci je to dvakrát až třikrát méně. A díky zvýhodněným skupinovým cenám je ještě levnější.

Podle výpočtů samotného startupu tak hotelům dokáže nabídnout platformu minimalizující lidské chyby, výraznou úsporu času (data není potřeba psát do tabulek ručně), což zvyšuje pohodlnost a zejména snižuje náklady, a to až o 30 procent.

Investice od J&T Ventures a Prague Boats

Davinci svým působením zaujal také investory. Tenhle týden zveřejněná investice od společnosti Prague Boats a J&T Ventures ohodnocuje ani ne rok existující firmu na částku kolem jednoho milionu eur. Výše investice sice nebyla zveřejněna, podle informací TěchInternetů ale nedosahuje úrovně 16 milionů korun, které fond J&T spolu s partnery nedávno investoval do Daytripu nebo do Neuron Soundware.

Jak vůbec k investici došlo? „Loni jsem byl na Pioneers festivalu ve Vídni a všiml jsem si, že si mě tam několik lidí fotilo, což jsem vůbec nechápal,“ říká Alex. Jak se ale ukázalo, neznámí fotografové byli známí Vlastimila Vodičky, portfolio managera J&T Ventures, jemuž se prý Alex podobá. I proto za ním přišel a nejdříve spolu mluvili po anglicky, protože se neznali.

Vlastimil Vodička a Alex Ilyash

Vlastimil Vodička a Alex Ilyash

Když ale Ilyash Vodičkovi popsal (tehdy ještě) nový nápad na podnikání, tak ho startup zaujal a nepřestal Ilyashův progres sledovat. „Byli jsme příjemně překvapeni. Na rozdíl od mnoha startupů co nás oslovují, jsme u Davinci Travel System v krátkém čase jasně viděli konkrétní slibovaný posun ve vývoji, v tržbách i v nárůstu počtu klientů, což je spíše výjimečné,“ říká Vodička. Jak doplňuje, takový přístup doporučuje všem startupům – příliš často se podle něj stává to, že i po půlroce startup nedokáže odprezentovat reálný posun a chlubí se stejnými čísly.

To, že jde již o druhý startup zaměřený na cestování, do kterého J&T Ventures v poslední době investovalo, je i přes identifikované synergie v rámci skupiny J&T ale spíše náhoda. „Na prvním místě byl při rozhodování o investici zajímavý růst a potenciál do budoucnosti. Cestovní ruch nehrál primární roli. Zároveň jsme ale viděli zapálení Alexe pro své podnikání,“ popisuje Vodička.

Zapálení se projevilo zejména při čekání na investici, celý proces trval více než půl roku. „Aby firma přežila a mohli jsme pokračovat v dalším vývoji, musel jsem prodat auto. Teď tedy jezdím na motorce,“ říká Alex se smíchem.

Nyní s pomocí investovaných peněz a samotných investorů plánuje růst ještě rychleji. Jaké jsou konkrétní cíle, kterých chce Davinci dosáhnout? „V nejbližší době se plánujeme zaměřit na škálování napříč cestovkami, se kterými již spolupracujeme, ne na získávání nových. Pořád jsme jen na deseti procentech potenciálu automatizace, kam se s námi ještě mohou posouvat. Chceme růst společně s nimi,“ popisuje Alex.

„Do jednoho roku plánujeme růst troj– až čtyřnásobně, zatím jedeme přesně podle plánu. Dlouhodobým plánem do pěti let je mít podíl alespoň tři procenta na globálním trhu,“ doplňuje. „A to prosím podepiš krví,“ směje se Vodička.

Diskuze k článku