Do Prahy vstupuje ofo, největší bikesharingová služba na světě. Chce řešit problémy s pohybem po městě

Jedna z hlavních zpráv z pražského Dne bez aut je, že do českého hlavního města vstupuje největší bikesharingová služba na světě. Čínské ofo spouští pilotní provoz na Praze 7, kde bude zatím provozovat 300 kol. Do budoucna obří čínský startup plánuje expanzi do zbytku Prahy.

Velká výhoda bikesharingu ofo je oproti některým konkurenčním řešením v tom, že k provozu nepotřebuje žádné stanice, stojany ani nic podobného, k čemu by bylo potřeba kola přivazovat nebo kde je odkládat. Bez stanic u nás již funguje se svými růžovými koly také český startup Rekola, ale žlutá kola ofo mají ještě o něco důmyslnější systém. Nechat stát je můžete prakticky kdekoliv.

Pohodlné, chytré a dostupné řešení

„Jsme první bezstanicové bikesharingové řešení na světě. Naší misí je řešit problémy s dopravou a dojížděním. Chceme do Prahy přinést velmi pohodlné, chytré a dostupné řešení, jak se mohou lidé po městě pohybovat,“ prozradil v rozhovoru pro Tyinternety.cz spoluzakladatel a COO ofo Yanqi Zhang, který při příležitosti spuštění služby přiletěl do Prahy.

V Praze se ofo postaví proti zmíněným Rekolům, ale zástupci rychle expandujícího a rostoucího čínského startupu z konkurence obavy nemají. „Ve většině měst, kam jsme dosud vstoupili, už nějaké bikesharingové služby fungovaly. To je pro nás obecně dobrá zpráva, protože to znamená, že tu pro ně existuje trh,“ vysvětluje Zhang.

„S konkurencí navíc nemáme problém i z toho důvodu, že po bikesharingových službách je obrovská poptávka převyšující počet dostupných kol. Nepřicházíme jen jako doplněk stávajících bikesharingových řešení, ale také jako doplněk městské hromadné dopravy,“ popisuje Zhang. Podle něj jsou sdílená kola efektivní doplněk také pro cestování autobusem, metrem či tramvají.

Přijdete, naskenujete, jedete

Proti růžovým Rekolům má ofo výhodu v mnohem důmyslnějším způsobu uzamykání. Přímo v zadním kole mají žluté bicykly integrovaný chytrý zámek a k jeho odemčení potřebujete mít jen nainstalovanou mobilní aplikaci ofo (pro iOS či Android). Pak stačí ke kolu přijít, naskenovat přes aplikaci QR kód a zámek se na dálku odemkne.

Celý proces je velmi jednoduchý a funkční. Jakmile kolo odemknete, začne se vám počítat čas zápůjčky. Když dojedete do cíle, zámek jednoduše uzamknete, informace se automaticky přenese do aplikace a ta vám již vypočte, kolik vás daná jízda stála.

Do konce letošní cyklistické sezony nicméně budou v rámci testovacího provozu všechna žlutá kola v Praze k dispozici zcela zdarma. Poté ofo plánuje účtovat 10 korun za půl hodiny. Za Rekola nyní zaplatíte 32 korun za hodinu. Zatímco Rekola je třeba vracet a zamykat klasickým zámkem například k zábradlí, kola ofo můžete díky integrovanému zámku teoreticky odstavit úplně kdekoliv.

Když to bude fungovat, zákazníci přijdou sami

„Pro nás je velmi důležité porozumět zdejšímu trhu, potřebám uživatelům, co od takové služby očekávají, a zjistit, na čem musíme zapracovat,“ říká Zhang. I proto bude ofo prozatím působit jen na Praze 7, kde má podporu Městské části. Zájem již ovšem projevilo několik dalších městských částí, a tak můžeme očekávat, že se začne tato bikesharingová služba rychle rozrůstat po celé Praze.

Se startem v novém městě Číňanům pomáhá také ekolo.cz, český specialista na prodej elektrokol. „Jsem rád, že se nám podařilo vedení ofo přesvědčit, aby do Prahy investovali. Původně měli v hledáčku spíše větší města v západní Evropě. Praha má však pro bikesharing velký potenciál. Praze ofo nabídlo, že jí pro účely dalšího zlepšování infrastruktury zdarma poskytne data o pohybu kol,“ odhaluje Jakub Ditrich, zakladatel ekolo.cz.

„Pro nás je velmi důležité mít lokálního partnera. Jsme sice globální společnost, ale potřebujeme lokální znalost a zkušenost. Lokální partner nám proto pomůže se startem a počátečním provozem, ale náš dlouhodobý cíl je mít zde kompletně český tým,“ doplňuje Ditricha Zhang, jehož služba se vedle Prahy nově objeví také v Miláně, Rotterdamu a Moskvě. Celkem funguje už ve 180 městech.

Ekolo.cz chystá v úzké spolupráci s ofo spustit velkou informační kampaň, v níž bude Pražanům vysvětlovat výhody sdílených kol a zároveň představovat ofo. Jeho zástupci nicméně věří, že pokud budou ve své misi úspěšní, najdou si ofo zákazníci sami.

„Nepovažujeme za problém, pokud nás nyní lidé neznají. Pro nás je mnohem důležitější, že do Prahy vstupujeme s cílem vyřešit problémy zdejších obyvatel s dopravou a dojížděním. Pokud se nám podaří tyto problémy efektivně řešit, lidé nás budou používat,“ dodává Zhang.

ofo bylo založeno v roce 2014. Od té doby spojilo přes 10 milionů kol s 200 miliony uživatelů po celém světě. Působí ve 180 městech ve 13 zemích. Vytváří 25 milionů transakcí denně a celkově poskytlo více než 4 miliardy jízd. Uživatelé jen od dubna do června 2017 celkově najezdili přes 1.2 miliardy kilometrů, ušetřili 84 milionů litrů paliva a 256 tisíc tun oxidu uhličitého. V červenci tohoto roku získalo ofo 700 milionů dolarů v investici, na níž se podílela Alibaba, Hony Capital a CITIC Private Equity.

Diskuze k článku