Deník ze zákulisí JIC STARCUBE #2: Ententýky… Koho akcelerujeme?

Nejpopulárnější americké akcelerátory dostávají tisíce přihlášek. Traduje se, že jich pak polovinu rovnou zahodí bez přečtení – v byznyse je totiž potřeba mít také trochu toho štěstí, že ano. Touto cestou zájemce naštěstí na JIC řešit nemusíme. Vyhrazujeme si dostatek času na to, abychom si mohli všechny přihlášky pročíst, obodovat je, zkonzultovat s partnery, prodiskutovat s kolegy a co nejzodpovědněji se rozhodnout. Podle čeho tedy poznáme projekt, do kterého se vyplatí investovat naše úsilí?

Zájemci vyplňují dotazník. Vždy je ošemetné vybalancovat tu správnou hranici mezi objemem informací, které bychom o projektech ideálně chtěli vědět, a mezi tím, co ony samy jsou ochotny vyplňovat. Jak pak podle reakcí v dotazníku poznáme nadějný startup? Nijak zaručeně.

Kolonky zkoumají tým, produkt či řešení, potenciální trh. Ne každý ale umí – zvláště u začátečníků – skutečně tyto aspekty svého zamýšleného podnikání věcně a výstižně popsat. Bez souběžné e-mailové či telefonické konverzace se to tedy málokdy obejde.

Hanka Šudáková, manažerka JIC STARCUBE

Dbáme na to, aby každého kandidáta mohli posoudit minimálně tři lidé z řad našich konzultantů. Nejlepších dvacet až třicet projektů pak pozveme na pohovor. Spojíme se po Skypu nebo osobně, je-li to možné. Doptáváme se na další detaily projektů, soustředíme se na kvalitu týmu a vzájemně ladíme naše vzájemné představy. Máme na to jeden měsíc.

Koho lanaříme do Brna a proč 

U přihlášených startupů posuzujeme byznysový potenciál – zda je produkt či služba škálovatelná, může zasáhnout lukrativní trh, zda je zacílená na zajímavý typ zákazníků. Díváme se na inovativnost, a to nejen technologickou, ale i z pohledu obchodního modelu. Před lety jsme měli například v JIC STARCUBE startup Chlapská zásilka, která nepřišla s ničím převratným, ale stavěla na v té době ve své branži novátorském byznys modelu.

Velmi důležitý je proto pro nás samotný tým – zda ho tvoří lidé s dobrým backgroundem, know-how a zkušenostmi, zda se vzájemně svými dovednostmi a specializacemi doplňují a zda spolu budou schopni dlouhodobě spolupracovat. Na to se zaměřujeme při pohovorech. Riziko je, že ve všech otázkách si týmy mohou v písmenkách realitu přikrášlovat. Jsme si toho vědomi a snažíme se na to soustředit právě při pohovorech.

Příjemným bonusem je pak potenciální provazba finalistů akcelerátoru na náš region, přítomnost možných dodavatelů, partnerů a spolupracovníků. Samozřejmostí je, že tým nesmí podnikat v některé z oblastí, které odporují našemu etickému kodexu, který držíme v celém Jihomoravském inovačním centru. Nepodpořili bychom například projekt, který se zabývá hazardem.

Věk jednorožců skončil, nastává věk králíků 

Značnou část trhu začínají pomalu ale jistě spíše než jednorožci zajímat králíci. Beztak byla většina jednorožců jen osly v přestrojení. Pojem „rabbit“ v souvislosti se startupy poprvé použil šéf CB Insights Anand Sanwal (viz tento článek vč. obrázku). Spíše než projekt určeným pro rychlý tučný exit, je „rabbití startup“ dlouhodobě udržitelným byznysem.

Oslem byl například Theranos, ještě před pár lety jeden z nejobdivovanějších světových startupů pracující s testováním krve. Ukázal se být podvodem, který využíval konvenční technologie a dosahoval nepřesných výsledků. Nebo Juicero útočící s kanónem na vrabce – využíval drahé technologie k vymáčknutí pytlíku s ovocem, což každý zvládne i holýma rukama. A jak dopadl.

CB Insights

Startupová scéna se rychle proměňuje, vznikají a zanikají akcelerátory, nedávno se otevřely nové v Polsku a Rakousku. Také jejich specializace vzrůstá. V Německu nedávno dokonce spustili akcelerátor pro sportovní vybavení. V takovémto prostředí klesá pravděpodobnost, že se zrovna vám podaří ulovit nový Facebook nebo Google.

O to se ale na JIC beztak nesnažíme. Zajímají nás králíci neboli Real Actual Business Building Interesting Tech – projekty, jenž stojí na zajímavé, unikátní technologii, kterou přinášejí na trh, a chtějí ji dále a dlouhodobě rozvíjet a ne co nejrychleji prodat. Chceme pomáhat vytvářet firmy, které budou dlouhodobě přinášet pozitivní hodnoty. A ani akcelerátor JIC STARCUBE není výjimkou.

Ani po výběru nejlepších týmu ještě není vyhráno. Dostat do Brna na více než dva měsíce nadějné startupery z mimoevropských zemí je docela oříšek. O tom ale zase příště.

JIC STARCUBE je v Česku vůbec nejdéle fungující akcelerátor zaměřující se na startupy. V redakci Těch internetů jsme se rozhodli do devátého ročníku nahlédnout zevnitř, a proto jsme poprosili manažerku akcelerátoru Hanku Šudákovou, aby si dělala během celého běhu zápisky. Celý seriál najdete zde.

Diskuze k článku