Crowdholding: Jak využít zkušenosti milionů lidí pro budování byznysu

Jako v crowdfundingu využívá dav, jenže ne jako zdroj investic, ale zaměřuje se na jeho schopnosti a penězi lidi naopak odměňuje. Řeč je o Crowdholdingu, s nímž plánuje dobýt svět Američan Ethan Clime, který svůj startup rozjíždí v pražském inkubátoru xPort.

„Zjednodušeně spojujeme davy lidí s podnikateli, což jim umožňuje získat feedback a nápady, výměnou za podíl na budoucích tržbách,“ vysvětluje Ethan Clime v rozhovoru pro Tyinternety.

Zatímco crowdfunding je založen na odměnách, které fanoušek produktu nebo služby získává za předobjednávku, Crowdholding umožňuje svým uživatelům věnovat svůj čas a schopnosti – za což je v budoucnu odmění podílem z tržeb společností.

Ethan myslí eticky, k rozjezdu ho přivedl fakt, že osm nejbohatších vlastní stejný majetek jako polovina obyvatel země. Přičemž v pokračujícím trendu to za několik let bude jen jeden člověk. Ve spojení s exponenciálním nárůstem technologii a rychle probíhající automatizací, která nahrazuje pracovní místa lidí, tak musíme najít nové formy, jak dělat byznys.

Zatím ve vývoji

„Když se podíváš na Reddit nebo Quoru, lidé na otázky odpovídají neustále. Existují miliony uživatelů, kteří si užívají reagování na problémy jiných ohledně byznysu, vědy, technologie, a podobně. My umožňujeme, aby za tenhle feedback, který jiným poskytují, něco dostali,“ popisuje Clime.

Přesněji řečeno, zatím to ještě Crowdholding neumožňuje, protože je jen ve vývoji. Nicméně již je úspěšně otestovaná alfa verze a v polovině března by měla být představena beta pro vybrané zájemce ze stran startupů. A i když tedy zatím negeneruje žádné tržby, první úspěch má Crowdholding za sebou – v rámci Demo Day na xPortu (spadajícího pod pražskou VŠE) se stal nejlepším startupem roku celého akcelerátoru.

crowdholding

Po čtyřech měsících testování bety s přibližně 15 startupy je pak očekáván ostrý start projektu, dojít by tak k němu mělo v průběhu léta. Již teď však na Crowdholdingu pracuje tým 21 lidí. A všichni jsou dobrovolníci.

Jak to vůbec funguje?

Jak také něco bude vůbec fungovat? Podobně jako na Kickstarteru, kterým se Clime inspiroval. Startup jednoduše vyplní základní informace, vytvoří video. Místo odměn za podporu však vyplní task board – tedy co všechno potřebuje udělat.

Samotní uživatelé si vyplní své schopnosti (marketing, PR, sales, design…) a na základě požadavků jednotlivých startupů začnou pracovat. „Třeba vytvoří nové logo, to pak vystaví na fóru, dav lidí bude hlasovat, jestli se jim líbí a podle hodnocení dostane takzvané crowdshares,“ vysvětluje Clime. Jak dále doplňuje, systém ale nefunguje na principu vítěz bere vše. Svůj podíl dostanou všichni, kteří obdrží alespoň jeden upvote.

A co jsou crowdshares? V doslovném překladu podíly davu. „Jedno procent hrubých tržeb, nebo více, se bude rovnat jednomu milionu crowdshares. Startup se pak bude rozhodovat o náročnosti – jednoduché úkoly budou třeba za několik stovek, ty těžší za tisíce,“ říká Clime.

Když potom začne mladá firma generovat tržby, musí uživatelům vyplatit jejich podíl. Crowdshares přitom mají i datum expirace – a to jeden rok, během kterého musí být uživatelé vyplaceni.

Jak firmy donutit, aby nelhaly o tom, že žádné tržby negenerují? „V Evropě se to dá zjistit jednoduše, často i online. V USA je to těžší, samotné firmy budou muset být transparentní,“ popisuje Clime.

A podle něj startupy motivaci lhát ani mít nebudou. „Zajímají se také o investice, snaží se svou společnost vybudovat a ocenit. Spíše bychom čekávali, že budou své tržby uměle navyšovat, což jim umožní hlásit vyšší valuaci a více tak zaujmout investory,“ směje se Clime.

V případě porušení budou ovšem z portálu vyřazeny. Na podporu sledování případných porušení plánuje Crowdholding využívat analytické nástroje a zároveň se spoléhá i na pomoc samotných uživatelů, kterých se to na svém portálu plánuje zeptat.

DSC_8691

Globální ambice

I když zatím Crowdholding nezačal ani generovat tržby, do budoucna má plány velké. Rovnou míří na globální trh, nejvíc zájemců očekává ve Spojených státech (které jsou největším trhem crowdsourcingu) a v Indii (která je druhá).

„Pro lidi to bude zajímavý způsob příjmu. Věříme, že je to způsob, jak může najít zaměstnání mnoho lidí ze zemí třetího světa, kde běžně vydělávají dolar denně. Zároveň je to dobrý způsob, jak získat praxi a zkušenosti, budovat si svou vlastní značku a identitu jako uživatele,“ myslí si Clime.

Podle něj tak takový druh podnikání povede k lepšímu a etičtějšímu způsobu distribuce bohatství od velkých firem k běžným lidem.

„Věříme, že to bude úspěšné. A pomůže to také propagaci startupů. Projekt stojí na myšlence, že když bys pomohl vyvinout Coca-Colu, řekneš o tom přátelům. Dav tak bude organicky propagovat produkty, které se jim líbí a na jejichž tvorbě se podíleli,“ popisuje Clime.

Ten se k etickému podnikání dostal díky svému působení v Mírových sborech Spojených států. Tři a půl roku strávil v Moldávii, kde se věnoval business a community developmentu.

„Po ukončení jsem se chtěl více věnovat byznysu, protože jsem viděl hrozně moc byrokracie a neefektivity. Například neziskové organizace cpaly peníze do projektů, aby lidem ulehčily tvorbu životopisu. V Moldávii lidé životopis nepotřebují, protože nemají kde pracovat. Tam potřebují podpořit podnikatele, kteří pak mohou lidi zaměstnat,“ říká Clime.

Tak se dostal i do Prahy, kde studoval na CEMS na VŠE. Svoje studium však ukončil předčasně – aby se mohl věnovat byznysu. Plány vypadají slibně, jestli se tenhle model ale osvědčí v praxi, to ukáže až čas. Co si myslíte vy – má crowdsourcing šanci na úspěch?

Diskuze k článku