Crowdfunding bez sociálních sítí nemůže fungovat? Data ukazují něco jiného

Crowdfunding se stal zavedeným způsobem, jak pro svůj nápad nebo projekt získat peníze. Tuzemské úspěšné příklady jsou třeba ponožkoboty Skinners, bezpečnostní systém Angee nebo inteligentní longboardy XTND.

Co však dělá crowdfundingové kampaně úspěšné? „Nejzřejmější odpovědí je velký social following – dav loajálních fanoušků ochotných investovat jejich těžce vydělané peníze do zdánlivě skvělého nápadu. To jsme očekávali a analyzovali jsme výsledky sociálních médií 233 kampaní, abychom našli důkazy,“ píší na Venture Beat Sherwood Neiss Tyler Monaccio ze společnosti Crowdfunding Capital Advisors.

„Naše hypotéza obsahuje trochu pravdy, ale sociální média nemusí být pro crowdfunding tak důležitá, jak jsme původně očekávali,“ prozrazují a překládají několik důkazů.

Zmíněná dvojice se ve svém výzkumu podívala na celkem 233 kampaní, ze kterých bylo 120 úspěšně zainvestovaných a 113 na svůj vytyčený cíl nedosáhlo. Analýza obsahovala data z Twitteru, Facebooku, Instagramu a zároveň taky z profilů CEO firem na LinkedInu (jestli existuje korelace mezi jejich profesní sítí a schopnosti společností získat dostatek peněz).

Jak popisují, dospěli k překvapivému závěru: „Celkově se zdá, že sociální média hrají pozitivní roli ve financování kampaně, ale jen v menší míře. Graf níže ukazuje trendovou linii mezi vysbíranými prostředky a social followingem. Přestože existuje pozitivní korelace mezi velikostí social followerů a nasbíranými penězi, má jen malý význam.“

Zdroj: VentureBeat.com

Zdroj: VentureBeat.com

Podívejte se na 5 tipů, jak přesvědčit lidi, aby vám půjčili peníze na vaše (šílené) nápady od zakladatelů HitHitu.

Jaké jsou další závěry jejich výzkumu?

1. Záleží na odvětví. Pro některá hrají sociální sítě stěžejní roli (třeba s vínem a nápoji, jež mají vysokou loajalitu zákazníků a díky tomu dokáží využít i malé základny fanoušků), v případě těch techničtějších s menším dosahem (jako doprava a spotřební zboží) je trend plochý nebo dokonce klesající.

2. Důležitý je Facebook. „Každá sociální síť má své vlastní benefity, v crowdfundingu vyniká Facebook, jako by byl centrem úspěšné kampaně. Takže se minimálně ujistěte, že jste přítomni na Facebooku,“ radí dvojice.

3. TOP 20 kampaní mělo výraznou výhodu. Na každé ze zkoumaných platforem TOP 20 kampaní výrazně překonalo ty neúspěšné v počtu followerů. „Jakoby se kampaně, které nezískaly žádné peníze, sociálním sítím záměrně vyhýbaly.“

4. Důležitá je i profesní síť. V průměru měli CEOs firem s neúspěšnými kampaněmi na LinkedInu 32 spojení, CEOs TOP 20 kampaní pak 414. To naznačuje, že i jejich profesní síť může hrát důležitou roli.

5. Záleží na regionu. Výzkum probíhal jen na americkém trhu, a to v Kalifornii a Texasu. Na západním pobřeží se kampaním daří lépe – pravděpodobně díky přítomnosti Silicon Valley. Pokud spouštíte crowdfunding ve Spojených státech, myslete na to.

U těch nejúspěšnějších kampaních se tedy sociální média ukázala jako podstatná. „Avšak společnosti doufající, že získají méně než 100 tisíc dolarů, nemusí do sociálních sítí investovat tolik času a mohou crowdfunding využít jako nástroj urychlení financování z již existujících vztahů. Nicméně alespoň nějaká přítomnost na sociálních sítích je potřebná, jak ukázaly kampaně, které nevybraly žádné peníze,“ dodávají autoři.

Diskuze k článku

  • Ach to je clickbajtový nadpis. Ano – určitě nemá vliv počet fanoušků na úspěšnost crowdfundingové kampaně. Na to nepotřebujeme analýzu. To neznamená, že sociální sítě pro crowdfundingové kampaně nepotřebují.

    Ale výkonová reklama na Facebooku hraje často kritickou roli. Nedávno jsem na to napsal článek. https://www.modrakrev.cz/facebook-reklama-kickstarter-indiegogo/