JIC Open Day: Challenge accepted

Všichni podnikatelé, od těch začínajících až po ty ostřílené, se v průběhu podnikání setkávají s výzvami. Mohou být spojené s vývojem produktu, nalezením správných lidí do týmu nebo třeba se způsobem vedení firmy. Postupem času se charakter výzev mění, a proto by podnikatelé měli být neustále ve střehu, aby na ně dokázali správně zareagovat…

O tom, jak vnímat výzvy jako příležitosti, promluvili na JIC Open Day vedoucí brněnských firem Radka Martínková (Bamboolik), Jan Neuman (NenoVision), Lubor Přikryl (Audified) a Jan Gřeš (Giriton).

Tato čtveřice sice podniká v odlišných oborech, ale kupodivu toho má hodně společného. Všichni totiž řeší práci s lidmi. A to nejenom při založení firmy, kdy hledali nadšené parťáky do týmu, ale v každém pracovním dni. Kdy byl ten pravý moment práci outsourcovat? Jak řešili nábor? Jak motivovali zaměstnance a co považují za největší challenge?

Outsourcing může bolet

Na začátku podnikání, kdy není peněz nazbyt, dělají startupisté od všeho trochu. Možná to znáte z praxe. Na vizitce máte napsané slovo šéf, ale kromě vedení děláte účetnictví, staráte se o IT a vyvíjíte produkt. V lepším případě vám s tím někdo z kolegů pomáhá.

Jenže jednoho dne už objem práce není únosný a je potřeba buď rozšířit vlastní tým nebo práci outsourcovat. Většinou tato chvíle přichází tehdy, kdy se příliš ponoříte do operativy a na strategii a vedení nezbývá čas. Outsourcing může bolet, protože se člověk vzdává kontroly nad věcmi, které ho baví a jdou mu. Proto byste si měli najít spolehlivé lidi, kterým práci předáte nebo je k sobě najmete. Otázkou je, jak je najít.

Většinou se vyplatí si zaměstnance „oťukat“. Radka Martínková nejprve dlouho hledala šikovnou asistentku přes inzeráty, ale nakonec se jí vyplatilo poohlédnout se v komunitě lidí, kterou dobře znala a která sdílela firemní hodnoty. Ostatní podnikatelé navázali spolupráci s vysokými školami a své budoucí zaměstnance našli v řadách studentů.

Firma Giriton například vypsala roční praxi, jejíž součástí bylo napsání diplomky. Z této oboustranně výhodné spolupráce nakonec vzešlo několik skvělých kolegů. Lubor Přikryl to dokonce dotáhl tak daleko, že založil univerzitní obor audio inženýrství.

Jděte příkladem

Pokud už člověka máte, nezapomeňte věnovat pozornost rozložení sil a týmových rolí. Kreativci chrlící nové nápady potřebují dotahovače, kteří svědomitě dohlížejí na to, aby se na nic nezapomnělo a naopak. Popřemýšlejte také o tom, jestli by se vám do týmu mohl hodit profesionální projektový manažer, který má řízení projektů v malíčku.

Jan Neuman (NenoVision)

Za jednu z největších výzev považovali podnikatelé vedení lidí a jejich motivaci. V praxi se jim nejvíce osvědčilo jít příkladem, upřímně se o lidi zajímat, sdílet s nimi úspěchy a hlavně s nimi pravidelně komunikovat. Poslední rada platí zvláště pro zaměstnance, kteří pracují z domu. Nedopatřením může vzniknout komunikační šum, a proto není od věci si do kalendáře dát upomínku a lidem se čas od času ozvat.

Nastavení firemní kultury zahrnuje také to, jestli firma mluví otevřeně se zaměstnanci o všem, nebo jestli má k informacím přístup jen úzký okruh lidí. Univerzální pravidlo bohužel neexistuje. Některé firmy sdílejí vše, jiné jsou opatrnější. V menších firmách to jde obvykle snáze než ve velkých.

A nakonec, co byla ona výzva všech výzev? Překvapivě se nevztahovala na vývoj produktu, získání investice ani na vedení týmu, ale na vlastní motivaci. Co když vám totiž teče do bot, zatímco celý tým držíte nad vodou? Kdo vás nakopne? Často to musíte být vy sami. Měli byste mít jasno v tom, proč podnikáte a čeho tím chcete dosáhnout. Když totiž víte, proč to děláte, dokážete dlouhodobě motivovat sebe i ostatní. A zvládnete všechny ostatní výzvy, které vám podnikání připraví do cesty.

Panelová diskuze na téma Problém? Výzva! byla součástí JIC Open Day. Celý záznam z diskuze můžete vidět na tomto odkazu. Podobná setkání na podnikatelská témata se konají na JIC pravidelně, po registraci může zdarma přijít kdokoliv, koho daná oblast zajímá. Další akce na JIC najdete na www.jic.cz/akce.

Diskuze k článku