Česko-slovenský závod o první hyperloop odstartoval

hyperloop transportation technologies

Potrubní pošta je zpět. Jen v potrubí nepojede zásilka, ale člověk. A vyšší rychlostí. Řeč je o Hyperloopu. Myšlenka vizionáře Elona Muska začíná klíčit v česko-slovenském prostředí. Zatímco první vykopnutí má za sebou Bratislava, která oznámila svůj záměr na spojení s Vídní, v Česku už máme také svou odpověď. Zatím ve formě memoranda o spolupráci, které podepsalo město… Brno! Kdo postaví v srdci Evropy první hypertransportní řešení? Češi, Slováci, nebo to budou obě země?

Jednotlivé úseky nedávají smysl

Přepravní kapsule Hyperloop má dle Muskovy vize létat na vzduchovém polštáři uvnitř uzavřené “trubky”, a to rychlostí až 1200 km/h. Tímto systémem by mohla města vytlačit leteckou dopravu a vytvořit možnost “dojíždět” z Prahy do Brna v řádu přibližně 10-15 minut.

Samozřejmě je nutné započítat určitou formu boardingu, který by byl zřejmě přísnější než v klasickém vlaku (inertní prostředí trubky by při narušení jistě způsobilo fatální následky, takže bude určitě potřeba zabránit riziku útoků na takovou infrastrukturu). Takže ve výsledku cestování, včetně určité kontroly bezpečnosti, jakou známe z letecké dopravy, může trvat cirka hodinu.

Proto nedávají smysl jen jednotlivé “krátké” úseky, jako jsou Praha – Brno, ale až delší, jako jsou Praha-Brno-Vídeň (a ideálně ještě dál). Což je přesně strategie společnosti Hyperloop Transportation Technologies, která se snaží města v regionu potrubním cestováním propojit. Její šéf Dirk Ahlborn aktivně jedná se zástupci měst v regionu, přičemž poslední memorandum podepsalo město Brno.

A co na to řeknou České dráhy?

Zatím je Hyperloop hudbou budoucnosti. Otázkou je, jak vzdálené. Memorandum samozřejmě není smlouva. Na druhou stranu existují také plány na vybudování rychlé vlakové trati mezi evropskými městy, jejichž by Česko mělo být také součástí.

Vzhledem k teoretickému času boardingu do Hyperloopu a urychlení drah by mohly nakonec obě metody dopravy být srovnatelně rychlé. Na delší trasy než z Prahy do Brna samozřejmě už Hyperloop není ohrožený konkurencí vlakové dopravy, ale půjde spíš o soutěž s leteckou dopravou.

Diskuze k článku