Česko má novou sociální síť. Yeago navazuje na neúspěšné AskYou

„Snad každý někdy řešil, co podniknout v pátek večer. Máte rádi rockovou muziku? Doporučíme vám rockové koncerty ve vašem městě. Čím déle Yeago.com používáte, tím přesněji vám akce doporučuje, učí se. Už vám neunikne žádná zajímavá akce,“ popisuje hlavní myšlenku služby její zakladatel Jaroslav Slavičínský. Uživatelé zde rychle najdou všechny druhy akcí – koncerty, festivaly, divadla, večírky, přehlídky, výstavy, workshopy, vzdělávání nebo sport.

Hlavním zdrojem dat je Facebook, kde je volně k dispozici velké množství veřejných akcí. Ty Yeago dokáže zpracovávat a třídit. U všech akcí lze vidět, kdo se jich účastní, a uživatelé si případně mohou přímo z aplikace koupit lístek. Partnery pro prodej vstupenek jsou například největší lokální hráči jako je Ticketpro, Ticketstream či Eventim, který patří mezi špičku v celoevropském měřítku. Hlavním trumfem se má stát personalizace podle vlastního vkusu a aktivit přátel.

Prvním neúspěchem to nekončí

Za Yeago stojí mladý tým sídlící ve smíchovském Node5. Zakladatel služby Jaroslav Slavičínský už za sebou má zkušenost z prvního běhu akcelerátoru StartupYard, kam se dostal s projektem AskYou. Ten nicméně skončil jen velmi krátce po spuštění první nehotové verze služby, když došlo k rozpadu většiny týmu. Jeho členové se totiž pouhé dva týdny před spuštěním rozhodli dát přednost studiu. Přidalo se asi 5 tisíc uživatelů a poté AskYou v tichosti zmizelo z radaru veřejnosti i médií a například na jeho blogu (stále funkčním) najdete poslední záznam z května minulého roku.

Hned v průběhu loňského léta se proto Slavičínský vrhnul na pivotování, hledání nového týmu a obcházení investorů pro získání finanční podpory na nový projekt. Zásadní změnou podle něj byl také přechod na lean přístup. Jak říká, samotný neúspěch jeho prvního startupu investoři nebrali nutně jako přitěžující okolnost, bylo ale třeba je přesvědčit o kvalitním a pracovitém týmu a o tom, že se ho tentokrát podaří udržet pohromadě.

„Jednoduché to určitě nebylo. Ani ne tak kvůli předchozímu neúspěchu, jako kvůli věku, podnikání při škole a přeci jen relativně malým zkušenostem. Pokud však tomu člověk dá čas a vytrvá, příležitost vždy přijde. Oproti AskYou nyní prototypujeme, hodně testujeme a nestavíme projekt od začátku závislý na kritické mase a aktivitě uživatelů. StartupYard nicméně byl skvělou branou do světa byznysu, byť se od té doby ekosystém dál vyvinul a leccos už dnes jde i bez akcelerátoru,“ vysvětluje.

Investice od Tonyho Starka

Docela zajímavý byl i způsob, jak se investora nakonec podařilo získat. Jednoho dne přišel e-mail z adresy Tonyho Starka, což je geniální vynálezce a playboy známý z filmu Iron Man, s tím, že by se o chystaném projektu rád dozvěděl více. Asi nepřekvapí, že putoval do koše. Po nějaké době si na něj ale Slavičínský znovu vzpomněl, vrátil se k němu a poděkoval za dobrý vtip. Jak se ukázalo, šlo o skutečného zájemce ze Slovenska, který se při psaní jen omylem přepnul na jednu ze svých anonymních online identit. Netrvalo dlouho, dohoda byla na světě a tak mohlo vzniknout Yeago.

Služba začne navzdory aktuálnímu mobile-first trendu nejprve jako webový portál, chystaná mobilní aplikace by následně měla sloužit spíše pro sdílení fotek z akcí a ověřování aktuálního počtu přátel na místě. Obecně jde o oblast, kde se i přes řadu pokusů zatím žádná dominantní služba neprosadila, a sám Slavičínský přiznává, že mnozí investoři jsou už na slova jako social či geolocation poněkud alergičtí. Přesto věří, že se v prvním měsíci podaří získat 10 tisíc registrovaných uživatelů a ve druhém měsíci stejný počet aktivních.

Díky zajímavému business modelu se počítá se ziskem kolem pěti korun na uživatele měsíčně a náklady by se měly pokrýt při dosažení 40 tisíc uživatelů. Po Praze bude v létě na řadě Londýn, kde se již podařilo předjednat několik partnerů, dalším regionem v hledáčku jsou pak země na východě Evropy. Kromě Slavičínského, projektového manažera a marketéra, se o úspěch popere tým ve složení Honza Kodera (hlavní vývojář a analytik, zakladatel Abakowiki), Jakub Škvára (programátor, aktivní člen GUG), Ondřej Fabián (kodér, spoluzakladatel Trendbook.cz) a Ondřej Bukáček (organizátor a propagátor akcí).