Byznys v počítačových hrách: RTSmunity mění e-sport i přístup sázkových firem

RTSmunity esport stadion

Představte si obrovský stadion. Uprostřed se hraje váš oblíbený sport, kolem sedí desítky tisíc diváků, další stovky tisíc sledují zápas v televizi nebo online a nemalá část z nich taky na výsledky utkání sází. A teď si představte, že se nehraje fotbal nebo hokej, ale počítačová hra, třeba Counter Strike, Dota 2, nebo League of Legends. Takhle vidí e-sport RTSmunity.

Oblast takzvaného e-sportu – ne sportovních počítačových her, ale počítačových her hraných na profesionální úrovni – podle analýzy poradenské společnosti Deloitte v roce 2016 celosvětově vygeneruje tržby přibližně půl miliardy dolarů (o 25 procent více než loni) a počet diváků se přiblíží 150 milionům. Jiný odhad tržeb mluví až o téměř 900 milionech dolarů.

Český hráč, o kterém jste neslyšeli

Ať jsou tyto čísla jakákoliv, na e-sportu se snaží vydělat také český startup RTSmunity. A pravděpodobně jste o něm ještě neslyšeli. „My jsme prostě pracovali, neřešili jsme marketing nebo PR,“ vysvětluje s úsměvem důvod Vlastimil Venclik, technologický ředitel.

V kancelářích na pražské Národní třídě spolu s přibližně třicetičlenným týmem vyvíjí algoritmy pomocí pokročilé matematiky, big dat, umělé inteligence i machine learning („musel jsem zmínit všechny fancy buzzwordy,“ směje se Venclik). Algoritmy dokáží v reálném čase odhadnout výsledky „zápasů“ nebo turnajů v počítačových hrách. Tato data pak prodává stávkovým společnostem, které díky nim dokážou nabízet sázení.

Vlastimil Venclik; Foto: Zdeněk Říha Jr.

Vlastimil Venclik; Foto: Zdeněk Říha Jr.

„E-sport je něčím novým taky pro sázkové firmy. Ty se na něj snažily aplikovat modely z klasických sportů, což jim úplně nefungovalo. Často musely sázky zavírat ručně, takže potřebovaly armády i dvě stě traderů, kteří to kontrolovali a přepisovali čísla. My jsme postavili modely přímo pro e-sport a všechno jsme automatizovali,“ popisuje Venclik s tím, že díky automatizaci se ve hře může sázet delší dobu. A tedy mají sázkovky možnost většího výdělku.

Začátek na čtyřech centech

Nápad na startup vznikl náhodou. Pavlovi [Krasnovskému – zakladateli RTSmunity] vadilo, že jeho bratr Blažej [v současnosti šéf tradingu] neustále hraje Counter Strike GO a řekl mu, že když to hraje, ať na tom alespoň vydělá. Ten to zkusil, v rámci hry existovalo sázení skinů a vydělal na tom čtyři centy,“ popisuje Venclik.

Krasnovsky si ale uvědomil potenciál a rozhodl se na hraní počítačových her založit svůj byznys. Původně nešlo o prodej pravděpodobností sázkovým kancelářím, ale o matematické výpočty pro hráče hry League of Legends. Ty jim radily, co do jakého výstroje pro svého hrdinu investovat, aby z něj dostali maximum.

Až postupným vývojem se podařilo vytvořit výpočet pravděpodobnosti pro výsledek hry. V loňském listopadu pak startup získal seed investici od českého investora (kterého zakladatelé potkali na výstavě v Berlíně). Naplno začal pracovat přibližně od letošního nového roku.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Jak to funguje

Firma je v současnosti rozdělena na tři týmy – tradery/game analytiky (hry hrají a slovně popisují jejich mechaniku), matematiky (na základě dat od traderů vytvářejí matematické modely) a developery (modely krmí daty, aby z nich vylezly pravděpodobnosti).

„Takže se hraje zápas, třeba Counter Strike, z toho je stream a miliony lidí to sledují online. Z hry získáváme data, vložíme je do našich modelů a v reálném čase posíláme kurzy dál sázkovým společnostem,“ zjednodušeně popisuje fungování byznysu Venclik.

Samotný startupje tedy zaměřen na B2B a žádné sázky se přes něj nedělají. Tržby získává od sázkových společností (od jakých konkrétně nemůže jmenovat), přičemž byznys model funguje jako podíl na tržbách nebo fixní poplatek – podle přání klientů.

Těmi jsou čtyři velcí hráči – jeden český a tři evropští z jiných zemí. V stadiu jednání je jich několik dalších, a to třeba i v Asii, která je v rámci e-sportu největším světovým trhem. Tamní scéna však mírně byznys komplikuje.

„Chtějí sázet na jiné možnosti, třeba na hendikepy, kdo koho zabije jako prvního, kdo první označí věž a podobně. V Evropě chtějí spíše klasiku jako výsledky zápasů. Liší se i legislativa, ta je jiná v každé zemi,“ říká Venclik.

Vlastimil Venclik; Foto: Zdeněk Říha Jr.

Foto: Zdeněk Říha Jr.

Posun do dalších oblastí

RTSmunity svou úroveň tržeb veřejně komentovat nechce. Ale své dlouhodobé plány prozradil – svůj byznys hodlá rozšířit do nových oblastí – diverzifikovat riziko a nezůstávat jen při sázení.

„V tuhle chvíli to bereme jako něco, co nám zaplatí rozvoj a složenky, jak se říká. Chceme se posunout do role datového analytika pro e-sport. Třeba IBM nebo SAP dělá analytiku tenisu, jsou schopni hodnotit výkon hráčů, týmů, a pak dělají poradenství. Tam se chceme posunout,“ nastiňuje Venclik plány do budoucna.

Ideálně by k posunu mělo dojít již příští rok, vše ale záleží na vývoji firmy a třeba na tom, jakého se podaří najít partnera. Tím by měl být tým, na kterém si může startup svoje nové modely otestovat, ale zároveň hledá v druhém kole i investora, který pomůže s nákupem práv na tournamenty.

Diskuze k článku