Byznys Rockaway podle Jakuba Havrlanta: Už bych do toho asi nešel

Jakub Havrlant

Pět vlastních projektů, 20 dalších v pozici investora a celkem 550 vytvořených pracovních míst. To je zhruba rok investiční skupiny Rockaway. Jak se na svůj byznys Jakub Havrlant dívá dnes – a můžou ho startupy ještě zaujmout? Povídání o e-commerce v tuzemsku, o namočení rukou do bláta i o tom, jak pomoct českým startupům dosáhnout globálních cílů: podívejte se na představy jedné z nejvýznamnějších postav tuzemského internetového a technologického byznysu.

„Kdybych věděl, jak náročné to bude a co všechno to provází, tak bych do toho pravděpodobně nešel,“ odstartoval Jakub Havrlant svůj rozhovor o pravidlech úspěchu, který vedl s moderátorem Petrem Skočdopole na půdě VŠE. I když to byla trochu nadsázka, naplněnou Vencovského aulu, v níž seděly desítky startupistů, tím asi nepotěšil.

Investiční skupina Rockaway Capital, kde je Havrlant CEO, funguje teprve něco přes rok. Ale o to víc se jí daří. Do E-commerce Holding přilákal top jména českého byznysu, Křetínského s Tkáčem, zakládá equity crowdfundingovou platformu Fundlift.cz, na jaře odstartuje obchod Kolonial.cz.

logo-kolonial

Byznys na dvou nohách

Byznys Rockaway Capital je rozkročený na dvou kontinentech. V České republice se věnuje strategy investmentu, zakládá a kupuje majoritu v projektech, které působí primárně na středoevroském trhu.

„Ty stavíme z vlastních zdrojů, chceme si sami namočit ruce do bláta,“ říká Havrlant. Na evropském trhu chce dlouhodobě konkurovat velkým hráčům, přikupovat firmy, zakládat nové. Shánět na ně lidský kapitál.

Druhou nohou jsou startupy s globálním potenciálem. V tomto ohledu Česku věří, jsou tu podle něj schopní lidé, kterým chce přinést více příležitostí k získání venture kapitálu světových investorů a českým startupům pomoci dosáhnout globálních cílů. Proto založil kancelář v San Franciscu, jejímž cílem je také vytvořit networkingovou infrastrukturu s většími fondy. „Takové vazby není v Česku možné navázat,“ vysvětluje Havrlant.

Socifi. Zdroj: Socifi blog

Socifi. Zdroj: Socifi blog

„Krásný příklad takové firmy, do které jsme investovali, je Socify. Její zakladatel je teď v San Franciscu a za těch pár měsíců udělal dealy jako tady za rok ne. Když jste na místě, je to jednodušší, s lidmi se seznámíte na konferenci, druhý den jdete na snídani a třetí podepíšete smlouvu,“ vysvětluje Havrlant.

Startup není lifestyle, je to byznys

Neskrývá svoji oblibu propojovat offline a online svět. „Líbí se nám byznys modely, které fungují v offlinu, ale technologie do nich přináší inovaci a nové distribuční cesty,“ říká. Takové příležitosti vidí třeba v dopravě, proto vstoupil do Leo Expressu a rozvíjí Bileto. Dobrý příklad propojení, kde se plynule přechází z offline světa do online a zpátky, je podle něj také Liftago.

Upozorňuje ale, že působit v tomto oboru není jednoduché. „Spousta lidí bere startup jako lifestyle, ale tak to není, je to byznys, cíl je vydělat peníze,“ říká Havrlant. Realita je podle něj mnohem náročnější, než se zdá, riziko je v tom, že když každá ze dvou stran čeká něco jiného, špatně nastaví vzájemný vztah.

Liftago1

Rockaway se do vztahu founder – investor snaží přinést realitu. Protože jak Havrlant říká, v případě chyby není vítěz a poražený, ale zůstávají dva poražení. Nejvíce peněz ztratil právě tam, kde nebyly jasně nastavené ambice startupu. „Nikdy to ale nemáme postavené tak, že by nás jeden fail mohl položit,“ dodává.

A co časté dilema startupistů: začít co nejdřív podnikat, nebo nejdřív pracovat a nabrat zkušenosti? Pokud už jako student nemáte nápad typu Facebook, radí Havrlant nejdříve raději pracovat a nabrat zkušenosti, než se pustíte do vlastního byznysu. „To vás inspiruje, nebudete tak moc naivní, i když část naivity je potřeba,“ říká. A i když sám VŠE nedostudoval, považuje vzdělání za vysoce důležité.

Spolupráce je otevřená

Jak zaujmout, když máte startup a chcete se dostat do hledáčku Rockaway? „Máme rádi, když se k nám projekt dostane přes network,“ říká Havrlant. Jinak jsou ale k dispozici tradiční cesty – formulář na webu a mail. Zajímavé projekty si jednou za čas pozve na pitch, a když přesvědčí, dostanou k dispozici specialisty. Ty s nimi proberou byznysplán, marketing a PR, UX a další.

Ovšem první, co by měl zakladatel startupu hledající investora udělat, je snažit se, aby investora nepotřeboval. Ještě před sháněním peněz z jejich rukou pak Havrlant doporučuje rozjet projekt co možná nejvíce vlastními silami, dotlačit ho co nejdál. Investor by potom měl pomoci dostat se na trh a získat první platící klienty.

Diskuze k článku