Brody a Major (Busyman): Investoři startupisty rozmazlují, začíná vznikat startupová bublina

Propojují investory a startupisty, trochu se ale schovávají a pro některé zakladatele startupů prý působí i jako psychologové. Filip Major a Jan Brody jsou na poměry české startupové scény již veteráni – svou platformu Busyman založili před sedmi lety. Za tu dobu zprostředkovali investice za víc než 150 milionů korun.

I když o nich doteď nebylo moc slyšet – ale nic si z toho nedělají, ti důležití prý vědí – v průběhu letošního roku plánují několik novinek, které by Busymana měly rozšířit.

V rozhovoru pro TyInternety jsme se s Filipem Majorem a Janem Brodym bavili o jejich působení, bublině na českém startupovém trhu, specifikách spolupráce se startupy i o špatných vlastnostech startupistů.

Busyman vznikl v roce 2010, od té doby byly díky platformě zprostředkovány investice v celkové výši více než 150 milionů korun. Jen za minulý rok bylo proinvestovaných 33 milionů korun do 17 zainvestovaných projektů a celkově 26 investičních vstupů (některé projekty získaly více kol investic).

Do některých startupů investuje přímo Busyman, některé zprostředkovává a některé spoluinvestuje. O jaké projekty konkrétně jde? Třeba ručně a na zakázku vyráběné hodinky Seryn Watches, inzertní portál prověřených aut soukromníků Fiarplayauto, crowdfundingový projekt zaměřující se na půjčování peněz firmám FinGood, antický revitalizující nápoj Erebos, nebo platforma pro tvorbu digitálních komiksů Nanits.

V rámci startupové komunity o platformě Busyman není moc slyšet. Proč?

Filip Major: Myslím, že o ní vědí ti, co o něm mají vědět. Je to třeba Keiretsu, UP21, Průmyslový úřad, Node5, TechSquare… My je vnímáme jako nejzásadnější hráče. Asi není nutné, aby o nás věděli ti, co o nás nevědí.

Jan Brody: Vědí o nás zejména startupisti z ulice, kteří na to jsou selsky a v Googlu si dají „hledám investora“, my vypadneme jako první.

FM: Neděláme partnerství třeba s inkubátory, které mají jiné zaměření než my. Jsme založeni hodně na osobní bázi, byť začínáme více spolupracovat s dalšími hráči třeba skrze mentoring. Jde nám o umístění projektů, a jestli je to u nás nebo u našeho partnera a jeho investorů, to je v podstatě jedno, v prvním řadě jde o pomoc projektu.

Liší se očekávání investorů od toho, co startupy jsou nebo nejsou?

FM: Dost často investoři očekávají, že jim dají peníze, jednou za dva týdny se na hodinku potkají, proběhne report, poskytnou jim rady a pomohou jim s kontakty. Realita je často jiná, startupy v rané fázi, na kterou se zaměřujeme, často vyžadují mnohem více pomoci, klidně i na denní bázi.

Filip Major (vlevo) a Jan Brody

Filip Major (vlevo) a Jan Brody

Na jaké startupy se zaměřujete, jak si je vybíráte?

FM: Hlásí se ze všech oborů, nám jde spíš o to, co je to za člověka, jestli je vůbec schopný firmu postavit. Samozřejmě přitom sledujeme trendy, minulý rok jsme řešili komunitní projekty, teď je trendy třeba fintech. Projekty ale pořád chodí ze všech odvětví.

JB: Důležitá je unikátnost. Je to o identifikaci člověka, který něco umí, s myšlenkou, která není tak lehko kopírovatelná.

Jaké máte cíle na tento rok?

FM: Největší nárůst, přes sto procent, jsme zaznamenali mezi lety 2014 a 2015. Další rok se to mírně zpomalilo na padesát procent. Kdyby to teď bylo podobné, byli bychom spokojeni. Tento rok nás ale spíše začínají zajímat strategičtější partnerství s přesahem třeba až do Silicon Valley díky propojení do sítě největších a nejznámějších hráčů na trhu. Začlenili bychom se do řetězce, kde budeme mít definovanou fázi, která bude zajímat Busymana, tedy angel investment. To, co bude předtím a co bude potom, necháme někomu jinému.

Zároveň si uvědomujeme, že asi přisel čas, abychom více vstupovali do scény. Doteď jsme si to dělali po svém, bavilo nás to a stačilo nám to. Jak jsem zmiňoval, obrátili se na nás největší hráči, že jim dává smysl s námi spolupracovat, třeba v mentoringu.

JB: Busyman funguje již sedm let, my sami investujeme tak tři čtyři roky, přičemž několik startupů se již dostalo do dalších fází, a potřebují mnohem větší investice než v jednotkách milionů korun. Identifikovali jsme několik rozběhnutých projektů, do kterých chceme naraisovat mnohem větší finanční prostředky. Když bojujete proti bazarům, bankám, nebo světovým hodinářům, pár milionů nestačí.

Jan Brody

Jan Brody

INVESTOŘI STARTUPISTY ROZMAZLUJÍ

Jak všeobecně hodnotíte startupové prostředí v České republice?

FM: Na to, jak jsme malinkatý státeček, je hodně silné. Je tady spousta chytrých, vynalézavých, inovativních lidí. Možná i z tohoto důvodu jsme neměli potřebu jít za hranice. Po Evropě se začínají rozhlížet třeba i investoři ze Spojených států a v našem regionu Praha opravdu vyčnívá. Startupová scéna se teď podporuje, vznikají různé programy a fondy, spoustu lidí to motivuje, aby zkusili něco vlastního. Trh se hodně rozhýbal.

JB: Seděl jsem teď s jedním top bankéřem, který mi říkal, že má problém najít absolventy vysokých škol jako investiční bankéře, protože všichni chtějí dělat ve startupech, nosí vousy, chtějí mít flexibilní pracovní dobu a zároveň velké platy. Vidíme tak, že začíná vznikat i bublina, velcí investoři startupisty rozmazlují.

FM: Jsme přímo alergičtí na to, když startup získá miliony na svůj rozjezd a rovnou najme drahé experty bez toho, aby vůbec vydělával nějaké peníze. To je úplný nesmysl.

Někdy to ovšem smysl dává…

FM: Záleží, v jaké je fázi, na začátku musí startup dokázat, že je na sebe schopný vydělat, a že má potenciál. Potom to smysl dává.

Takže ostatní investoři to podle vás nedělají dobře?

FM: Je tady řada fondů, které to správně nedělají. Vše klape první rok dva, když tam ty peníze jsou. Pak, když investoři, kteří jim svěřili peníze, začnou tlačit na výsledky a žádné nejsou, musí se raisovat další kapitál, aby se pokryly díry, které vznikly v cashflow. To je špatně. Jednou vás to doběhne a zničí.

Zmiňovali jste bublinu, opravdu si myslíte, že v Česku je?

FM: V Česku jsou investoři podstatně opatrnější než Američani, stejně ale kolem startupů cítíme, že tam bublina je.

JB: Hlavní startupová bublina je v Americe, když se podíváme na jednorožce s valuacemi v desítkách miliard dolarů, a přitom negenerují žádné zisky, tak je někde problém. Investoři trošku znervózňují, tohle není ten správný směr.

Filip Major

Filip Major

JE TADY MÁLO LIDÍ, KTERÝM SE DÁ VĚŘIT

Jaká jsou další specifika českého trhu?

JB: Je tady málo lidí, kterým se dá opravdu věřit. Nevím, jak je to ve světě, ale častokrát se nám stalo, že za začátku jsme někomu důvěřovali a potom se v rámci rozvoje projektu lidi mění, někdy ne k dobrému.

Můžete být konkrétní, o jaké vlastnosti jde?

JB: Většinou se to děje v krizi nebo úspěchu, to znamená, když přijdou první peníze. Možná tím, že jsou to mladí lidi, jsou často nevyzrálí a nejsou připraveni na takové situace, a protože do toho vložili velké úsilí, začínají se s investory hádat. Začínají zapomínat, že jim na začátku někdo pomohl. To je jeden z největších problémů, které cítíme. Chystáme se proto připravit i desatero. My nezapomínáme, lidi zapomínají, a to nám vadí.

FM: Těch vlastností je ale několik. Startupisti se přeceňují, často je to jejich první podnikání a vůbec netuší, do čeho jdou, že budou muset řešit účetnictví a advokáty, nemají s tím žádnou zkušenost. Pak zjišťují, že to nezvládají, proto je dobré, když je při startupu investor, který si tím prošel, a je schopen v takovém případě pomoct.

Napadají váS další časté problémy?

FM: další věc je, že startupistům do podnikání zasahují osobní životy. Několikrát se nám stalo, že se někdo rozsypal kvůli rozchodu a investor pak chudák neví, co s ním má dělat. A je to okamžitě vidět, v raném stadiu to většinou stojí na právě jedné osobě.

JB: Možná dalším specifikem českého trhu je, že investoři jsou zvyklí dát peníze a za tři roky čekat návratnost. Dívají se na to přes peníze, které jsou samozřejmě důležité. Se startupistou se ale musíte bavit jako člověk. Jak jsme zmiňovali, byli jsme i v pozici psychologa, protože se kvůli rozchodu startupisti sesypali a my museli řešit, co s tím.

FM: Ono se to ale opravdu stalo několikrát [smích]. Jednou se nám složil jeden jednatel, protože se s ním rozešla holka, nahradil ho další a za dva měsíce jsme řešili ten samý problém. To jsme měli štěstí [smích].

A jaké vlastnosti startupistům chybí?

JB: To je taky často problém mladých lidí, nechtějí mít žádnou odpovědnost. Myslí si, že když mají startup, tak se z toho každý zblázní, že to budou dělat pár měsíců a budou miliardáři. Realita je úplně jiná. Bojujeme s tím, že tam není odpovědnost, síla, vůle pracovat, chybí jim výdrž. Mladí lidi nemají tyhle vlastnosti, protože je pro ně svět lehký.

FM: Často se zejména u startupistů do 25 let stává, že přijde první záchvěv, najednou nevyjde něco, s čím se počítalo, a oni by to položili. Ale už je do toho zainteresovaných několik lidí, jsou v tom peníze, pracuje a počítá s tím i investor. Proto je třeba umět se přizpůsobit situacím tak, jak přijdou. To samozřejmě každý hned nedá.

Diskuze k článku