Appky, co se vytvoří tak nějak samy: Supernova chce změnit svět programátorů díky umělé inteligenci

supernova

Jak ušetřit „zbytečné“ desítky hodin vývojářů mobilních aplikací, kteří při každé zakázce musí programovat v podstatě to stejné dokola? Pomoci může umělá inteligence, věří tým Supernova Studio, vyvíjející program – pokud bude úspěšný – přinášející totální revoluci v tom, jak se tyhle appky tvoří.

Oskar Kořistka a Jirka Třečák se setkali náhodou. Oba se rozhodli jít pracovat do čajovny, kde nakonec zůstali poslední, a když konečně odlepili oči od obrazovek svých notebooků, začali spolu mluvit. Jak se ukázalo později, vznikla tak sehraná podnikatelská dvojice – sdílejí třeba denní režim, denně spí čtyři hodiny. „Alespoň máme více času pracovat, spánek je ztráta času. Jestli je to ale udržitelné dlouhodobě, nevím,“ říká s úsměvem Kořistka.

Zároveň spolu sdílejí vášeň pro „geek“ témata, jako komiksy, superhrdiny nebo technologie. A samozřejmě, čaj a vodní dýmky. „Všichni ve startupové komunitě se snaží být hrozně zelení a do kanclů si sázejí stromky. My bychom tam měli obrovskou vodní dýmku,“ směje se Třečák.

Revoluce programování appek

Dvojice původem z Ostravy spolu se svým sedmičlenným týmem teď vyvíjí program Supernova Studio. Ten pomocí automatizace programovacího procesu slibuje opravdovou revoluci v tom, jakým způsobem pracují programátoři mobilních aplikací.

„Programováním se živím v podstatě od svých osmi let. Mobilní aplikace vyvíjím od doby, kdy vznikly, začínal jsem ještě na iOS 3. Po tolika letech si uvědomíš, že programování je v podstatě nuda [smích]. Jasně, můžeš se stále zlepšovat a poznávat nové technologie. Ale programovat dnes je pořád zbytečně zdlouhavé,“ vysvětluje Třečák, CEO a CTO Supernovy.

Vlevo Oskar Kořistka a Jirka Třečák

Vlevo Oskar Kořistka a Jirka Třečák

Programování aplikací ve zjednodušené podobně probíhá tak, že vývojář dostane design a musí ho naprogramovat. Může obsahovat třeba i 80 procent věcí specifických pro danou aplikaci, práce programátora je ale pořád stejná. Propojit design s kódem.

„Dalším problémem s aplikacemi je, že jsou strašně drahé. V Česku to až tak není vidět, protože Češi za ně nejsou ochotni zaplatit miliony dolarů, ale třeba v San Francisku ty nejjednodušší appky začínají na padesáti až stovce tisících dolarech,“ říká Třečák. Jakákoliv úspora programátorského času pak přinese úsporu velké částky peněz.

3 programátoři a 3 měsíce versus Supernova a 10 sekund

Proto ještě před čtyřmi lety vznikl nápad vytvořit program, který by dokázal design „sám“ přepsat do kódu. Tehdy to ale nebylo možné, s rozvojem technologií jako třeba machine learning je to snazší. „Snažili jsme se to vyřešit několik let. Na konci minulého roku se nám podařilo přijít na to, jak by se něco takového dalo udělat, a vznikla Supernova,“ popisuje Třečák.

„V podstatě jsme udělali produkt, který dokáže vzít potřebná data z designu, pochopit, co aplikace dělá a vyexportovat ty data do kódu. A to do takové fáze, že hrubá práce programátora tam není. Jediné, co musí udělat, je custom work, tedy například propojení se serverem, odkud aplikace tahá data, protože tyhle věci v designu nejsou.“

Ve své podstatě se dá Supernova vzdáleně přirovnat k známějšímu českému startupu Avocode, který dokáže přeložit Photoshop nebo Sketch design do kódu. Na rozdíl od Supernovy se zaměřuje na webové stránky a ne na mobilní aplikace.

Podle Třečáka navíc Supernova sama pochopí, co aplikace dělá a kód včetně UI vytvoří na základě toho.

Jak Třečák popisuje, čím je design komplikovanější, tím je to pro Supernovu lepší. Má totiž víc informací o tom, na co opravdu slouží. Programátor velké aplikace na druhé straně ušetří o to více práce.

Zmiňuje přitom příklad aplikace pro Y Combinator. „Nemůžu přesně říct, ale šlo o docela velkou aplikaci, měla zhruba 70 screenů. Vytvořit design trvalo dva měsíce, tři programátoři na ní dělali tři měsíce. Supernova to zvládla za deset vteřin… takže ta úspora tam je,“ říká s úsměvem.

Nedůvěra programátorů

Tak jako ve většině případů ale i tam narazili na to, že jim programátoři nevěřili, že to opravdu může fungovat. „Deset minut jsme se je v Y Combinatoru snažili přesvědčit o tom, že to opravdu funguje. Ukazovali jsme jim i demo. Pak nám ale samozřejmě nevyšel čas na to, abychom jim vysvětlili nás byznys model. Jinak bychom se tam dostali,“ myslí si Třečák.

Dostává se tak ke hlavnímu problému Supernovy – téměř nikdo z vývojářské komunity nevěří, že takový program opravdu může fungovat. To je údajně i jediná věc, které se při startu a představení programu bojí – zakladatelé přiznávají, že přesvědčit programátory o funkčnosti jejich programu bude opravdu náročné.

Supernova Oskar Kořistka Jirka Třečák

Nemůžeme se divit, s tím, co Supernova slibuje, by opravdu došlo k revoluci programátorské práce. „Průlom, který jsme udělali, je v tom, že program sám dokáže pochopit, na základě pattern recognition, image recognition a machine learning, co ta mobilní aplikace dělá. Bez téhle znalosti nemůže vědět, že je tam tlačítko. Pro něho je to jenom text, nebo jenom obrázek,“ vysvětluje Třečák. Čím více screenů má Supernova k dispozici, tím snáze dokáže pochopit, co je cílem aplikace a jak funguje. Nepracuje tak s jednotlivými screeny, ale se všemi najednou.

Programátoři jsou hnidopiši, nemáme prostor na chyby

Supernova zatím ještě není úplně dokončena, verze pro veřejnost by měla být k dispozici v listopadu. V průběhu září by měla být vydaná private beta pro velká jména v iOS vývojářské komunitě, vybrané společnosti a některým zájemcům přihlášeným přes jejich web.

Při vstupu na trh nechce startup nic podcenit, prostor na chyby má kvůli nedůvěře malý. „Když tomu nikdo nevěří a navíc to nebude fungovat, bude to fail. To se stalo třeba Grid.io, říkali, že vyvinuli umělou inteligenci pro vývoj webových stránek. Dělá to ale horší weby, než byly ty základní od Microsoftu, kdy to vzniklo,“ popisuje Třečák.

Podle jeho názoru Grid podcenil data, které jsou hlavně ze začátku podstatná kvůli machine learning. Musí být kvalitní. „Oni tam pustili normální usery, kteří jim to celé rozhodili. A hrozně na to doplatili, protože všichni říkali, že to nemůže fungovat. No ale kvůli tomu to opravdu nefungovalo a ztratili důvěru,“ říká Třečák.

Supernova Oskar Kořistka Jirka Třečák

Tomu se chtějí v Supernově díky private betě vyhnout. Třečák přiznává, že při spuštění každého produktu existují nějaké chyby, a díky omezenému počtu programátorů (kteří navíc do programu budou dávat jen kvalitní data, což pomůže strojovému učení) budou mít větší prostor na jejich nápravu. A to před vypuštěním programu pro veřejnost.

„Je to opravu komplikovaná záležitost. Já jako programátor, co dělal na desítkách obrovských aplikací, vím, jak jsou programátoři hákliví, když jim ukážeš něco byť jen trošku nekvalitního. Hlavně jsou to hnidopiši, co do toho opravdu umí šáhnout. Prostě se musíme vyhnout chybám a bude to v pohodě.

Investice (zatím) odmítáme

Když bude Supernova dokončena, půjde o desktopovou aplikaci pro Mac. Propojena je na Xcode (sloužící na programování pro iOS), zanedlouho pak přibude i verze pro programování pro Android.

Prodej je plánovaný na bázi měsíčních poplatků, přesná částka ještě nebyla stanovena. Pohybovat by se ale měla v nižších desítkách dolarů. „Jak někde člověk zmíní číslo, bývá to závazné. Částku tedy neřekneme,“ říká se smíchem Kořistka působící jako COO.

Protože ještě není Supernova na trhu, financována je zatím z vlastních zdrojů a nabídky investorů tým odmítl. Podle Třečáka se to ještě nevyplatí. „Dohodnout se na seed investici v téhle fázi produktu nedává smysl. Několik měsíců to ještě potáhneme a pak půjdeme rovnou po series A.“

Diskuze k článku