Actijoy: Jak chytré gadgety zlepšují život psům a tím i jejich páníčkům

Jak motivovat sebe sama a donutit se třeba k běhání? Pokud máte psa, je to ideální příležitost, věří Jana Rosenfelderová s Robertem Haškem. Jejich startup Actijoy vyrábí sadu chytrých zařízení pro čtyřnohé miláčky – představte si něco jako psí Fitbit a chytrou misku, díky čemuž je možné sledovat stravu i fyzickou aktivitu psů (a tím pádem motivovat i sebe jako páníčka). Navíc díky tomu můžete pomoct v boji proti obezitě a prevenci nemoci – například ve Spojených státech trpí nadváhou až 54 procent psů.

„Chtěl jsem něco dělat sám se sebou, dostat se do lepší formy. V rámci toho jsem se rozhodl běhat a za svého parťáka jsem si vybral psa,“ popisuje zárodky nápadu na byznys Robert Hašek. Po týdnu se ale objevil problém – i když jde o aktivní plemeno, pes začal kulhat. „Bylo to divné, protože jsem byl přesvědčený, že má každý den pohybu dostatek,“ pokračuje dál.

Začal proto hledat zařízení, kterým by mohl odměřit pohybové aktivity svého psa. Na trhu však byly k dostání jenom nevyhovující řešení – buď je dělali inženýři, a tedy byly nepoužitelné ve světě psů, nebo sloužily jen na sběr dat bez další přidané hodnoty.

V roce 2015 tak vznikl nápad udělat vlastní řešení. Protože ale Robert Hašek nechtěl udělat jen další z řady podobných produktů, zamyslel se, co ostatním chybí. „Když jsem začal řešit vlastní formu, uvědomil jsem si, že kromě pohybu sleduji i to, jak se stravuji. To samé jsem chtěl nabídnout i psovi,“ vzpomíná.

A tak vznikl Actijoy – řešení složené z chytrého obojku pro psy (něco jako Fitbit) společně s chytrou miskou (měřící příjem vody a žrádla) a aplikace, ve které se vše sleduje a zároveň obsahuje různé výzvy, aby uživatel zůstal motivovaný ji používat dlouhodobě.

„Chtěli jsme lidem vysvětlit, že když se hýbe pes, je to win-win, protože se hýbete také vy. Je obecně dokázáno, že lidé, kteří mají psy, jsou aktivnější a v lepším fyzickém stavu – ráno i večer s ním musí chodit na procházky, jít se protáhnout,“ vysvětluje Robert.

Jana Rosenfelderová a Robert Hašek

Za vývojem Actijoy oficiálně stojí společnost Six Guys Labs. Název je ale mírně matoucí. Na začátku byla firma složena ze sedmi mužů, po dalších změnách je jich tam aktuálně pět a z toho jedna žena. „Šestka se používá jen kvůli lepšímu názvu, six guys asi nikdy nebude naplněno,“ směje se Hašek. Tři společníci ve firmě byli zároveň jako angel investoři v rámci prvního kola financování startupu, další přispěli svým časem a prací. Díky tomu mohl probíhat téměř dvouletý vývoj.

Kromě fyzické aktivity přehled o zdraví

Acitjoy nicméně kromě měření fyzické aktivity může pomoct odhalit také zdravotní potíže. „Na trhu absolutně chybí chytrá miska na vodu. Je velmi důležitá pro psy s diabetem, což je mezi psy normální, běžná nemoc. Když začne pes hodně pít, odhalují se tak i ledvinové potíže. Stav nabíhá postupně, majitelé si to ale většinou všimnou, až když je problém enormní. Náš systém dokáže sledovat návyky psa a na problém včas upozornit,“ vysvětluje Jana Rosenfelderová, životní i byznysová partnerka Roberta.

Protože aplikace zároveň sbírá data i o fyzické aktivitě, dokáže tak filtrovat nesrovnalosti v nadměrné konzumaci vody třeba po dlouhém běhu. Aby byly výsledky efektivnější, sleduje několik dalších parametrů, jako je například předpověď počasí.

Není to jen o psech-diabeticích. Majitelé si obvykle všímají také až pozdě, když se například začne jejich pes nadmíru drbat. K upozornění na to slouží tracker, který hlídá nejen aktivitu, ale celkový stav psů. Ať už se jedná o spánek a jeho kvalitu, ale i odpočinek, nadměrné drbání, skákání nebo štěkání.

Testování za oceánem

Aby si dvojice opravdu ověřila svůj nápad na produkt, loni se na tři měsíce přestěhovala (společně se svými dětmi) do Spojených států. Během testovacího období přesvědčili své sousedy a další majitelé psů, aby se zapojili do testování.

„Všechno to byly relativně beználadoví psi. Jasně, na začátku na vás naskákali, podrbali jste je a pak šli pryč. Po trackování, posouzení výstupů a dodání do té doby nedostatečné aktivity se ale ze psů stal někdo jiný, byly mnohem aktivnější i šťastnější. Je to jako když začnete chodit do fitka, ze začátku vás to bude štvát, pak to ale tělo začne vyžadovat a vy se budete cítit skvěle,“ popisuje zkušenosti Robert.

Zájem o Actijoy testovali také přímo v parcích – za několik měsíců strávených v New Yorku, San Francisku nebo Las Vegas udělali přes sedm set rozhovorů s majiteli psů. „Pro ice breaking jsem využil svoji zálibu ve focení. V parcích jsem tedy fotil psy, dali jsme se do řeči s majiteli, a pak jsme se dostali k tomu, co děláme. Udělali jsme tedy průzkum trhu přímo s naší cílovou skupinou zákazníků, kterých jsme se ptali na celkový názor na náš produkt, co říkají na cenu, jak to bude fungovat, jak se jim líbí naše logo a podobně,“ doplňuje Hašek.

V Evropě je pes spíš doplněk, v Americe je jako dítě

Přestěhování do Spojených států přitom nebylo náhodné – Acitjoy se na tamní trh plánuje zaměřit. Na rozdíl od Evropy tam totiž lidé své psy berou víc jako parťáky, zatímco u nás více jako doplněk. „Jasně, je to kámoš, ale oproti tomu, co vidíme v Americe, tak je ten pes doplňkem. Ve Spojených státech je pes vším. Jakoby dítětem, vyrostly tam třeba velké byznysy s daycare centry,“ vypráví Hašek.

„Pro Evropana je to často nepředstavitelné, my ty psy máme posunuté jinam. Nechci hodnotit, kdo to má dobře a kdo špatně. Na druhou stranu je v Americe větší hysterie, aby pes nebyl doma sám, smutný, jestli nemá deprese. Když jde páníček na večeři, tak si objedná dog-sittera, který s pejskem kouká na televizi, což je nad limit evropského uvažování,“ doplňuje s úsměvem Jana.

Dvojice tak za oceánem běžně při rozhovorech o psech zažívala netradiční a vtipné situace – když se jich Američané ptali na děti, nemysleli skutečné děti, ale psy. Zatímco u nás má pes svého majitele, v Americe má své „dog parents“ – což ostatně dokazují i známé fráze jako „good boy“ nebo „good girl“.

Výběr Spojených států jako trhu, kde chtějí působit, však kromě zmiňované lásky ke psům doplňuje další faktor. „Obézních je tam 54 procent psů, v Česku je to přibližně jen18 procent. Dáno je to hlavně tím, že majitelé nemají často představu, jak mají psy krmit. Začnou se štěnětem a je jim úplně jedno, že pes stárne, že má úplně jiné nutriční požadavky. Díky našemu systému je vedeme i v rámci výživy jako takové,“ vysvětluje Jana.

Cíl: Začátek prodeje v druhém kvartálu

Jak to tedy s Actijoy vypadá? Po téměř dvou letech vývoje je už doladěn finální prototyp, v příštích dvou měsících se v San Francisku začnou prodávat první dvě stovky pilotů. Rozběhnutí plné výroby je pak plánované na konec letošního roku, do příštích Vánoc chtějí mít úspěšné prodeje v řádech tisíců kusů celé sady obsahující tracker i sadu misek.

V rámci České republiky se bude produkt prodávat online, aktuálně probíhají jednání s jedním z velkých tuzemských e-commerce hráčů. S tím se paradoxně zakladatelé náhodou potkali také ve Spojených státech, konkrétně na letošním veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

„Na konference do Las Vegas nebo na TechCrunch Disrupt v San Francisku jsme vycestovali za podpory CzechInvestu v rámci programu CzechDemo. Platili jsme spoluúčast a víme, že to není zadarmo, proto jsme to tam chtěli využít naplno,“ říká Jana s tím, že díky těmto výjezdům potkali desítky investorů, kteří vývoji firmy prospěli (někdy i hodně tvrdou a kritickou) zpětnou vazbou.

Jana a Robert na TechCrunch Disrupt v San Francisku

Té je zatím potřeba hodně – Jana a Robert sice v byznysu nováčci nejsou, startupy jsou ovšem jiný svět. Oproti běžným startupistům jsou zhruba o deset let starší, což ale na druhou stranu přináší výhody z pohledu životních i obchodních zkušeností. A rozdílů je mnohem víc.

„Startupový byznys globálně nedává smysl,“ říká se smíchem Robert a dál vysvětluje: „Budu znít jako babička, ale za nás jsme museli vymyslet produkt, vyrobit ho, pak ho prodat zákazníkovi, z toho mít zisk a ten případně investovat do zhodnocení firmy nebo produktu.“

Startupy naopak fungují na očekáváních, a protože jde o rizikový kapitál, neúspěšné projekty se berou relativně lehkovážně. Motivace investorů je často co nejvíc firmu nafouknout, nemusí přitom reálně ani nic prodávat, aby to přilákalo další investory, kteří to koupí dál.

Nová oblast je však navzdory tomu baví. „U tohoto projektu se dalo dohromady to, že můžeme užitečně pomáhat a není to pro nás jen čistý byznys. Je příjemné dělat práci, která vás na jednu stranu uživí a na druhou stranu máte možnost zlepšit život čtyřnohým mazlíčkům a jejich páníčkům. To vás prostě musí bavit,“ dodává Robert.

Diskuze k článku