4 nejdůležitější otázky o startupech podle Sama Altmana, šéfa Y Combinatoru

Y Combinator snad ani není třeba představovat. Jeden z nejznámějších a nejprestižnějších světových akcelerátorů během své dvanáctileté historie podpořil již více než 3 200 zakladatelů a 1 500 startupů, mezi kterými je i třicet neziskových organizací. Podle čeho je ale volí?

Očividně vybírá dobře. Celková valuace všech společností má během tohoto roku překročit sto miliard dolarů. K nejznámější trojce – Aribnb, Dropbox a Stripe – patří taky dalších padesát s valuací vyšší než sto milionů dolarů.

Jak tedy probíhá rozhodování o tom, kdo se do Y Combinatoru dostane? Sam Altman, prezident YC Group, v nedávné výroční zprávě popsal čtyři základní otázky, nad kterými při startupech přemýšlí.

Třeba díky nim taky uspějete. Tady jsou.

1. Vybuduje tahle společnost něco, co bude mnoho lidí opravdu milovat?

Pokud ano, a pokud je „mnoho“ dostatečné množství, společnost má šanci produkovat značné zisky.

2. Bude tuhle společnost lehké okopírovat?

Ty nejúspěšnější společnosti, se kterými jsem pracoval, měly signifikantní konkurenční výhodu – network effect, vlastní technologie, komplexní koordinaci nebo bariéry proti vstupu jiného druhu. Rozumím, že teoreticky je možné postavit velice úspěšnou komoditní společnost, ale já nevím, jak na to.

3. Rozvinou se tihle zakladatelé do „přírodních sil“?

Jak říká většina lidí, je náročné vydělávat peníze, pokud neinvestujete do skvělých zakladatelů. Definovat, co to znamená, se většinou nechává jako cvičení pro čtenáře. Tady je několik otázek, které pokládám sám sobě: Jsou tihle zakladatelé vytrvale odhodlaní? Jsou originální myslitelé? Jsou chytří a především, mají nové postřehy, o kterých jsem předtím neslyšel? Jsou dobří komunikátoři (a budou tedy schopni najímat, prodávat, získávat peníze, mluvit s tiskem, atd.)? Jsou soustředění a prudcí? Zdá se, že vždy dokážou najít cestu kolem překážek? Pracoval bych pro ně?

Tohle je pro mě často nejtěžší faktor k posouzení, protože si musíte udělat úsudek o trajektorii – snažíte se předpovídat, kde někdo bude za pět let.

4. Má tahle společnost jasnou a důležitou misi?

Bez tohoto se většinou začnu nudit. A co je důležitější, společnosti, které tohle nemají, většinou mají problém najmout dostatek skvělých lidí, aby pro ně pracovali, a proto bojují, aby se staly opravdu velkými.

Diskuze k článku