3D, VR, cloud, CRM, data: Jak Presentigo posouvá prezentování do třetího tisíciletí

Hned úvod rozhovoru v prostorách investiční skupiny Rockaway začíná Adam Mrštík, zakladatel a provozní ředitel Presentiga, dobrými zprávami. „Právě jsme se dozvěděli, že jsme vyhráli tender pro Škodu, na frankfurtský autosalon jim máme připravit celou VR prezentaci. Kdybychom se tedy nepotkali v srpnu, nejblíže by to šlo asi až v říjnu,“ pronesl s úsměvem.

A přímo tak nastínil celé fungování byznysu Presentiga – vývoj sales toolu, díky kterému je možné interaktivně prezentovat produkty a služby. Na první pohled možná ne velmi zajímavý byznys, ovšem tenhle český startup prezentace posouvá do třetího tisíciletí a kombinuje tak 3D vizualizace, virtuální realitu, infografiky, systém je propojený na cloud a CRM a zároveň sbírá data využitelná na získání zpětné vazby ze samotných prezentací.

„Etablovali jsme se v sektoru B2B u korporátních zákazníků jako třeba E.On, UPC a O2, jednáme i s dalšími v oblasti bankovnictví a telco. Další skupinou jsou výrobní firmy, kde má Presentigo jako platforma největší benefity, protože dokáže zobrazit 3D v powerpointových prezentacích, a to prozatím jako jediný na světě,“ popisuje Mrštík.

Adam Mrštík

Aktuálně mají dohromady kolem sta zákazníků, což znamená přibližně tisíc uživatelů aplikace, přinášející včetně tvorby obsahu roční tržby na úrovni 500 tisíc dolarů (cca 10,8 milionu korun). V plánu je toto číslo do jednoho roku alespoň ztrojnásobit, což se má podařit díky další vlně globální expanze, zejména do Spojených států.

Presentigo za oceánem v podstatě začínalo před lety hledat i první klienty, situace se ale vyvinula jinak a momentálně tvoří domácí klienti sedmdesát procent zákazníků, ostatních třicet je ze zahraničí.

Právě i velcí korporátní zákazníci mohou expanzi pomoci – tím, že s nimi Presentigo spolupracuje již v České republice, se může nechat doporučit v dalších zahraničních pobočkách a ukázat konkrétní výsledky na stejné firmě.

„Odpilotovalo se to v Česku a v rámci globálních strategií firem se inovace sdílejí, proto to máme možnost posouvat dál. Myslím si, že Česko je v tomhle ohledu strašně zajímavá země, globálních firem je tady hromada a pro nás jako startup je to tím pádem obrovská příležitost škálovat se globálně,“ vysvětluje Mrštík.

Začátky v Silicon Valley

Příběh Presentiga se začal psát ještě v roce 2012, když Mrštík s kolegy začal pracovat na prvním vývoji. Ten ukončili v roce 2014 a díky programu CzechAccelerator od agentury CzechInvest se v roce 2015 dostali do Silicon Valley.

„Měli jsme tam připravenou půdu a mentorský program. Velmi nám pomohl Roman Horáček, který tam svého času byl průvodcem a rychle nás do prostředí uvedl. Čas je v San Francisku hrozně drahý a mentor byl obrovským přínosem. K tomu jsme dostali určitý cashback v rámci investice. Jako balík to pro nás mělo obrovskou hodnotu. Protože kdybychom sami takhle vyrazili do neznámého prostředí, bylo by to mnohem náročnější,“ uvědomuje si Mrštík.

Zároveň Amerika začínajícím startupistům „otevřela oči“, zejména v tom, jak produkt vyvíjet dál. Díky feedbacku do produktu přidali analytiku a 3D, což z něj udělalo komplexnější sales tool, předtím bylo Presentigo v podstatě jen prohlížečem pro Powerpoint.

První působení v USA byl fail

Za oceánem začal tým řešit i první klienty, na kterých si produkt otestoval, po návratu do České republiky na něm dále pracoval a zaměřil se naopak na české zákazníky, kteří teď tvoří většinu.

Působení ve Spojených státech zároveň firmě přineslo další zkušenosti. „Měli jsme tým obchodníků v USA, ale upřímně to byl fail. Ta pobočka vznikla v době, když jsme Presentigo neuměli sami dostatečně dobře prodávat. Zároveň jsme přijali obchodníky, kteří byli z korporátů. Startup v rané fázi nepotřebuje korporátní obchodníky, potřebujete člověka, který umí věci disruptovat,“ popisuje Mrštík jeden z dosavadních fuckupů.

Svůj obchodní tým proto nakonec ve Spojených státech Presentigo rozpustilo a místo toho si našlo partnera, který ho představil novým klientům. Presentigo se tak v podstatě „bez námahy“ dostávalo k zajímavým zakázkám, třeba k prodejci luxusních jachet na Floridě.

Zákazníci platí Presentigu jednotlivé fee, přičemž vývoj celého řešení probíhá in-house. Menší část přibližně dvacetičlenného týmu se stará o vývoj platformy, větší část pak tvoří obsah – jednotlivé prezentace.

„Reálně jsme začali Presentigo prodávat v roce 2016. Byl to divoký rok, měli jsme hodně projektů a některé jsme dělali i se zpožděním. Letos jsme se již vykrystalizovali, zjistili jsme, co přesně chceme a co máme dělat. Překlopili jsme Presentigo do sales toolu, už to není prezentační platforma pro 3D, ale prodáváme to jako nástroj pomáhající obchodníkům prodávat a být efektivní,“ říká Mrštík o vývoji posledního období.

K tomu startup do konečného řešení přidal několik dalších služeb jako sales analýzy nebo školení obchodníků, což ze služby udělalo přímo obchodnickou platformu. „A víc jsme to zprofesionalizovali,“ dodává Mrštík se smíchem.

V té době přitom Presentigo těžilo i z podpory Rockaway, fond do firmy zainvestoval částku ve výši pět set tisíc dolarů. „Peníze jsme využili zejména na etablování na americkém trhu. To se z nějaké části povedlo a z části nepovedlo, v startupovém životě to tak prostě je. Zbytek fundingu šel do product developmentu, teď aktuálně do marketingu a sales,“ popisuje Mrštík.

Jak dodává dál, aktuálně se firma nachází ve fázi, kdy hledá a jedná o další investici na seriózní globální expanzi. Díky nasbíraným zkušenostem již ví, na co konkrétně peníze potřebuje využít a jakým způsobem i samotnou expanzi lépe připravit.

„Když jsme byli v Americe poprvé, byli jsme kluci s nehotovým produktem. Teď už si věříme mnohem víc a hlavně už máme co ukázat. Začátkem příštího roku tedy plánujeme zvednout kotvy a na americký trh se vrhnout pořádně,“ líčí další plány Mrštík.

Virtuální realita je již de facto standardem

Jeden z hlavních trendů v oblasti svého působení vidí Mrštík virtuální realitu – kterou si startup nemohl dovolit ignorovat. „Pořád Presentigo vnímám jako technologickou firmu, v oblasti virtuální reality jsme proto nemohli zůstat pozadu. Jevilo se to jako přirozená věc, téměř všechny naše 3D modely dokážeme do VR snadno překlopit. Když tedy klientům děláme řešení pro iPady, Windowsy a mobily, přidáváme k tomu VR, což dodává úplně nový rozměr,“ říká Mrštík.

Zájem o VR je podle něj velký, aktuálně pro klienty nestíhají tyto projekty připravovat a čekací fronta je pět až šest měsíců, což je taky způsobeno větší a důležitější zakázkou pro Škodu. Potenciál má VR jako technologie hlavně u výrobních firem, které si díky ní mohou svoje produkty prohlédnout ve fyzické velikosti a z každého úhlu, což v porovnání s 3D modely na různých obrazovkách přináší další přidanou hodnotu.

„Dnes je virtuální realita třeba na veletrzích standardem. V Čechách ji má možná deset dvacet procent firem, ve Velké Británii je to devadesát, jde de facto o nutný standard. Na stánku máte svůj core produkt, ve virtuální realitě jich pak máte dalších dvacet. Když tím provedete zákazníka, dáte mu další zážitek, protože ho můžete udělat ještě lépe než ten reálný,“ popisuje Mrštík.

Boj o patenty s Googlem i Microsoftem

Kromě opětovné expanze za oceán jsou hlavní výzvou pro Presentigo prodeje – stát se rychle rostoucí platformou, což při zaměření na korporátní klienty znamená získávat sice možná jednotky klientů, ale reálně tisíce uživatelů.

A jedním z dalších je dotáhnutí podaných patentů. „V Americe máme podané dva hodně zajímavé patenty. Napadly nám je ale firmy jako Google, Microsoft nebo HP. Byli jsme totiž první, kteří připravili 3D prezentace do Powerpointu, Microsoft to spouští teprve někdy v tomhle období. Snažíme se to ustát, aby nám patenty byly aspoň v nějaké podobě uznány,“ říká Mrštík.

Hlavním cílem ale stále zůstává udělat z Presentiga standard prezentační platformy – aby se stal akceptovaným nástrojem kreativních agentur dělajících obsah pro firmy nebo aby ho byly schopny nasazovat firmy jako již hotové řešení.

„Což je de facto vlastně i cílem budoucích investorů. Aby to nebyla platforma pro pár vybraných, ale abychom se stali větším prezentačním standardem pro B2B. Náš cíl není ‚prezentace pro všechny‘, na to je skvělý Prezi. My jsme B2B,“ popisuje Mrštík.

A jak dodává na závěr: „Náš příklad ukazuje, že když si za něčím jdete, tak uspějete. Netvrdím, že Presentigo je mega success, ale myslím si, že na té cestě jsme. Úspěch jsme získali i tím, že děláme pro Škodovku a další velké korporátní klienty. Hlavně nás nejvíc hřeje to, že jsme vytvořili řešení dávající firmám smysl. Cesta to ale nebyla vůbec jednoduchá, proto bych ostatním poradil vytrvat a ty výsledky přijdou. Mnoho lidí to vzdá již během cesty.“

Diskuze k článku