20 projektů, které se poperou o finále Startup Show

import-20-projektu-ktere-se-poperou-o-finale-startup-show.jpg

Soutěži WebExpo Startup Show letošní inovovaná a otevřenější podoba sluší a i pohled na 52 zájemců o finále skýtá slušný výčet zajímavých projektů s potenciálem. Uspět ale nemohou všichni a tak během uplynulého víkendu proběhlo první vyřazovací kolo, ze kterého vzešly dvě desítky startupů. Jaké to jsou?

Arounded

Přibližně rok a půl starý projekt se nyní pomalu rozjíždí a v současnosti udává 380 uživatelů z Česka a 50 v Itálii, kterým nabízí celkem tři desítky aut k vypůjčení. Oproti minulosti se nyní více orientuje na mladé lidi a na turisty, kteří by jinak při cestě do ciziny museli využít přibližně o třetinu dražších služeb autopůjčoven, což vypadá jako dobrý tah a lze se tak lépe vymezit i proti konkurenci. Z každé transakce získá služba 15 procent, náklady jsou momentálně v desítkách tisíc měsíčně.

Za projektem stojí poměrně početný italsko český tým, s nímž mimo jiné spolupracuje i Jakub Rož, zakladatel Školního sešitu. Zpočátku dost všeobecně pojatý projekt celkově dostává konkrétnější obrysy a začíná vypadat nadějně, přestože sousto si bezpochyby ukousl nemalé.

BIG Launcher

Stejně jako se nedávno zainvestované Celebrio snaží pro počítače vyvinout operační systém určený seniorům, BIG Launcher úspěšně usiluje o totéž na chytrých telefonech s Androidem. I mnozí senioři, lidé se špatným zrakem a další znevýhodněné skupiny lidí totiž chtějí výhody smartphonu využívat. V současnosti má služba už 10 tisíc aktivních uživatelů a její ucelené prostředí pamatuje na všechny zásadní funkce telefonu.

První úspěchy ukazují na slušný potenciál, za 10 měsíců se podařilo prodat 7000 licencí v ceně 99 korun či 3,99 eura a bezplatnou demoverzi si stáhlo 30 tisíc lidí. Další velkou možností monetizace je pak licencování přímo výrobcům telefonů, několik společností již údajně projevilo zájem a v současnosti se dokončují první jednání.

Camcada

Nedostatek opravdu jednoduchých nástrojů na online streaming se snaží vyřešit projekt, který by měl být spuštěn v nejbližších dnech. Zrodil se v rámci Summer of Startups, kde Petr Ocásek nabídl startupistům na hraní svou firmu StreamHosting, která neplnila očekávání. Cílovou skupinou jsou produkční agentury, konferenční centra, pořadatelé konferencí, malé lokální televize, ale i jednotlivci, kteří chtějí získat posluchače pro svou online přenášenou akci.

Zajímavý tým, který kromě Ocáska zahrnuje třeba Petru Větrovskou (dříve H1) a Josefa Nevorala (BookFan, Naučmese.cz), chce zabodovat technologickou i cenovou jednoduchostí. Účtovat se bude vždy za hodinu streamingu, přičemž bude možné přehrávat video i přímo na webu zákazníka, editovat logo, přidat pre-roll, zajistit placené přehrávání, získat podrobné statistiky a podobně. S ohledem na to, že v současnosti se firmy streamingu spíše bojí a nevyužívají jeho potenciál, šance pro změnu tohoto trhu bezpochyby existuje.

CDN77

Aktuální projekt Zdeňka Cendry by rád vypálil rybník velkým konkurentům na trhu CDN jako jsou Akamai či Amazon. V březnu spuštěná služba stále meziměsíčně roste o 100 a více procent a při nákladech v nižších stovkách tisíc měsíčně generuje příjmy blížící se milionu korun. Platící klienti pocházejí ze 30 států na všech kontinentech, přičemž cílovou skupinou jsou zejména malé a střední společnosti.

Výhodou oproti velkým konkurentům je především výrazně nižší cena, větší flexibilita a také hustá síť serverů, která by do konce roku měla překonat 100 lokalit. Cendra se nijak netají tím, že na opravdu velký a dostatečně rychlý rozjezd s cílem dosáhnout tržeb v desítkách až stovkách milionů by společnost potřebovala také velkou investici, možnost získat v soutěži milion korun tedy zřejmě nebude hlavní motivací pro účast.

Cloudiff

Služba nabízí plnohodnotné uživatelské rozhraní pro správu různých poskytovatelů cloudových serverů. Správu cloudu tak zjednodušuje, neboť jednotlivá cloudová řešení se od sebe vzájemně liší jak uživatelským rozhraním, tak z hlediska fungování a procesů. A zatímco dílčí problémy lze již dnes řešit různými nástroji, ucelené řešení podle tvůrců Cloudiff zatím neexistuje a jedinou alternativou jsou drahá a nedostupná enterprise řešení.

Zatím není jasné, jak je projekt daleko a jaké má příjmy a počty uživatelů.

DesignBorg

Zrychlit a zjednodušit zakázkovou tvorbu webů má aplikace, která grafikům umožňuje během několika minut přetvořit návrhy vytvořené ve Photoshopu do podoby funkčního interaktivního návrhu webu, který si může klient osahat. Tím by mělo odpadnout časté předělávání webů po grafické i funkční stránce v pokročilé fázi výroby, které bývá způsobené tím, že si zákazník vše reálně osahá až poměrně pozdě.

Oficiální spuštění je naplánováno na 10. září a zatím tedy služba nemá žádné platící uživatele. Zakladatelé věří, že půlroční náskok před konkurencí jim poskytne dostatečnou výhodu, kterou si dokáží udržet, zas tak jednoduché to ale nejspíš nebude.

Druidly

Také Druidly už za sebou má nedávno ohlášenou první investici. Početný tým zahrnuje například Davida Šmehlíka či Martina Malého a vydavatelům obsahu všeho druhu chce nabídnout dostupnou cestu k tvorbě nativních mobilních aplikací pro různé platformy. Druidly se postará o vytvoření aplikací, jejich umístění do obchodů a aktualizace, personalizaci obsahu i analýzu chování uživatelů. Služba bude zpoplatněna měsíčními poplatky na bázi pay as you go, tedy čím větší vydavatel, tím více bude platit. Cena má být nastavena tak, že za peníze, které by jinak stálo vytvoření aplikace na zakázku pro jednu platformu, bude možné Druidly využívat pět let.

Jsme rozhodně docela zvědaví na první výsledky, pro úspěch a budoucí škálovatelnost bude klíčové zejména to, nakolik se podaří celý proces automatizovat při zachování co nejvyšší kvality a uživatelské přívětivosti. A samozřejmě i to, kam se posune mobilní web a zájem uživatelů o aplikace.

Leady

Podrobněji jsme se téhle zajímavé službě věnovali již v našem startupovém průvodci, mnoho novinek jsme se ale bohužel od té doby nedozvěděli, protože v rámci formuláře pro Startup Show neuvedli tvůrci skoro nic o svých úspěších, výsledcích nebo konkurenci a většina polí zůstala prázdná. Dislike!

Leady umožňují B2B orientovaným společnostem získávat za měsíční poplatek podrobné informace o firemních návštěvnících jejich webu. To pomáhá identifikovat a aktivně oslovit nové potenciální zákazníky a také poskytnout lepší podporu či nabídnout doplňkové služby těm stávajícím. Služba slibuje, že z firemního webu dokáže vytěžit až trojnásobek zákazníků a podle vlastních slov „jako jediná v ČR umí říci, jaká firma přistoupila na firemní web, a jako jediná globálně je schopna říci, jaký zdroj přináší zákazníky i pokud jen zavolají nebo pošlou e-mail“.

Mimmio

Privátní online deník dítěte zaznamenávající malé krůčky i velké pokroky, drobné hlášky i slavné výroky, zabezpečený před světem a sdílený s nejbližšími. Tedy v globálním pohledu vůbec nic nového, ale je fakt, že přinejmenším české maminky na mateřské určitě ocení lokální přístup. Hlavní devizou má být jednoduchost používání, vysoká ochrana soukromí s možností přizvat další členy rodiny, propojení s dalšími službami a možnost kdykoliv si data stáhnout a zálohovat.

Monetizace bude probíhat skrze freemium model, přesně cílenou reklamu podle věku dítěte a také možnost nechat si vytisknout a doručit knihu se všemi vzpomínkami. Zkrátka, služba to jistě může být hezká, ale na její vítězství ve Startup Show bychom příliš nesázeli. V záloze je prý i jedna killer feature, o co jde ale zatím nevíme. A jak na příchod Mimmia zareaguje trochu jinak zaměřený Babywebik?

Movemants

V současnosti vyvíjený nástroj na snadnou a bezbolestnou migraci e-mailů s různými pokročilými možnostmi by měli ocenit všichni administrátoři, malé a střední firmy opírající se o vlastní IT řešení i samotní poskytovatelé poštovních služeb. Služba umožňuje zachovat kompletní strukturu a veškeré atributy zpráv, pracovat s jednotlivě s konkrétními uživateli, nabídne nejrůznější filtry a možnosti časování a podobně.

Po spuštění budou Movemants fungovat na bázi freemium modelu a s trochou štěstí by nástroj mohl řadě lidí ušetřit nemalý objem nepříjemné práce a stát se interním pomocníkem firem pro migraci e-mailů.

Naučmese

Když se chce člověk něco nového naučit, obvykle se buď zkouší vzdělat s pomocí internetu, nebo se zúčastní profesionálního školení. Sympatický portál Naucmese.cz se naopak snaží využít znalostí a vědomostí skrytých mezi běžnými lidmi, kteří je pak předávají dále za řádově menší ceny. Nejde zároveň o agregátor kurzů, se všemi lektory jsou domlouvány kurzy šité na míru této službě.

Za pět měsíců fungování se na kurzy přihlásilo 637 lidí, z toho 523 lidí již svůj kurz absolvovalo. Celkový obrat činí 170 tisíc korun a uživatelé poměrně často vracejí. Z každé přihlášky na kurz si služba nechává provizi ve výši 20 procent a s výjimkou celkově slabšího léta roste obrat průměrně o 50 procent měsíčně. Průměrný obrat za pět měsíců je 38 tisíc korun měsíčně.

Qoolture.cz

Mobilní služba s cool (možná až moc) názvem je kulturním rádcem do kapsy. V široké databázi akcí, míst a objektů kdykoliv vyhledá zajímavé možnosti jak trávit čas buď podle aktuální polohy, nebo podle dalších kritérií. V současnosti má přibližně 2000 přístupů denně a 1800 uživatelů aplikace pro iPhone, přičemž kampaň byla zahájena letos v červnu.

Monetizačních kanálů je hned několik, kromě klasické inzerce je to zejména měsíční paušál od inzerentů za přítomnost v katalogu a také prodej strukturovaných dat v různých objemech dalším partnerům, kteří je pak mohou dále využívat. Služba má také vlastní řešení elektronického vstupného a inzerentům nabízí speciální administrační rozhraní.

Redeemco.de

Úzce specializovaný nástroj pro iOS a Android vývojáře řeší problém s promo kódy. Každý iOS vývojář získává 50 promo kódů při vydání nové verze aplikace, které může nabídnout například novinářům. Jenže velká část z nich není nikdy využita, propadne a jinému zájemci už ji nabídnout nelze, což následně snižuje i účinnost propagačních kampaní. Redeemco.de tento problém řeší distribucí příslibu na kód a stará se o přidělování kódů, kontrolu jejich platnosti i implementaci promo kódů pro Android, který je nativně nenabízí.

Služba zatím běží ve fázi beta a je zdarma, sami tvůrci ale prohlašují, že jim samotným pomohla vydělat nemalé peníze díky účinnější propagaci dalších aplikací. Jistě, milionáře asi takto úzce zaměřený nástroj z nikoho neudělá (přestože jen na iOS existuje nějakých 100 tisíc vývojářů), je to ale přinejmenším dobrý začátek a způsob jak se zviditelnit.

SlidesLive

Tenhle problém zná každý, kdo někdy sleduje záznamy přednášek. U videa skoro vždycky chybí prezentace, takže je někdy těžké se v přednesu zorientovat a chybí důležité informace. Služba SlidesLive to řeší možností nahrát si skrze její aplikaci svou prezentaci se zvukem (zaznamenává tedy zvukový komentář a slidy) a následně k ní přidat i videozáznam, přičemž se následně oboje automaticky sesynchronizuje.

Nutno říct, že alespoň pro autora tohoto článku ale nebylo úplně snadné rychle pochopit princip fungování a kdo čeká prosté spárování videozáznamu s přednáškou ve webovém prostředí, ten bude asi docela zmaten. Ano, je to v zásadě jednoduché, ale jednoduše to vysvětlit už je zjevně složitější.

SportCentral

Komplexní produkt pro sportovce, týmy, trenéry a sportoviště sám sebe označuje jako „marketingovou mašinu pro sportovní zařízení a druhý domov pro rekreační sportovce“. Cílem je vytvořit portálu pro sportovce, který pomáhá s hledáním, organizováním a sdílením sportovních aktivit, se záznamem výsledků a jejich vyhodnocováním. Nad ním navíc přibude herní vrstva motivující k častějšímu sportování, rezervační systém s možností integrace do webů sportovišť i nástroje na získání nových zákazníků a péči o ty stávající.

Čili, je toho opravdu hodně a uvidíme, jestli se v komunikaci podaří dostatečně oddělit jednotlivé cílové skupiny, aby je neodradila přílišná složitost. Pro sportující a týmy bude vše bezplatné, pro sportoviště a trenéry bude bezplatná přítomnost na portálu a základní funkce. Na podzim se bude mnohahlavý tým snažit získat investici pro další vývoj a rozšíření do zahraničí, náklady v současnosti dosahují 80 tisíc měsíčně a samozřejmě nezahrnují spoustu práce zdarma. Uvidíme, co na to řeknou uživatelé a konkurence.

Techambition

Internetová výuková encyklopedie beze slov určená pro studenty a učitele technických oborů a předmětů se představila v rámci eClubu a už tehdy dokázala zaujmout. Díky vizualizacím a propracovaným modelům umožňuje studentům „osahat“ si teoretické problémy a situace a lépe pochopit fungování fyzikálních i jiných zákonů. Analytické nástroje zároveň učitelům usnadňují ohodnocování žáků. V budoucnu je v plánu také otevření celé platformy pro rozmanité výukové aplikace třetích stran.

Poměrně specifický je obchodní model, který v prostředí škol a studentů asi nikdy nebude úplně snadné naplnit. Pro studenty bude služba placená, byť levnější než tištěné a málo atraktivní učebnice, učitelům budou výukové nástroje poskytovány zdarma. Přístup k plné verzi s analytickými nástroji a administrací testů a úkolů však škola nebo pedagog získá až při dosažení stanoveného počtu platících studentů. V případě zájmu mohou nicméně školy zaplatit přístup pro všechny své studenty.

Videoflot

O kreativním Videoflotu, který se do povědomí dostal zejména virálem s cyklistou na D1, jsme naposledy psali teprve předevčírem, když jeho zakladatelé ohlásili odjezd na půlroční program do akcelerátoru v Chile a chystaný launch s překvapením. Služba vznikla jako reakce na rostoucí význam videa a poptávku po něm a zároveň strmě rostoucí množství nezávislých videotvůrců, animátorů a dalších audiovizuálních kreativců, kteří se zde mohou vzájemně kontaktovat a dostanou se k zakázkám.

Nově vznikající trh tvůrci projektu podle svých slov identifikovali v rané fázi a tak mají šanci utrhnout si z něj velký kus pro sebe. Videoflot by se tak mohl stát nástrojem pro každého, kdo chce krátké video k jakémukoliv účelu, ale netuší, kde hledat vhodné tvůrce. V dosavadním testovacím provozu již proběhlo několik desítek zakázek, náklady na vývoj byly financovány z dotace od Open Society Fund Praha a z vlastních zdrojů. Uvidíme, zda se v dalších měsících právě Chile stane vhodným startovacím bodem pro expanzi do světa.

Votočvohoz

Facebook a Aukro pro ženy v jednom. Votocvohoz.cz je místem, kde mohou zejména mladé dívky ve věku 15 až 30 let vyměňovat, prodávat nebo i darovat své oblečení, doplňky a kosmetiku. Vizuálně orientovaný server má momentálně téměř 40 tisíc uživatelů a měsíčně milion návštěv, 16 milionů pageviews, 200 tisíc unikátních návštěvníků a roste o více než 30 procent. A to už jsou opravdu hezká čísla, přestože k monetizaci zatím slouží jen klasická reklama.

Služba má zároveň mezinárodní přesah skrze sesterské stránky v Německu, Litvě či Malajsii a v Česku se snaží zakládat všeobecné povědomí o smysluplném konzumu a boji proti plýtvání. Velmi aktivní jsou uživatelky také na fóru a využívají sociální prvky.

Zonio

Malým a středním firmám od pěti do 250 zaměstnanců chce Zonio nabídnout chytrý kalendář založený na unikátní technologii, která umožňuje vybírat termíny a časy plánovaných schůzek a událostí přímo v kalendáři. Při plánování a zvaní účastníků se navíc u každého jména zobrazuje jeho vytíženost v daný čas a také pravděpodobnost, že pozvánku přijme. Cílovou skupinou jsou hlavně firmy, které nevyužívají Google Apps či Exchange. Kalendář mohou nasadit s pomocí speciálního pluginu.

Hlavním zdrojem příjmů se mají stát prodeje licencí kalendářového software těm, kteří si jej budou provozovat sami, a prodej hostingu těm, kteří jej budou chtít outsourcovat. Vedlejším zdrojem příjmů bude poskytování podpory. Technologie je postavena na novém komunikačním protokolu Easy Event Exchange, který je oproti současným alternativám technicky výrazně jednodušší a snáze se implementuje.

ZoomSphere

Z našich stránek dobře známá služba nabízí statistiky, žebříčky a srovnání pro sociální sítě Facebook, Twitter, Google+, YouTube, Pinterest, Mixi a VKontakte. Žebříčky pro Google+ a Pinterest představila dokonce jako první na světě a poměrně pravidelně získává pozornost světových médií. Dat nabízí ZoomSphere jednotlivcům i firmám nepřeberné množství, zatím nicméně služba není monetizována a neznáme ani počty jejích uživatelů.

Kromě statistik nabízí i další nástroje, například Engagement Console, kterou lze využít na vyhledávání konverzací a aktivní vstupování do nich. Je zároveň propojena s interním Publisherem, který umožňuje publikovat příspěvky na sociálních sítích vybraným profilovým účtem či jejich kombinací. Modul Social Inbox zase umožňuje číst veškeré vstupy od fanoušků na jednom místě. ZoomSphere také nabízí také pohodlnou správu kontaktů na sociálních sítích, kdy umožňuje rozřazovat jednotlivé fanoušky a followery do Twitter listů nebo Google+ kruhů.