Twitter začne zkoušet revoluční novinku. Tweety budou mít místo 140 rovnou 280 znaků

Jestli něco charakterizuje sociální síť Twitter, je to její limit na počet znaků v jednom příspěvku, tedy tzv. tweetu. Od jeho vzniku v roce 2006 je na Twitteru možné psát příspěvky o maximální délce 140 znaků, což ho dělalo v oblasti sociálních sítí jedinečným. Někteří uživatelé to milují, jiní naopak nechápavě kroutí hlavou.

V dnešní době omezení na 140 znaků, což pamatujeme z dnes již relativně dávných dob SMS, nedává příliš velký smysl. Twitter si ale na maximálně stručných zprávách, v nichž bylo skutečně jen to důležité, maximálně doplněné fotkou či videem, založil svou popularitu.

Postupem času se stala tato „mikroblogovací“ síť velmi efektivním nástrojem nejen pro zpravodajství, kdy se obvykle právě na Twitteru objevují zprávy o různých krizových situacích či dalších událostech z celého světa jako první. Stručná a rychlá zpráva, doplněná o fotku či video z místa, která řekne alespoň zpočátku vše podstatné, se dokáže stát velmi rychle virální.

280 možná bude nových 140

V Twitteru ovšem došli k tomu názoru, že 140 znaků je někdy až příliš omezujících. Proto tato sociální síť začíná testovat velkou novinku, která může přinést do fungování služby revoluci: do tweetu by se nově mohlo vejít místo 140 rovnou 280 znaků, tedy dvojnásobný počet.

Twitter oznámil, že prozatím bude tuto novinku testovat pouze u vybraného okruhu uživatelů. Jakmile sesbírá dostatečné množství dat a feedback, zda jsou s větším počtem znaků uživatelé spokojeni, rozhodne, jestli 280 znaků pro každý tweet dostane každý.

Hlavním důvodem, proč chce Twitter zvednout počet znaků, je prý ten, že lidé píšící latinkou jsou ve vyjadřování v tweetech mnohem více omezení než například Japonci, Číňané či Korejci. Ti dokážou jedním znakem svých jazyků vyjádřit mnohem více, a proto jim 140 znaků obvykle stačí.

Více znaků pro latinku

Twitter ze svých dat zjistil, že uživatelé píšící anglicky, španělsky, portugalsky či francouzsky mnohem častěji naráží právě na 140znakový limit. V angličtině to je v 9 procentech případů, zatímco v japonštině pouze v necelém půl procentu. Proto čínština, japonština či korejština 280 znaků nedostane, jazyky využívající latinské písmo, tedy včetně češtiny, ovšem ano.

Vzhledem k tomu, že uživatelé v oblastech, kde na horní limit tak často nenaráží, tweetují častěji, chce Twitter dvojnásobným počtem znaků mimo jiné přilákat také nové uživatele. Pro mnoho lidí fungujících na Facebooku či dalších sociálních sítích kolikrát omezení počtu znaků nedává smysl, a tak ani Twitter nepoužívají.

„Rozumíme, že mnozí z vás, kteří už tweetují roky, mohou mít ke 140 znakům citovou vazbu – také jsme ji měli. Ale vyzkoušeli jsme to, viděli, jaký to má efekt, a zamilovali se i do toho nového, stále krátkého omezení,“ vysvětluje Twitter na svém blogu.

Znamená víc znaků víc peněz?

Právě dlouholetí uživatelé Twitteru často nedají na 140 znaků jako charakteristickou věc celé sítě dopustit, ale výkonný ředitel Jack Dorsey zároveň musí hledat nové způsoby, jak oslovovat další a další uživatele. Navýšení počtu znaků je podle něj a jeho týmu patrně jeden ze způsobů, jak je nalákat.

Twitter navíc neuvolňuje své dříve velmi striktní regule poprvé. V posledních letech přestal do 140 znaků počítat například multimediální přílohy, citované tweety a v neposlední řadě také jména uživatelů, což významně uvolnilo prostor právě pro delší sdělení jako takové.

Při případné změně počtu znaků každopádně zůstane otázka, zda to dokáže Twitteru přinést také více peněz. Firma se dlouhodobě potýká s tím, že nedokáže celou sociální síť efektivně monetizovat a prodělává. Zvýšení počtu znaků sice může přinést nové uživatele, ale Twitter zároveň potřebuje přijít na způsob, jak z toho celého získat peníze. Aktuálně je má především z reklamy, kterou si však drtivá většina běžných uživatelů nekoupí.

Zda se nakonec tweetů s 280 znaky dočkají všichni latinkou píšící, není jisté. Twitter vše začne testovat v omezeném počtu uživatelů, a tak ani nevíme, zda se vůbec v nejbližší době dostanou delší tweety také k českým uživatelům. Rozhodně ale bude zajímavé sledovat, jak se nakonec Twitter rozhodne.

Diskuze k článku