Timeline: Jak se Facebook měnil za deset let své existence

Facebook už rozhodně není jako dřív. Co začalo jako malá studentská sociální síť jedné univerzity, a poté pokračovalo jako pokus o sociální síť pro všechny studenty, se nakonec vyvinulo v ohromný kolos, který má skoro tolik aktivních uživatelů, jako má Indie obyvatel (1.23 miliardy uživatelů versus 1.37 miliardy Indů).

Během let se přitom Facebook vyvíjel, jak koneckonců ví každý, protože to dělá dodnes. Jak všichni víme, sociální síť obvykle ani několik týdnů v kuse nezůstane úplně stejná, bez nějaké větší či menší změny. Je proto zajímavé podívat se, jak vypadala před lety (článek obsahuje přes 20 obrázků z různých období Facebooku), během různých fází, kterými procházela.

Aby Facebook připomněl uživatelům i jejich osobní historii na síti, vytvořil také sentimentální aplikaci Look Back. Podle toho, kolik toho na síti sdíleli a jak dlouho na ní jsou, vytvoří Look Back uživateli krátké osobní video, zobrazí mu sbírku jeho nejzajímavějších fotografií, nebo mu alespoň jménem společnosti poděkuje.

Mark Zuckerberg myslí i na budoucnost, o které z velké části mluvil ve svém vyjádření k desátému výročí. V něm především zdůrazňuje, že s prostředky a vlivem, které za deset let své existence Facebook získal, chce řešit daleko větší a ožehavější problémy, než jen „propojovat lidi“ jako doposud.

„Příštích deset let mě naplňuje větším očekáváním, než deset let předchozích. Prvních deset let šlo o to vypracovat tuhle sociální síť. Teď máme zdroje na to, abychom lidem na celém světě pomáhali řešit větší a mnohem důležitější problémy. Jen třetina lidstva má dnes přístup k internetu. Během následujících deseti let máme příležitost (a odpovědnost) zajistit přístup i zbývajícím dvěma třetinám. Dnešní sociální sítě jsou především určeny ke sdílení. V příštích deseti letech budou také pomáhat hledat odpovědi na otázky a řešit komplexní problémy. Dnes máme omezené množství způsobů, jak naše životy sdílet s ostatními. Během příštích deseti let nám technologie umožní vytvoření mnoha nových způsobů, jak naše zážitky zachytit a předat.“

Facebook má prostě velké plány, a rozhodně se nechce zastavit tam, kde právě je. Tento neustálý pohyb byl posledních deset let velkou hnací silou jeho úspěchu. Pokud se sociální síť ani v budoucnu nezastaví, je pravdpodobně, že ještě minimálně jednou tak dlouho jejím hnacím motorem také bude.

facebook_10th_timeline