Revoluce na Facebooku. Soutěže už nemusí být v aplikaci!

fbmarketing

Největší sociální síť ve snaze zjednodušit menším stránkám pořádání soutěží ruší pravidlo, že soutěže musí probíhat v aplikacích. Oznámila to na své stránce Facebook for Business. Nová pravidla hry zní:

  • soutěž může probíhat přímo na stránce (nesmí to být soukromý profil)
  • uživatel se nově může zapojit i jen tím, že zalajkuje status, napíše komentář, pošle post na timeline stránky nebo pošle soukromou zprávu (zakázáno je však tagování)

A jestli ještě nejste dost překvapení, tak Facebook také povolil využívat Like jako hlasovací mechanismus. Že by snaha podporovat hlasovací mafie a profesionální soutěžící?

Každopádně by to mohla být špatná zpráva pro nejednu službu, která na aplikacích postavila svůj byznys. A také zklamání pro některé notorické hlídače porušování tohoto pravidla, kteří se vyžívali v křižování provinilců. Většina správců o této podmínce totiž zřejmě buď nevěděla, nebo ji záměrně ignorovali s vědomím, že riziko postihu je poměrně malé. Sociální síť nakonec asi napadlo, že pravidlo, jehož dodržování není schopna efektivně vynucovat, nedává mnoho smyslu.

V lokálních verzích pravidel pro stránky se změna ještě neprojevila, pokud si ale svůj Facebook přepnete do angličtiny, najdete to tam.

Co stojí za revolucí a jak ji využít?

Vývoj facebookových aplikací je drahý a představuje bariéru pro menší firmy, které nechtějí nebo nemůžou do jednoúčelových aplikací investovat. Facebook to dobře ví a zrušením omezení soutěží na pouhé aplikace se snaží nejen vyjít vstříc menším stránkám, ale zároveň je přesvědčit, aby své omezené finance věnovaly raději do promování příspěvků, kdy peníze za reklamu jdou přímo Facebooku. S tím patrně souvisí i poslední změna v news feedu, kdy se zobrazuje víc příspěvků s interakcemi vašich přátel než těch nejnovějších.

Ačkoliv změny nazýváme revolucí, v praxi se toho zase tolik změnit nemusí. Kvalitní a motivující aplikace si své fanoušky najdou, přibude k nim jen druhá cesta, která je pro správce stránky jednodušší, ale také zrádnější. Facebook totiž nejspíš bude více hlídat, který post získává jak velký engagement, a ty nekvalitní i přes zaplacenou podporu skončí v propadlišti news feedu. Soutěže na Timeline také nemohou vyžadovat zalajkování stránky a samozřejmě bude mnohem těžší udržet je pod kontrolou či pracovat s daty. Bude proto třeba soutěžící motivovat, aby se fanoušky stali a zůstali jimi – například vybíráním výherců až v další fázi soutěže.

Dvoustránkový průvodní leták k této změně si můžete prostudovat zde a určitě vás napadne spousta argumentů pro i proti. Co myslíte, jaké změny na Facebooku revoluce v pravidlech způsobí?