Report: Vážně jsme pozadu? Co trápí britský digitální marketing

Konferenci pořádala digitální agentura Adido, která patří mezi 50 nejvyhledávanějších agentur Spojeného království. Marketingový ředitel a její zakladatel Andy Headington si myslí, že příští rok bude víceméně pokračováním trendů, které už poslední léta trh zaplavují. Nejdůležitější z nich jsou podle něj „sociální signály“, na které budou klást důraz internetové vyhledávače, videa, která postupně nahradí většinu psaného slova na internetu, a tvorba firemních a brandovaných stránek s ohledem na smartphony.

Do čela Googlu i přes Facebook

Sociální sítě budou podle Headingtona jedním z nejdůležitějších zdrojů vyhledávačů jako jsou Google, Yahoo či Bing. „V příštím roce uvidíme mnohem větší využívání sociálních sítí, nejen z uživatelského kontextu. Google a další vyhledávače je budou častěji využívat ke zjištění toho, jak dobrá je vaše webstránka. Kolik lidí o vás na Facebooku mluví nebo kdo všechno vaši kavárnu označil za své oblíbené místo na Foursquare, to budou signály, které vás mohou dostat na přední stránky Googlu,“ říká.

V současnosti se společnosti pořád zasekávají na komunikaci přes sociální sítě. Mnoho firem prostě nabylo pocitu, že tam jejich značka musí mít profil stůj co stůj, a to hned. Často tedy ani nestihnou promyslet svou strategii nebo si alespoň ujasnit, s kým chtějí na těchto sítích komunikovat. Podle Headingtona se společnosti ohrazují krizí a nízkým rozpočtem, které jim brání najmout si na digitální komunikaci odborníky. U nových trendů proto raději čekají na prvního hrdinu, který je vyzkouší a uspěje.

Nebojte se absolventů

Nezávislá konzultantka pro sociální média Amber Burton radí: „Nemáte peníze na agenturu? Spojte se s vysokoškolskými studenty digitálního marketingu. Je to generace, která se sociálními médii vyrůstala od dětství a pohybují se proto v tomto prostředí přirozeně. Mám na mysli studenty, kteří ráno nevstanou z postele bez toho, aniž by si zkontrolovali e-maily přes mobilní telefon. Nejdříve totiž musíte vědět, jak se vůbec ve světě sociálních sítí pohybovat. A generace, která si nedokáže svou pubertu představit bez mobilů a internetového připojení, vám může v mnohém ulehčit cestu.“

Podle ní spousta společností využívá Facebook jen jako další PR kanál. „Tiskovou zprávou fanoušky neokouzlíte. Ani vysilujícími informacemi o vašich novinkách,“ dodává. Kanál ale můžete dobře využít i při krizové komunikaci. A jak na to? Zasypte zákazníky informacemi. Jeden z mnoha příkladů: Na stránce jednoho z retailových řetězců se objevil komentář zákazníka, který prý v řetězci koupil nekvalitní maso. Společnost na negativní názor reagovala stručnou omluvou a příslibem zlepšení služeb. Místo toho měla podle Burtonové dotyčnému napsat odkud pochází maso, které prodává, jak si vybírá své dodavatele, či na koho se v případě stížnosti může zákazník obrátit, aby se problém neopakoval a společnost si mohla ověřit dodavatele.

Chytré telefony vládnou

Třetina dospělé populace Velké Británie podle výzkumu společnosti Ofcom, využívá smartphony a tento trend bude růst i nadále. Mluví se o tom sice pořád, ale to i proto, že spousta společností není připravena. „Klienti se budou muset více zaměřit na propojení svých stránek s chytrými telefony. V současnosti totiž jen málo z nich funguje na smartphonech, tak jak by měli,“ říká stručně Headington. Také vám taková slova znějí povědomě?

Uživatelé si stále častěji přes smartphony dělají vlastní průzkum značek a cen jednotlivých produktů, na které narazí. Headington se řadí k odborníkům, kteří si myslí, že QR kódy v nastávajícím roce pohřbí nová technologie Blippar, která přišla na trh ve Velké Británii teprve v posledních měsících a má větší potenciál do budoucnosti.

„QR kód je příliš statickou záležitostí. Uděláte fotografii a dostanete se na určitou webovou stránku. Ale Blippar je mnohem pružnější. Software této aplikace dokáže rozpoznat objekty a značky, se kterými pak můžete dělat různé animace nebo s nimi hrát hry. Navíc funguje na systému rozšířené reality. S Blippar aplikací se dá podle mě dělat mnohem více zajímavých věcí než s obyčejnými digitálními kódy,“ myslí si. Podle něj se postupně změní i obsah, který uživatelé chytrých telefonů vyhledávají. Odborníci proto radí zaměřit se více na video marketing.

Propaguj videem

Video marketing, neboli propaguj videem, to byla jedna z dalších rad, které na konferenci zazněly. „V roce 2012 se i více menších společností zaměří na tvorbu videí pro své stránky. Jejich popularita rapidně vzroste,“ myslí si Headington. Jeho názor potvrzují i nedávné prognózy společnosti Cisco, podle níž bude do roku 2013 internetové video představovat 90 procent veškerého internetového provozu ve světě. „Dnes už není důvod, proč svůj produkt, doporučení či novinky nesdílet prostřednictvím videí,“ uzavírá s tím, že i v tomto případě by se nemělo zapomínat na jejich kompatibilitu s chytrými telefony.