Report: Hledání odpovědí na velké otázky online marketingu

Nakupování kdekoliv a kdykoliv. To je podle Roba Bassetta ze společnosti eBay jeden z jistých trendů budoucnosti. Důležitá v tomto případě bude zejména komplexnost služeb. „Nestačí dobrý web a reklama, ale také rychlost a flexibilita. Vybral jsem si například na webu jedné společnosti novou LCD televizi. Vyhovovala mi cena i parametry. Problém byl, že doručení trvalo tři dny a já ji chtěl hned, v neděli odpoledne. Nakonec jsem si televizi koupil u jiného řetězce, který mi ji byl schopen doručit do dvou hodin,“ popisuje.

Tomu nahrává i fakt, že se vše přesouvá do mobilu, který se postupně stane malým nákupním košíkem v kapse. Podle prognóz Yahoo mobilní prohlížení internetových stránek překoná to klasické počítačové do pěti let. Basssett k tomu přidal aktuální výzkum, podle kterého je webové prohlížení zatím v poměru 65 ku 35 ve prospěch počítačů, poměr se má ale brzy obracet.

Dalším trendem podle lídrů internetového byznysu je proměna kamenných obchodů na zážitková centra značek. „Už v současnosti jich dost přibývá a s rozvojem online světa to bude jeden ze způsobů, jak úspěšně budovat povědomí o značce. I když se dá vše sehnat na internetu, lidé zůstanou zvědaví a některé věci či hvězdné novinky si prostě rádi přijdou vyzkoušet do obchodu,“ myslí si Bassett. Zmiňuje třeba Nike store, který je na půl i jakýmsi muzeem sportu.

A jak by to ještě mohlo vypadat? Ze zážitkových obchodů by mohl těžit i retail. Stačí dobrý nápad, jak přilákat lidi z online stránky do obchodu – třeba tak, jak to zkouší SampleTrend.

Ach ta sociální média

Nejdelší frontu si marketéři na konferenci vystáli před Social Media jevištěm. Mnohdy o něj bylo vidět větší zájem, než o ten s hlavními řečníky konference. Zajímavá byla například přednáška Martina Smithe ze společnosti Neolane, která je odborníkem na cross channel kampaně. Mezi jejich klienty patří Canon, Sephora, Ikea či Orange. Zákazníci jsou podle Smithe připraveni na direct marketing v sociálním světě, ale firmy zatím váhají. Připomeňme, že se jedná o stížnosti z marketingového světa Velké Británie – v České republice je na odborných setkáních rétorika úplně stejná.

Přitom přes Facebook lze sehnat celou řadu adresních kontaktů na zákazníky i jejich přátele. „Řekněme, že vaše strategie zabrala a získali jste na Facebooku milion fanoušků. Ale co dál? Jak tento úspěch proměnit i v reálny výdělek? Hodnota fanoušků na Facebooku je nulová, pokud značka nedokáže udělat něco, co vytvoří hodnotu a promění jejich pouhou účast na stránce na podílení se na zisku,“ říká Smith.

Podle něj si společnosti bláhově myslí, že fanoušci hledají značky na Facebooku, aby se dozvěděli více o produktech či získali základní informace. „Nepřidám se k fanouškům Unilever, protože moje srdce bije pro jejich značky. Naopak, udělám to, protože si od toho slibuji výhody, slevy a rychlý nákup,“ vysvětluje Smith a radí začít budovat direct marketing v sociálním světě. A snažit se získávat co nejvíce kontaktů na fanoušky přes různé aplikace a hry.

Jak vyzrát nad Googlem, aneb jak se mění SEO

Letošní rok se soudě dle živosti diskuzí ponese také ve znamení změn v oblasti SEO, kde Google rozpoutal vítr kvůli novým parametrům k vyhledávání. Sociální signály, které mají určovat poradí internetových stránek ve vyhledávači, nedají spát mnohým manažerům. Jak přinutit zákazníky sdílet a komentovat obsah stránek či produkty a služby firem na svých sociálních sítích? K této otázce se na konferenci vyjadřovalo několik řečníků.

Současná situace je podle některých z nich taková, že si agentury či samotné firmy zakládají falešné účty na diskusních fórech a z nich pak komentují služby svých klientů. Tato technika je však hodně nedokonalá a zatím problém v SEO zcela neřeší. Podle Ann Stanley z Anicca Digital je víc než kdy předtím důležité produkovat aktuální obsah. A zmiňuje i větší potřebu zapojování blogerů či přidávání videí na produktové stránky.

Zajímavé myšlenky představil také Tim Grice ze společnosti Branded3. Mezi jeho hlavní rady patří: Dříve, než ideu pustíte na veřejnost, je potřeba si zjistit feedback, abyste byli připraveni na něj reagovat. Pokuste se používat co nejvíce komerčních klíčových slov v titulcích. Vyberte si 10 až 15 blogerů, kterým poskytnete unikátní obsah k publikování. V sociálním světě není jen Facebook, využívejte více také Twitter, Pinterest či stránky jako Digg a Reddit. Zázračný vliv v rámci sdílení obsahu má také zajímavá infografika a samozřejmě hry a soutěže.

Londýn láká i české startupy

Mnohdy však nejvíce motivace na konferenci přicházelo z okolních stánků, kde se prezentovaly nejen agentury, ale také startupy. Nejvíce řešení se týkalo spojení byznysu s kvalitním videem či mobilních služeb. A mezi stánky se startupy nechyběli ani Češi. Hned zkraje jsme například narazili na OpenBrand a Mirka Burkoně. „Naši účast hodnotím celkově hodně pozitivně. Jakožto technologický startup jsme už prezentovali minulý rok na TechCrunch Disruptu v San Franciscu a tady na TFM&A byla pro nás podstatně bližší audience a celková účast, tudíž o dost prospěšnější,“ říká.

Mimo jiné prozradil, že službu letos čeká několik novinek i v rámci anglického trhu. Tým například přemýšlí o přesunu do Londýna, vývoj by měl však nadále zůstat v Praze. „V Londýně se teď bavíme s agenturami, grafiky, brandy a taky investory. Je tu pro nás extrémně zajímavý trh a každý den narážíme na zajímavé kontakty. Přesouvat se budeme, dává nám to dost smysl. Zatím je to ale jen rozpracovaný plán,“ dodává. Na konferenci se objevil také Vít Horký, který stojí společně s Mattem Butlerem za společností Brand Embassy. V Londýně už dávají dohromady tým a hledají country manažera pro anglický trh.

A co z toho všeho plyne? Do budoucna mají podle většiny přítomných platit přísloví „vše je ve tvém mobilu“ a „řekni to videem“. Co se týče sociálních sítí, zdá se, že v zahraničí se řeší to samé co u nás. Tedy jak lépe zapojit fanoušky a jak je udržet aktivní. Letošní konference podle přednášek vypadala spíše jako poněkud zmatené hledání toho, jak se vypořádat se všemi novinkami v digital marketingu. Zásadně i tady platí, že technologie je mnohdy rychlejší než reakce marketérů.