Reklamy na Super Bowlu: vedou spoty s politickým podtextem

V neděli v Americe proběhl další finálový večer amerického fotbalu. Na Super Bowl se celá Amerika připravuje několik týdnu předem a odpočítává čas do jeho zahájení. Neprofituje z něj pouze fotbalová liga, ale i televizní stanice, filmová studia, restaurace a obchodní řetězce. Během zápasu se odvysílá nejméně 50 reklam od různých společností. Ne nadarmo se říká, že Super Bowl je jednou velkou reklamou a show, kterou občas přeruší sport.

I když cena reklamního spotu vyšplhá přes 5,5 milionů dolarů za 30 vteřin, sledovanost až 115 milionu diváků firmám náklady často vrátí. Reklamy vysílané během Super Bowlu nevydělávají pouze během zápasu, ale těší se pozornosti i další dny, prostřednictvím sociálních sítí a kanálu YouTube. Například minulý rok nejlepší reklamy ze Super Bowlu dosáhly na YouTube přes 7 milionů zhlédnutí. O reklamních spotech z roku 2016 se můžete dočíst v tomto článku.

Letos se zatím nejvíce mluví o reklamě na pivo Budweiser společnosti Anheuser-Busch InBev. Reklamní spot je natočen o cestě spoluzakladatele firmy z rodného Německa do USA v roce 1857.

Fanoušci Donalda Trumpa v ní ale vidí paralelu s Trumpovým postojem vůči imigrantům a muslimským uprchlíkům a reklamu tak odsuzují a pivo bojkotují. Na twitteru se už objevil i hastag #BoycottBudweiser, který je používán jak podporovateli, tak kritiky.  Společnost však jakoukoliv spojitost popírá. Ať už byl záměr jakýkoliv, o reklamě se rozhodně mluví a dlouho se na ní nezapomene.

Snímek obrazovky 2017-02-06 v 12.08.46

Další reklamou vysílanou během Super Bowlu s politickým podtextem vytvořila firma Airbnb, kde přes video s multietnickými obličeji běží nápis “No matter who you are, where you’re from, who you love, who you worship, we all belong. The world is more beautiful the more you accept.” (Nezáleží na tom, kdo jste, odkud jste, koho milujete, koho uctíváte, všichni sem patříme. Svět je tím krásnější, čím víc toho budete přijímat). Stala se tak nejvíce politicky komerční reklamou vysílanou během Super Bowlu.

Ekologicky zaměřenou reklamu odvysílala automobilka KIA s herečkou Melissou McCarthy, která se snaží zachránit svět. Spot končí sloganem „Je těžké být ekobojovníkem“. Tím poukazují na Trumpa a jeho postoj k ekologii a ochraně životního prostředí

Další reklamy nevyvolaly takové rozpory, ale svou originalitou a zábavnou pointou určitě stojí za zmínku. Spousta společností do svých reklamních spotů zařazuje celebrity a známé osobnosti. Například reklama T-Mobile už pár let sází na reklamy s celebritami, minulý rok to byl Drake, rok před tím Kim Kardashian a letos Justin Bieber s bývalou NFL hvězdou Terrellem Owensem. V reklamě se snaží o spojení mezi „neomezenými pohyby“ z touchdown oslav a neomezenými daty od T-Mobilu.

Intel ve svém spotu zase představuje quarterbacka Toma Bradyho po probuzení, při čištění zubů a přípravy snídaně.

Celebrity obsadily ve svých spotech i další firmy. Například společnost Bai prodávající antioxidační nápoje použila v reklamě Christophera Walkena recitujícího hedvábným hlasem texty NSYNC, zatímco Justin Timberlake jen pomrkává.

Několik celebrit vystupuje i v reklamě automobilky Honda, které promlouvají ze svých středoškolských ročenek o svých snech a cílech a o tom, že se jich nikdy nemáme vzdát. Spot už má na YouTube téměř 3 miliony zhlédnutí.

Zábavnou reklamu s Johnem Malkovichem natočila společnost Squarespace prodávající domény na internetu.

Osvědčené motivy použila NFL, která už minulý rok vsadila na koncept dětí narozených devět měsíců po zápasech. I letos jsou děti hlavní postavou, tentokrát jsou převlečeny jako legendy amerického fotbalu. Motem reklamy je „Fotbal je rodina“ a to, že legendy Super Bowlu inspirují děti Super Bowlu.

Na historii navázala společnost Bud Light vyrábějící piva, která do své reklamy použila ducha maskota Spudse MacKenzie z roku 1980, který se poprvé objevil na Super Bowlu v roce 1987. Hlavním posláním letošní reklamy je heslo „žít život naplno s přáteli, jak se starými, tak s novými.“

Po dlouhé dobře přišla i atraktivní reklama na prací prášek. Firma Tide spolupracovala s televizním hercem a především bývalým hráčem NFL Terrym Bradshawem.

Tak co, máte letos oblíbenou?

Diskuze k článku