Mobile už není příležitost, ale nutnost. Podívejte, kde najdete mladé Čechy

Češi jsou více mobilní, fragmentovaní na velkém množství platforem, především mladší se přesouvají na instant messaging, mají své YouTube celebrity, kterým naslouchají, a začínají mít zájem i o další trendy, jako jsou wearables. Alespoň tak popsal na konferenci Web Top 100 měnící se digitální život v ČR Tomáš Pflanzer, který vede v Nielsen Admosphere digitální výzkum. Rozdíly mezi Českem a zahraničím se díky sociálním sítím podle něj stírají a zejména mladá generace je si po celém světě podobná. Jen třeba využívá jiné kanály.

Pflanzer se ve své přednášce zaměřil na to, jak se díky novým technologiím mění chování lidí v digitálním i v offline světě a jak toho mohou firmy využít. V současné době chytrý telefon vlastní dvě třetiny internetové populace, před pěti lety to ale byla pouhá třetina. Adopce nových zařízení se zrychluje. Aby se prodalo 40 milionů kusů, trvalo notebooku 14 let, tabletu čtyři roky a u wearables jsou to jen dva.

40 mil. kusů

Penetrace smart

„Mobile už není příležitost, ale nutnost,“ říká Pflanzer. „Otázkou už totiž není: ‚Jak zasáhnout zákazníka‘, ale ‚jak ho zasáhnout tou nejsprávnější cestou v ten správný moment‘. Závislosti na mobilech využívají i značky, které se s mobily primárně nespojují,“ dodal. V tomto směru chválil třeba kampaň značky Nivea, která na svou reklamu v časopisech připevnila solární nabíječku na mobil.

Mladí na Facebooku, mimo Facebook, na Facebooku… A taky jinde

Česká internetová populace (15 – 55 let) je fragmentovaná na více sociálních sítích, kterým s převahou vévodí Facebook se 77 % uživatelů. To není až tak překvapivá informace. Zajímavé to začíná být ve chvíli, když se zaměříme pouze na mladé (15 – 25 let). Mezi nimi má FB téměř každý, víc než dvojnásobně narůstá podíl Youtube a výrazný je také jejich příklon k instant messagingu.

Social media 15-55

Social media 15-24

Pflanzer položil i provokativní otázku: Odcházejí mladí z Facebooku? Ano, a číslo je relativně vysoké. Až čtvrtina mladých uvedla, že už někdy zrušila svůj účet na FB. Třetina navíc dodává, že je na něm méně než dřív. Mark Zuckerberg však nemusí panikařit, sedm procent mladých zrušilo svůj FB účet už několikrát… Většinou se ale vrátí. Protože „musí“, jsou tam přece všichni jejich známí!

Naopak stoupajícím fenoménem jsou youtubeři. O koho vlastně jde? 90 procent mladých ví, že je to internetová celebrita s vlastním obsahem a fanoušky. Význam slova se však časem posunul. Pokud byste tuto otázku položili v roce 2009, od zasvěcených byste dostali odpověď, že je to člověk, který ve velkém konzumuje videa.

Každý pátý by nakoupil podle youtubera

Dnešní youtubeři mají ohromný vliv. Počet zhlédnutí videí jednoho z nejslavnějších youtuberů s přezdívkou PewDiePie je neuvěřitelných 10,4 miliardy. Jeho kanál sleduje přes téměř 40,4 milionu lidí. To má samozřejmě obrovský reklamní potenciál. Pro srovnání třeba Coca Cola má na svém youtube kanálu „pouhých“ 750 milionů zhlédnutí.

Ale hlavně – celých 21 procent lidí by si na doporučení youtubera pořídilo výrobek. U věkové kategorie od 25 do 34 let je to dokonce 30 procent. Je proto logické, že firmy chtějí s youtubery spolupracovat.

„V minulosti stačilo, že značka poslala blogerce vzorek výrobku zdarma a na oplátku získala reklamu. V současné době si youtubeři začínají uvědomovat svou hodnotu a jejich cena roste. Neoficiální odhad jsou jednotky stovek tisíc za kampaň,“ komentuje Pflanzer.

Češi v průměru znají dva youtubery a svým oblíbencům jsou věrní. Nejznámější jsou ViralBrothers, GoGoMan, Teri Blitzen nebo třeba Jirka Král. Na webu preferují vtipná videa, parodie, hry, lifestyle a videa o kosmetice.

A v reálu? Pro mladé je to jednoduše o masové šílenství, jak jsme ukázali třeba v reportáži o Utuberingu.

Diskuze k článku