Jaký obsah a jak Facebook uživatelům cenzuruje

Facebook má nějakých 850 milionů uživatelů, kteří na něj každý den nahrávají fotografie a videa, píší a komentují obsah ostatních. V množství obsahu, který tito uživatelé vytvoří, se zaručeně musí objevit i černé ovce – nevhodné obrázky, urážlivé příspěvky, nechutná videa a podobné nevítané jednotlivosti. Jak ale zařídit, aby tento závadný obsah neobtěžoval ostatní spořádané uživatele, kteří na něj nejsou zvědaví? Zbývá jediná možnost, je třeba jej kontrolovat a to, co se nehodí, mazat.

Mít pod kontrolou obsah vytvořený tolika uživateli není rozhodně lehký úkol, a to ani pokud máte v bance několik miliard dolarů (které ovšem jistě nechcete utratit zrovna za kontrolu obsahu). Facebook ovšem na řešení tohoto problému není sám. Jako společník mu slouží společnost oDesk, která se stejnými obtížemi vypomáhá například i Googlu. A právě do jejích postupů se podařilo nahlédnout.

Být moderátorem obsahu pro Facebook není žádný med

oDesk zaměstnává několik desítek vzdělaných a jazykově vybavených lidí v zemích třetího světa, aby podle předem stanovených pravidel hodnotili obsah nahlášený jako nevhodný samotnými uživateli. Na moc peněz si podle našich měřítek ale rozhodně nepřijdou. Spokojit se musí se základní sazbou jednoho dolaru za hodinu, která se různými odměnami může zvýšit až k částce čtyř dolarů za hodinu, tedy nějakých 75 korun.

Výhody tato práce má, stejně jako nevýhody. Výhodou je například to, že směny trvají pouze čtyři hodiny, jde tedy o výborný přivýdělek pro studenty nebo jinak pracující, kteří by kvůli ostatním svým aktivitám neměli čas v kuse osm a více hodin. Nevýhodou, kromě nijak závratného příjmu, je neustálý příliv nechutností, se kterými se moderátor obsahu na Facebooku musí potýkat. Videa týraných zvířat, násilí, sexuální a erotické materiály všeho druhu, to jsou jen některé příklady pokladů, které na zaměstnance v tomto oboru čekají.

Smazat, nechat být nebo předat internímu týmu

Aby mohli pracovat samostatně, musí nejprve projít několikatýdenním výcvikem a na pomoc mají k ruce příručku s pravidly, podle nichž mají při hodnocení obsahu postupovat. Právě tuto příručku se Adrianu Chenovi povedlo získat od jednoho z adeptů, který se výcviku zúčastnil, ale nakonec jej nedokončil (příručka je přiložena níže). Při hodnocení obsahu má moderátor oDesku tři možnosti. Buď potvrdí „flag“, tedy uživatelem nahlášenou závadnost obsahu, čímž je obsah zároveň smazán. Nebo jej nepotvrdí, pokud obsah pravidlům neodporuje. Třetí možností je tzv. „escalate“, předání záležitosti k posouzení internímu týmu Facebooku.

Příručka obsahuje relativně detailní pravidla o tom, jak v různých případech postupovat. Definováno je devět kategorií závadného obsahu, mezi nimi sex a nahota, zneužívání nelegálních látek, nenávistný obsah, grafický obsah (obsahující jinde nezařazené typy obrazového obsahu) a sebepoškozování. Mazáno je například vyobrazení sexuální aktivity, kromě předehry, která je povolena, a to i tehdy, jsou-li zakryté intimní partie. Ty nesmí být vidět nikdy, trochu překvapivě ani přes příliš upnuté oblečení.

Útoky na obyčejné lidi ne, na veřejné osobnosti ano

Z nelegálních návykových látek je povoleno vyobrazení marihuany, ostatní drogy jsou zakázány. Mazány jsou záznamy násilí, zakázány jsou i takzvané „versus“ fotografie, kde jsou porovnávány dvě osoby nebo osoba a ji připomínající zvíře. Na Facebooku jeho tým nechce ani záznamy spících, opilých nebo bezvědomých lidí s malůvkami na obličeji, za nepřípustné se považují také fotografie lidí upravené ve Photoshopu nebo jiném programu tak, aby působily hůře než před úpravou (úpravy k lepšímu jsou povoleny).

Celá stránka je v příručce věnována tomu, jak nakládat s útoky na veřejné a veřejně známé osoby. Zatímco strážci zákona (policisté a další) jsou chráněni před všemi typy útoků, proti politikům a dalším osobnostem veřejného života Facebook připouští i poměrně tvrdé narážky a vyjádření. Pouze vážně působící hrozby násilí jsou předávány k dalšímu posouzení týmu Facebooku. Kdy už je hrozba považována za věrohodnou, to je relativně detailně popsáno i s příklady.

Dobrá zpráva je, že Facebook má smysl pro humor a umění – některá omezení neplatí tehdy, pokud je závadný příspěvek očividně myšlen pouze jako vtip (za předpokladu, že není zlovolně namířený proti určité osobě), nebo pokud je závadnost součástí uměleckého díla.

 

Via Gawker