Jaké trendy podle reklamních expertů čekat příští rok online?

Otázky byly celkem dvě: Jaký trend bude ve vašem oboru dominovat v příštím roce a jaké novinky očekáváte? A vidíte ve svém oboru pojem či trend, který považujete za mediální bublinu? Odpovídali řečníci konference Digital Briefing 2013 aneb Online & Mobile Trends 2013 a jejich reakce můžete brát jako první malou inspiraci, než se začnou rojit všechny ty bilanční články, výhledy do budoucnosti a seznamy zbožných přání.

Michal Pastier, Zaraguza Digital

Marketéri dostanú nové príležitosti. Byť online nebude znamenať mať len smartfón, alebo počítač. Veľmi sa teším na produkty s integrovaným pripojením na internet a inteligentné výrobky reagujúce na svoje okolie vďaka NFC čipom. Nebudú síce dominovať, ale budú pribúdať.

A druhá otázka? Niektoré agentúry stále tvrdia, že Facebook je zadarmo. Veľa štastia :).

Jan Perla, Ogilvy Interactive

V Česku budeme nadále čekat na opravdu úspěšnou sociální kampaň a budeme se snažit měnit vnímání firem tak, aby byly více sociální a zajímaly se o potřeby zákazníků. Globálně jsem velmi zvědav na vliv Facebook tlačítka Want a na to, jak se posune social shopping.

Spousta zaručených receptů, rad a postupů v sociálních médiích jsou mediální bubliny. I samotný obor je aktuálně hodně zprofanovaný. Větší pochopení by vůbec neškodilo.

Jiří Lenk, Google ČR

Online média společnosti využívají k různým cílům, které můžeme pro zjednodušení zobecnit do dvou oblastí: prodejní kanál (online jako výkon) a komunikační platforma pro budování povědomí (online jako zásah a engagement). A zde jsou zřejmé následující trendy:

  • Uprostřed všeho je zákazník: Přesun od nákupu umístění (placement buying) k nákupu cílové skupiny (audience buying). Zde pak mluvíme o real time bidding (RTB) platformách, remarketingu apod.
  • 4 obrazovky: Žijeme v novém světě čtyř obrazovek – TV, PC/notebook, smartphon a tablet. Lidé média konzumují na více než jedné obrazovce v jednu chvíli (simultánní používání), stejně tak se rozhodují o nákupu v různou chvíli na jiném zařízení (sekvenční používání). Ambice pokrokových marketérů by měla být sledovat spotřebitele na celé jeho cestě napříč těmito zařízeními.
  • Online video: i na našem trhu jsme již na mnoha případech dokázali skvělý synergický efekt budování zásahu v kombinaci TV a online videa. Vizuální obsah bude kralovat!

Karel Duchek, Wunderman

Nejen v digitálním a direct marketingu, ale kompletně v celém oboru očekávám větší důraz na výkon. Dá se předpokládat, že jak na straně zadání, tak i realizace budeme hodně pracovat s odpovědí na otázku „kolik kampaň vydělá peněz“. Tomu bude odpovídat nárůst nabídky nástrojů na měření výkonu a jistě i novinky v odměňování jak agentur, tak třeba i médií.

Jinak myslím, že jsme aktuálně bez bublin. Bublina všehospásného virálu je pryč a Facebook či sociální marketing bych si bublinou nazvat nedovolil. Jednak proto, že bych asi byl sociálně ukamenován, a taky proto, že i když je to aktuálně moc práce za malé peníze, jejíž dopad na prodej je navíc komplikované měřit, tak budoucnost tam je. Jen je třeba najít tu cestu, jak si je ochočit.

Matěj Novák, Centrum Holdings

Trendem v display reklamě bude jednoznačně RTB (real time bidding) a audience buying, tedy cílení na uživatele. Odhaduji, že skrze RTB v příštím roce protečou minimálně desítky milionů korun, možná se dostaneme do až řádů stovek milionů (jde o reálné peníze, nikoliv jakési ceníkové ceny).

Tomáš Berger, Leady.cz

Naše doména jsou firemní data. Zde jsme poslední roky sledovali silnou poptávku po jejich schraňování a myslím, že ty následující budou více o jejich vytěžování a integraci do businessu. Firmy jsou dnes schopny sledovat mnoho vstupů, ale jen málo společností s nimi pracuje a tvoří na základě nich relevantní rozhodnutí. Dat je velmi mnoho, rychle se mění a často nejsou vzájemně homogenní. Myslím, že budeme sledovat snahu o jejich sjednocení. Vznikají nástroje, které se snaží integrovat různorodá data a díky nim nejen predikovat úspěšnost obchodních a marketingových aktivit, ale dokonce tyto i navrhovat. Myslím, že použití dat a jejich čitelná interpretace bude během příštích let velké téma.

Jasna Sýkorová, DataConsult

Trend? Brand journalism. Což znamená, že se firmy – v oblasti komunikace a vztahů s veřejností – čím dál tím více věnují vytváření vlastního obsahu pro svoje klíčové cílové skupiny. Ten potom používají v rámci vlastních médií a nebo sociálních sítí.

A bublina? Přeceňují se start-up firmy a týmy. Ale to není jejich chyba, oni sami se většinou prezentují reálně. Proto jsou start-up, že se jednou něco výjimečně dobře povede a jednou naopak. Ale média nebo zákazníci od start-up projektů občas čekají zázraky, do té bubliny je zabalí a jsou zklamaní, když jim praskne.

Jiří Maier, Nescafé Dolce Gusto

Očekávám nárůst počtů věrnostních programů řízených přes digitální prostředí a také jejich tvorbu v rámci většiny e-shopů a mnoha značek. Dále také větší proniknutí potravin do e-commerce.

Mediální bublinu vidím jednoznačně: QR kódy. Aneb teoreticky úžasná a efektivně využitelná záležitost. Po praktické stránce však chybí uživatelé (cílovka), kteří by byli schopni a ochotni jich využívat. Další hrůzostrašnou věcí je jejich marketingové využívání, které je zcela nesmyslné.