Jak použít sociální sítě pro SEO: Facebook

Sociální média mění pravidla hry. To, co vyhledávače opravdu chtějí, je zobrazovat lidem výsledky, které opravdu hledají. Je již veřejným tajemstvím, že Bing a především Google poskytují ve vyhledávání personalizované výsledky. Tudíž využívají spousty dat ze sociálních sítí a řídí se pravidlem: pokud lidé sdílejí obsah, je pro ně nějakým způsobem hodnotný. Už to ovšem není jen o pouhém sdílení odkazů na Facebooku a Twitteru, ale i o hlasování pomocí tlačítek Líbí se mi od Facebooku nebo googlovského +1. Uživatelé tak jednoduše dávají najevo, že se jim obsah líbí, a vyhledávač proto může vylepšit hodnocení stránky ve vyhledávání.

Rychlost zaindexování příspěvků na sociálních sítích je takřka blesková. Pro příklad lze uvést pokus Josefa Šlerky s novou, ještě nezaindexovanou stránkou, kde bylo uvedeno pouze „Velivajíčko na zhniličku“. Několik lidí se o ní zmínilo na Twitteru a Googlu trvalo pouhé čtyři hodiny, než byla stránka zaindexována. Pravděpodobně stejné rychle se může mezi výsledky vyhledávání dostat příspěvek některého z nespokojených zákazníků, proto mějte na paměti, jak komunikujete s uživateli na sociálních sítích (a mnohdy i mimo ně).

Poskytněte vyhledávačům vlastní odkazy

Odkazování na sociálních sítích může být proto chápáno jako jistá forma linkbuildingu. Dále se dají sociální sítě využít pro Online Reputation Management. To platí v případě, že se hned v závěsu za vaším webem objevuje nepřívětivá recenze na vaše služby, výrobky, firmu atp. Samozřejmě nechcete, pokud vás někdo hledá ve vyhledávači, aby hned za vaším webem byla negativní recenze – a sociální sítě nabízejí řešení.

Jaké? Nežádoucí obsah jednoduše odsunete ve vyhledávání za pomoci profilů a příspěvků na sociálních sítích, které se při hledání vašeho brandu budou objevovat na vyšších pozicích. Firemní profil ostatně můžete mít na Facebooku, od listopadu loňského roku také na Google Plus a od února jsou firemní stránky dostupné na Twitteru. Ale i když se principy SEO jako takové zásadně nemění, přesto je třeba myslet více na uživatele než algoritmy vyhledávačů. Výsledky vyhledávání už totiž nemusí být tak úplně ovlivnitelné vámi a vynaloženým časem a penězi, nýbrž samotnými uživateli.

Optimalizovaný Facebook? Proč ne

Facebook je nejrozšířenější sociální síť v České republice, aktuálně má necelých 3,5 milionu uživatelů. A protože SEO nejsou jen zpětné odkazy, musíme se ptát, jak můžeme i na tolik milovaném a proklínaném Facebooku nějaké on-page faktory ovlivnit. K tomu je třeba odlišovat několik typů obsahových bloků na Facebooku – příspěvky, poznámky, fotogalerie a jiné. Pak vidíme rozdíly i v tom, jestli jsou tyto prvky publikované pod osobním uživatelským účtem nebo stránkou. A protože většinu z nás asi bude zajímat zejména publikace na facebookových stránkách, které mají své činnosti vždy veřejné a tedy indexovatelné, budeme se věnovat hlavně jim.

Titulky
Titulky můžeme ovlivňovat velmi dobře, stránka má stejný titulek jako její název. U konkrétního statusu se nám zobrazí prvních 14 znaků, ale u poznámek se jejich názvy zobrazují celé. Díky tomu můžeme nejdůležitější prvek on-page SEO i na Facebooku ovlivnit maximálně.

Meta tag Description
Facebook nás nechal u titulků namlsat, protože u Description je to horší. U poznámky se dozvíme, že: „>Název stránky napsal poznámku Název poznámky. Zde si ji přečtěte celou.“ U příspěvku je to ještě horší, tam se dozvíme pouze to, že: „Facebook je sociální síť, která umožňuje komunikaci s přáteli, spolupracovníky, spolužáky a lidmi z okolí. Na Facebooku můžete kontaktovat přátele, nahrávat neomezené množství fotek, přidávat odkazy a videa a budete mít informace o svých známých.“

Klíčová slova v URL aneb pretty URL
Zde nám Facebook dovolí vytvořit hezkou URL pouze u názvu stránky, například http://www.facebook.com/hajednicka, ale to je vše. Adresy poznámek, příspěvků či fotografií máme označené už pouze pomocí číselného kódu a kategorie, například http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150566989603995&set=a.95174808994.89777.23021723994&type=1&theater nebo http://www.facebook.com/hajednicka/posts/109300955864161.

Odkazy
Odkazy můžete vkládat do samotných příspěvků nebo i do poznámek či popisů fotografií, ale všechny jsou označené jako no-follow. Anchor texty můžete ovlivnit pouze u odkazů v příspěvcích.

Sémantika a zvýraznění klíčových slov
Zde je situace polovičatá. Název stránky nebo název poznámky máme označený správně jako nadpis H1, ale u konkrétního příspěvku se sémantikou Facebook už moc nepracuje. Stejně tak zvýraznit klíčové slovo tagem strong můžete pouze v poznámce.

Indexace
Google indexuje 7 220 000 000 facebookových stránek a v české variantě 90 700 000, Seznam pouhých 74 719. Velkou výhodu má Google, protože má robota, který umí indexovat i spouštět JavaScript, což zatím Seznam nemá. A také je třeba dodat, že vyhledávače mohou indexovat pouze ty stránky a příspěvky na Facebooku, které jsou označeny jako veřejné.

Facebook nám tedy nabízí jistou sumu možností, jak provádět on-page optimalizaci svého profilu nebo samotné stránky na Facebooku. Bohužel však tyto možnosti nejsou zdaleka ideální a proto, pokud chcete posilovat výskyt vašich aktivit na Facebooku ve vyhledávačích, je třeba toto hodně posilovat kvalitními linkbuildingovými metodami.

Čtete také: Jak použít sociální sítě pro SEO: Pinterest

 

Autory článku jsou Pavel Ungr a Hana Švábová. Pavel pracuje jakoSEO konzultant v H1.cz, který má rád vše sociální na internetu a baví ho tvorba webů. Je lektorem webinářů i školení, přednáší a snaží se svět přesvědčit, že SEO je dobro.Hana je nadšenec do internetového marketingu a do SEO obzvlášť. Když neoptimalizuje, snaží se zachraňovat svět. K zastižení na @HanaSvabova.

 

Diskuze k článku