Jak může puberťák ochromit značku: Invelt i BMW před youtubery schovávají hlavu do písku

bmw-carrie-cover

Schválně, kolik marketingových ředitelů v Česku dokážete vyjmenovat? Vsadíme se, že ten nejčastější by byl Jiří Haberle. Bez svého přičinění se stal hvězdou posledních dnů. Ano, jde o kauzu youtubeři versus BMW Invelt, která je sama o sobě stejně tak zábavná, jako smutná. Vtípek puberťáků totiž dokáže slušně ohrozit celou značku.

Pokud jste se už před vánočními svátky odstřihli od internetu, kauzu si vygooglujte, my ji zkrátíme jen na základní minimum: rodiče youtuberky Carrie jsou pro spoustu lidí zbytečně bohatí, když jí koupili auto značky BMW. Ona o tom jako ambassadorka dealera značky natočila ne zrovna povedené video. Protagonista Danny z kanálu TvTwixx jí v tom pěkně vykoupal a k tomu pořádně zatopil i firmám BMW Invelt a samotnému BMW, když ukazoval údajnou dost nelichotivou konverzaci s marketingovým manažerem prvně jmenované firmy. A spousta youtuberů si vydělává desetitisíce na tom, že o kauze mluví.

Proč je to tak dokazuje třeba Sibiřanka tady a mnoho jiných po celém internetu, včetně nenechavců, kteří měli čas vyzkoumat i to, že jeden z „výhružných“ mailů byl registrován na telefonní číslo Freescoota, dalšího aktéra, který údajně zprávy dostal, a zároveň spolubydlícího Dannyho. Pokud upřednostňujete videa, pojďme nechat vydělat dalšího youtubera a pusťte si třeba tohle vysvětlení a podivování nad kauzou.

Mlčeti zlato?

Tohle všechno by byla další velká sranda a záležitost k zamyšlení nad tím, proč je tuzemský YouTube zajímavý a pro koho vlastně. To už jsme řešili – asi ne shodou okolností – právě při sledování veledůležitých problémů Dannyho a Carrie.

Danny, známý už z dřívějších podivuhodných kauz, si totiž díky výpadům proti Carrie už před pár měsíci pomohl o pár odběratelů i zhlédnutí.

Nás ale zajímají marketingové dopady, které jsou obrovské. BMW Invelt i BMW od chvíle zveřejnění videa a údajných výhružek totiž řeší nový problém: youtubery. Opravdu aktivně, na poradách i o svátcích.

Invelt se vydal cestou mrtvého brouka. Nebo alespoň polomrtvého, protože jediné oficiální vyjádření stále odmítá nejen jakékoliv e-maily, ale i spolupráci se zmíněnými youtubery. Firma popřela i spolupráci s Carrie. Na rozdíl od youtuberky, která sama píše, že ambassadorkou společnosti je. Což potvrzují i naše informace, které dodávají i to, že zmíněné auto její rodiče skutečně koupili, ač se slevou.

„Tohle nemá obdoby“

V BMW Invelt stále dokola opakují to samé a budiž téhle strategii k dobru snad jen to, že nemažou nenávistné komentáře lidí na Facebooku.

Samotné BMW – které ví, že mnozí mezi těmito dvěma firmami nedělají žádný rozdíl – mlčí ještě zarytěji. Přesto, že se na něj internetová nenávist hrne podobně. A ví, že situace pro něj není vůbec dobrá.

“Tohle nemá obdoby. Videa mají tolik odběratelů a jak je vidět, lidi jsou `ovce`. Pověst BMW je skutečně otřesená. Firmu nezajímají youtubeři. Ale ti, co na videa koukají, to řeknou svým rodičům. A to už je naše cílová skupina,” uvádí jeden ze zaměstnanců firmy s tím, že firma raději tiše vyčkává, jestli se situace ukllidní, a veškerou komunikaci nechává na Inveltu. Sama by do ní vstoupila teprve ve chvíli, kdy by nenávist neutichala. Tedy až bude oheň daleko horší hasit.

Paradoxně zhruba před měsícem zástupci společnosti BMW (tedy ne Inveltu) skutečně s tuzemskou YouTube scénou jednali. Jirka Král, hvězda úplně jiné kategorie, zkoušel, jak daleko sahá jeho vliv. A protože daleko, při koupi tří vozů značky vyjednával o slevě výměnou za nějakou tu zmínku ve svých spotech.

BMW takovou dohodu odmítlo – s tím, že youtubeři prostě pro značku opravdu nemají tu správnou cílovou skupinu.

Pro úplnost jen dodáme, že Invelt si hraje svou vlastní marketingovou hru.

Jak vydělat před Vánoci

Prvotní obviňovací video stále trenduje. Aktuálně má tahle sranda přes 360 tisíc zhlédnutí.

A teď se koukněte znovu – možná si všimnete, že je ve videu až podivuhodné množství reklam. Ač má protagonista u svých výtvorů obvykle jednu, v tomto konkrétním spotu jich je šest… To pro Dannyho při tomto počtu zhlédnutí znamená několik desítek tisíc korun.

Jako rychlý a nejspíš i hodně omezený výdělek. Že si totiž kauzou odstřihne možnou budoucí spolupráci s řadou značek, už pro něj zřejmě není důležité.

„Značky se samozřejmě youtuberům snaží zavděčit. A i když si o některých myslí své, vědí, že mají velký vliv na mladé, kteří je sledují. Takže s nimi jednají jako v rukavičkách. Opakovaná nebo takhle velká chyba se ale trestá. Značky prostě vědí, s kým má smysl spolupracovat,“ vysvětluje jeden z pracovníků reklamní agentury, která spolupráci s hvězdami internetu pomáhá domlouvat.

Tak tedy: nevěřte youtuberům, i když jim jejich videa nikdo nevyvrací. Některé firmy totiž ještě doufají, že opravdu nejsou pro jejich marketing důležití.

Diskuze k článku

  • Medvid

    To číslo bylo freescoota. Spíše by mě zajímalo jestli s tím může mít Danny a Freescoot skutečně právní problémy. Minimálně pomluva tam určitě je. Trochu si kladu otázku co jsou zač Carrie rodiče, když jí podporují v takovém videu.

    • Iva Brejlová

      díky za upozornění, už je to opravené.

  • Štěpán Sekanina

    Tvl, co Vy jste za server? :D lecos zamlčíte, lecos obrátíte proti smyslu kontextu, o něčem zcela absurdně lžete. :D

    • Iva Brejlová

      konkrétně?

  • strox

    Exposed #15 – nikdy by me nenapadlo, ze takovi lide skutecne ziji… a ze takovou sarcku nekdo vubec sleduje. nedivim se BMW ze na ne prdi – tohle neni cilovka snad pro nikoho…

  • Radek Šauer

    Hele… shrnutí asi fajn. Přidaná hodnota v podobě odkazů na zajímavější
    hodnocení taky nechybí. Každopádně, v textu je věta: Nás ale zajímají
    marketingové dopady, které jsou obrovské… Nějaká čísla? Nebo reálný
    fakt? Protože můj dojem je spíš takový, že s prodeji bavoráků to udělá
    0-0-nic, pár lidí si tohle zaznačí jako případovou studii a za měsíc
    bude ticho po pěšině.

  • Vojtěch Bednář

    Můj pohled na kauzu „Čeští youtubeři“ vs je prostý a z pohledu tzv. sociálních marketérů divný; BMW to dělá
    dobře. Hádat se a diskutovat s předrážděnými teenagery, kteří
    nepředstavují zákazníky ani k ním přímo nevedou nemá smysl. Vliv dětí na
    rodiče co se nákupu automobilu týče je zanedbatelný, a ne nepodstatnou
    motivací řady těch, kteří na stránce distributora domnělého zlouna křičí
    je prostá závist. Za těchto okolností je nejlepším řešením vydat
    oficiální statement, a nechat probíhající spršku neřízené agresivity
    zlepšovat viditelnost facebookové stránky. Výměna názorů má smysl jen
    tehdy, když druhá strana poslouchá, nevhodné komentáře a posty se
    zmoderují později. Problém je pochopitelně s irelevantními hodnoceními
    stránky, ale i to čas napraví a hlavně, skutečný zájemce nebude kupovat
    auto ne lidové kategorie na základě hodnocení na Facebooku. Sečteno a
    podtrženo, ať si křičí, ať si ječí, ať si sociální markeťáci kroutí
    hlavou, tohle je pro dospělé a pravda stejně nakonec vyjde najevo.

  • Radek Šauer

    Tak 4 dny už by byly docela dost na to vymyslet nějaký obrovský marketingový dopad, ne?