Jak funguje spojení Youtuberů a značek? Reálné postoje, skuteční vlogeři, úspěchy a česká čísla

Videoblogeři jsou fenomén. A začínají být fenoménem nebývalým. U těch, kteří na internetu tráví hodiny a pouští si jejich videa, po stovkách lajkují a sdílejí příspěvky na sociálních sítích nebo nakupují podle toho, co jim ve svých videích doporučili. Nebo co bylo vidět v pozadí. Nebo co jen tak mimochodem vlogeři jedli. Nebo… za co jim značky zaplatily.

Jak to celé funguje, o jakých částkách a počtech fanoušků se vlastně bavíme a proč stojí za to ponořit se do světa vlogerů, jinak označovaných jako Youtuberů?

Krátká odpověď zní: dosáhnou na miliony lidí, které opravdu zajímá, co dnes třeba jedli, hráli nebo jak se prostě vyspali. A jejich názor na určitý produkt přijmou bez výhrad.

Ty jo už točíme fakt už 20 minut, to se mi ještě nezdálo. (Gejmr)

Začněme tedy u vysokých čísel. Snových téměř půl milionu odběratelů má kanál Gejmra. Přezdívka za něj říká vše: zaměřuje se na takzvané Letslplaye, tedy herní videa. Takže místo své tváře ukazuje to, co hraje, a jak se mu to hraje. Registroval se před dvěma lety a za tu dobu už nasbíral přes 44,5 milionu zhlédnutí. Svojí reálnou identitu říct nechce, fanoušci ho prosí o přátelství (oficiální facebookové stránky mají 113 tisíc liků), mail i Skype, jenže tisícovkám žádostí nejde vyhovět.

Chvilku jsem používal fanouškovský skype „gejmr.minecraft“, ale mám tam tisíce žádostí o přátelství a to z dělá ze skype nepoužitelnou věc. Pokud si semnou chceš popovídat, můžeš dojít na můj teamspeak, někdy chodím do free roomek. (Gejmr)

A jeho přístup k vlastní popularitě? „Když tohle člověk dělá srdcem, neřeší čísla odběratelů a zhlédnutí,“ říká s tím, že ho prostě baví to, že lidi baví. „Velmi mě to těší, ale čísla nejsou všechno,“ dodává. Teď už je za ně ale podle svých slov nadmíru spokojený. Jak totiž říká – čtyři miliony zhlédnutí za měsíc mluví za vše.

Nechápu, odkud se ti odběratelé berou

Jak se k takovým hodnotám dostat? „Mnozí se snaží hledat snadnou a rychlou cestu, ale nic takového neexistuje. Základem je dělat to, co vás baví a snažit se to dělat lépe než ostatní, nebo jinak. Pokud už ty videa mají aspoň nějakou kvalitu, ať už to komentáře nebo co se týče technické stránky, tak je taky potřeba mít trochu štěstí a tohle pravidlo platí snad všude,“ radí.

„Teď už je to těžší, než kdysi, ale dá se to,“ komentuje další z úspěšných – Peter Altof, ve světě YouTube známý jako Expl0ited.

Podle několika IQ testů mám IQ 129. Stále se tomu směju. (Expl0ited)

Ten začal se zaměřením na Letsplaye, u mužského publika velmi oblíbený žánr. „Bylo to tak před čtyřmi roky a já jsem hrál hru Metin 2. Napadlo mě si to natočit, přidat do toho hudbu a hodit na YouTube. Tak vznikl základ mojí YouTube komunity diváků,“ vzpomíná. Následovalo hraní a komentování Minecraftu, vymýšlel si postavy, příběhy i zápletky. „To zaznamenalo velký úspěch u diváků a pomohlo mi to vyšvihnout se výš. Potom jsem se pomalu posouval s točením videí dále a začal jsem točit i s kamerou. Vlogy. Challenge a různé Skeče,“ dodává.

K těm patří třeba i nedávné video – mimochodem, všimli jste si, co na konci Expl0ited jí? „Fidorka nám navrhla udělat prank na lidi, ale já jsem řekl, proč lidi zlobit a prankovat je, když jim můžeme udělat radost. Fidorce se do toho ze začátku jít nechtělo, ale nechali se ukecat a s výsledkem jsou spokojení,“ vysvětluje Expl0ited.

„Vždy jsem to dělal proto, že to bavilo mě a odběry a zhlédnutí jsem vůbec neřešil a potom z ničeho nic mám 20 tisíc fanoušků,“ říká. Teď má skoro 300 tisíc odběratelů a dohromady 44,6 milionů zhlédnutí. „Dále to roste a já nechápu, odkud se ti noví lidi stále berou,“ reaguje se smíchem na svoji popularitu.

Vědom si jí ale je. Mezi jeho plány pro příští rok totiž patří profesionálnější přístup k celé záležitosti. „Věnovat se přitom i tvorbě okolo YouTube, jako je například televize,“ přemýšlí.


 „Pro mnoho lidí je velkým překvapením, když se dozví, že naše nejsilnější věková skupina je 18-24 let (okolo 45 %). Další dvě silné skupiny pak jsou 13-17 a 25-35 let, ty mají většinou podíl sledovanosti okolo 20 %. Lidí starších 35 let na youtube u nás dnes mnoho nenajdete, jak se ale zvyšuje počítačová gramotnost, rozšiřuje se dostupnost mobilního internetu a dnešní diváci stárnou, zvyšuje se postupně i věkový průměr diváků,“ vyhodnocuje čísla Youtuberů agentura Get Boost.


Chytněte za srdíčko…

Lákavá čísla, zajímavý obsah, jistota odběratelů a nedosažitelná cílová skupina – tohle všechno vlogeři servírují, jenže dostat se k nim ani tak není jednoduché. Ti nejúspěšnější říkají, že videa dělají kvůli zábavě. Když je značka nechytne „za srdíčko“, spolupráci s ní nenavážou.

„Každý Youtuber má jiné nároky a očekávání, někdo rezolutně odmítá jakoukoliv přiznanou reklamu, jinému nevadí točit reklamní spot jako pro televizi. Obecně ale platí, že tvůrcům záleží na tom, aby jejich diváci komerční sdělení dobře přijali. Pokud jde o product placement nebo reklamu šikovně integrovanou do obsahu, nemívají s tím problém,“ říká o obecných očekáváních Tomáš Gavlas, spoluzakladatel agentury Get Boost.

getboost cilove skupiny

Ta funguje jako prostředník mezi inzerenty a Youtubery. Aktuálně zastupuje 15 předních českých a slovenských tvůrců, mezi ty nejoblíbenější patří Jirka Král, Stejk, Johnny Valda nebo Petra LovelyHair. Majitelé agentury ale říkají, že v praxi spolupracují prakticky se všemi, aby pokryli požadavky klientů u těch největších kampaní. Brzy bude prezentovat nová čísla, ale už ta několik měsíců stará jsou zajímavá – dokáže oslovit 4,4 milionu YouTube odběratelů, 1,3 milionu facebookových uživatelů a přes 270,5 tisíce těch instagramových.

Požadavky ze strany značek totiž stále rostou. Obrovský zájem o propojení s vlogery je patrný především v zahraničí, ani v Česku ale trend nezůstává příliš pozadu. „I některé české pobočky globálních značek už dostávají příkazy z centrál, aby s fenoménem YouTube influencerů začali pracovat,“ říká David Růžička, druhý ze zakladatelů agentury.

Aktivita vychází tedy jednoduše ze strany značek. Get Boost získal nedávno certifikaci jako YouTube partner, což „je určitá garance toho, že víme, co děláme“. Inzerentům může navrhnout i připravit kampaň, stejně jako ji spravovat, jako certifikovaný partner pak i další exkluzivní služby navíc. „Většinou oslovují inzerenti nás, my s nimi konzultujeme jejich cíle a podle toho sestavujeme návrh kampaně a doporučujeme vhodné tvůrce – dle zaměření tvorby, demografických údajů nebo i požadovaného dosahu,“ popisuje David Růžička.


„Obor se příliš generalizovat nedá, spolupracovali jsme s klienty z automobilového průmyslu, technologií, kosmetiky, FMCG a v poslední době jednáme i s finančním sektorem a operátory. Zájem o propojení mají většinou velké, často globální značky, které hledají konkurenční výhodu v mediamixu oproti konkurenci,“ zmiňuje Get Boost.


Pro firmy je přitom důležitý reálný zásah. „Počet odběratelů je určitý benchmark, podle kterého se Youtubeři navzájem posuzují, pro inzerenty tak podstatný ukazatel není,“ přibližuje Gavlas. Takže prim hraje například počet zhlédnutí videí nebo reálný dosah příspěvků na Facebooku. „Obecně můžeme mluvit o hranici 25.000+ zhlédnutí na video,“ říká. Dodává ale, že samozřejmě jde o cílovou skupinu a zaměření obsahu, který konkrétní Youtuber přináší. „V poslední době se nám stále častěji stává, že u nás inzerent poptává specifické Youtubery,“ dokládá.

Reklama od mobilu až po zubní kartáček – na to si hledejte někoho jiného

Ale reálně zpátky k Youtuberům – jak již bylo zmíněno, videa nedělají v první řadě pro výdělek, takže penězi je většinou firmy neohromí.

Časté nabídky, ale mizivá šance na úspěch – tak vypadají reklamní dohody třeba u Gejmra. „Musí to být něco, co se mi líbí a co je dobré. Například naposledy jsem navázal spolupráci se Sony Playstation. Jsou tu i Youtubeři, kteří jsou schopní vám udělat reklamu od mobilu až po zubní kartáček, ovšem tohle není moje parketa,“ popisuje.

Parketa to je ve skutečnosti málokoho. Proč by si taky kazili zábavu reklamními smlouvami – přesně zábava pro ně totiž vlogování je. Na otázku, proč to dělají, je vždy totiž jen jediná odpověď. “ Pokud pominu, že mě vlogování neskutečně baví a naplňuje, tak proto, že jsem vždycky chtěla ostatní inspirovat a prorazit se na internetu,“ říká Nguyen Thu Ha, známá také jako Míša nebo Stylewithme.

„Protože mě to hrozně baví a zároveň mi to vydělává… A díky penězům můžu žít lepší život :),“ přidává Johnny Valda – i u něj jsou ale peníze nejdřív na druhém místě.

Mám velký problém s vystupováním na veřejnosti, ať už před tabulí, na nějaké akci… Mám prostě trému. (Expl0ited)

Bez takových motivací totiž uspět nemůžou. Videům věnují značnou část svého dne. Opravdu každého. „Veškerý čas… Pořád přemýšlím nad nápady, které dám do videa… Akorát při sexu si odpočinu, to se snažím myslet na něco jiného,“ říká o sobě vše, co chce říct, Johnny Valda. Všechno ostatní říká na videích – a sleduje ho tam skoro 223 tisíc odběratelů, počet zhlédnutí se vyšplhal přes 32 milionů. Jeho Facebook si zaškrtlo přes 37,6 tisíce lidí a liky u postů se většinou počítají ve stovkách, občas se zadaří i nějaká tisícovka. Johnny se totiž probojoval i do Óčka do pořadu Švédská trojka.

A jiní jsou na tom s odpověďmi – když odečteme ten sex – dost podobně. „Poslední dobou minimálně tři hodiny denně,“ popisuje, kolik tráví přípravou videí, Stylewithme. Dívka, která se může pochlubit skoro 50 tisíci odběrateli a 2,6 miliony zhlédnutí. V oboru, o který se značky perou – móda a kosmetika. Víc než 11 tisíc lidí ji likuje na Facebooku, 19 tisíc sledujících se k ní pak přihlásilo na Instagramu. I ona ale říká, že je pro ni počet odběratelů záhadou. “ Prostě jsem dělala to, co mě baví, a lidé si mě později sami všimli,“ říká.

Když mi ale chcete zaplatit…

Peníze v hledáčku Youtuberů v druhé řadě ale skutečně jsou. „Neznám YouTubera, který by neměl povolené zpeněžení a ano, i já ho mám povolené. Ovšem, abych se s tím dokázal uživit, je potřeba mít opravdu hodně zhlédnutí, ale i tak příjmy z YouTube nemusí stačit, aby se tomu někdo začal věnovat fulltime. V tento moment přichází třeba merch nebo sponzorství,“ říká Gejmr.

„Samozřejmě, že na tom vydělávám. Stejně tak na prodeji produktů nebo na různých spolupracích s různými firmami. Na to, že jsem student, jsou to pěkné peníze,“ říká Peter Altof. Ale i on dodává, že si firmy, se kterými spolupracuje, pečlivě vybírá. „Jen takové předměty a nebo produkty, které můžu nějak zakomponovat do svojí tvorby a tak nepoškodit násilnou reklamou svoje jméno. To je pro mě důležité. Aby moje videa na lidi nepůsobily moc komerčně, protože jejich prvotní úloha je lidi bavit. Takže když propagace, tak vtipnou a nenásilnou formou,“ zdůrazňuje.

Já bysem dal ještě high five nakonec. (Gejmr)

Skutečně uživí se ale jen ti nejlepší. Když je Youtuber opravdu úspěšný, může mít měsíční příjem ve vyšších desítkách tisíc.


Nejúspěšnější Youtubeři můžou mít měsíční příjmy ve vyšších desítkách tisíc. Samotný příjem z youtube reklam člověka většinou neuživí, ale když se přidá tvorba placeného obsahu, reklamní kampaně, ambassadorství, účast na akcích a merchandise tak už se jedná o opravdu zajímavé částky. Ale podobně jako ve vrcholovém sportu nebo v showbyznyse, uživí se tím jen ti nejlepší,“ vypočítává Get Boost.


A jak se tedy nechat objevit? Prý jednoduše. „S konkurencí nelze bojovat, maximálně můžete bejt lepší než ona,“ radí Johnny Valda. Nebo jinak: „Buď tím, že budete mít štěstí, a nebo budete točit opravdu originální obsah a tím na sebe přitáhnete pozornost lidí. Hlavně je třeba se snažit a ono to přijde :),“ dodává Peter Altof.

Úryvky psané kurzívou jsme si vypůjčili z videí – děkujeme všem Youtuberům, vlogerům či Letsplayerům a nakonec: Pokud vás to pobavilo, určitě budeme rádi, když nám dáte like. (Gejmr)

Diskuze k článku