Facebook vysvětluje, jaká data využívá k reklamě a jak

„Dáváte nám souhlas používat vaše jméno, profilový obrázek, obsah a informace v souvislosti s komerčním, reklamním a podobným obsahem.“

To je jen jedna jediná, ale zato možná vůbec nejdůležitější věta z nejnovějších změn uživatelských a datových podmínek Facebooku. Sociální síť navrhované změny zvěřejnila v poznámkách stránky Facebook Site Governance a uživatelé nyní mají týden, aby se k nim mohli vyjádřit formou komentářů. Není ale příliš pravděpodobné, že názor uživatelů případné přijetí podmínek ovlivní nebo jejich podobu výrazně změní.

Důvodem je mimo jiné to, že nové podmínky jsou součástí soudního smíru, který Facebook uzavřel se skupinou uživatelů žalujících jej za využití dat o používání tlačítka Like v reklamním formátu Sponsored Stories. Jako součást smíru Facebook předložil změny svých podmínek, které by měly jednou provždy vnést světlo do toho, jak a v jaké šíři používá data svých uživatelů. Druhým důvodem je, že data uživatelů a čas jimi strávený na jejím webu jsou jedinými zpěněžitelnými produkty, které největší sociální síť má k dispozici.

Jak je vidno z citace, sociální síť chce používat všechna data (informace z profilu i vyprodukovaný obsah, tedy záznamy o aktivitě uživatelů), a to jak k reklamním účelům, tak jakémukoliv jinému komerčnímu cíli. Zároveň při tom ale bude respektovat nastavení soukromí uživatelů – informace a obsah, které mají svou viditelnost omezené, za žádných okolností neuvidí nikdo, komu k nim nedal přístup uživatel sám.

Další novinky v podmínkách říkají mimo jiné toto:

  • Facebook má přístup k tomu, z jakého zařízení se k němu uživatelé připojují, včetně detailů o zařízení. Ví tak například, že uživatel je připojený z telefonu s Androidem.
  • Facebook také má přístup k poloze uživatelů. To v podmínkách zdůvodňuje tím, aby jim mohl říct, pokud jsou poblíž jejich přátelé.
  • Sociální síť bude vytvářet databázi profilových obrázků uživatelů, která by měla vylepšit její funkci automatického označování na fotografiích.
  • Facebook může třetím osobám poskytovat všechny veřejné údaje o uživatelích. Všechno, co má být před světem skryto, je tak třeba nastavit na některou z variant omezené viditelnosti.
  • Data, která o sobě uživatelé poskytnou aplikacím, jejich provozovatelé nemusí automaticky mazat, když uživatel aplikaci odebere přístup. Musí je ale smazat tehdy, pokud uživatel provozovatele aplikace kontaktuje a výslovně jej o to požádá.

Mnoho změn je jen rázu gramatických úprav či mírných zpřesnění formulací. Odkazy na všechny důležité dokumenty, které se změn týkají, naleznete v tomto příspěvku. Pod ním lze také týmu Facebooku, který má na starosti soukromí, nechat komentáře k navrhovaným změnám.