Facebook umožní měřit vliv reklam na prodeje v kamenných obchodech

Každý, kdo využívá na Facebooku nástroj Custom Audiences, a kdo je s Facebookem v přímém kontaktu přes vlastního account manažera, bude nyní moci měřit nejen vliv reklamy na sociální síti na online prodeje, ale i na prodeje, které se uskuteční zcela mimo internet.

Jakkoliv to možná zní trochu něuvěřitelně, právě to by měla umožnit novinka od Facebooku. Prodejci budou moci nahrát na Facebook zašifrovaný seznam svých zákazníků spolu s údaji o tom, jak tito lidé nakupovali. Facebook šifrované údaje porovná s tím, komu zobrazoval jakou reklamu, a obchodníkovi vrátí vypracovanou statistiku o vlivu, jaký reklama na sociální síti na zákazníky měla.

Podobná analytika již byla možná i dříve, byla ale podmíněná tím, že prodejce spolupracoval s některým z datových partnerů Facebooku. Nyní se podpora analytiky offline prodejů rozšiřuje i na ty, kdo sice s datovými partnery nepracují, s Facebookem ale obchodují na základě úzkého vztahu prostřednictvím account manažera či klientského poradce. Je navíc dost dobře možné, že Facebook časem přijde se způsobem, jak bude možné novou analytiku využívat i při práci pouze se samoobslužnými nástroji (prozatím se ale novinka samoobslužných nástrojů nijak netýká).

Prodejci dostanou na základě provedených analýz možnost optimalizovat svou reklamu, a zvyšovat tak její návratnost.

Funkce má samozřejmě své limity, velmi podobné jako klasický nástroj Custom Audiences. Pokud totiž uživatel poskytne jiný e-mail či telefon jako svůj kontaktní údaj prodejci, a jiný Facebooku, nebude sociální síť schopna jej mezi svými uživateli identifikovat. A to i přesto, že takový zákazník na Facebooku svůj účet mít bude. Druhou překážkou pak je, že prodejce potřebuje nějaký systém, s jehož pomocí zaznamenává nákupy svých zákazníků. I pokud takový systém má, je ovšem pravděpodobné, že jej nevyužívají všichni jeho zákazníci, ale jen ti nejvěrnější. I to na zobecnitelnost výsledků provedených analýz může mít určitý vliv. Velkou část těch, komu se na Facebooku zobrazují reklamy od prodejce, a kdo jsou zároveň jeho zákazníky, totiž z těchto důvodů analýza nebude moci zahrnout.

I přes tyto dílčí problémy ale novinka znamená ohromný pokrok. Vždyť ještě nedávno bylo to, že by šlo dopady online reklamy na offline prodeje vyhodnocovat byť třeba i jen částečně, jenom sci-fi snem těch nejtroufalejších marketingových profesionálů.