Dá se státní podnik propagovat youtubery? Takhle to zkusily České dráhy

Vliv youtuberů je už pro všechny zřejmě jasný. Jejich sílu si uvědomují a především ji zkoušejí už i v podnicích, do kterých byste to možná na první pohled neřekli. Jako marketingový prostředek je zvolily České dráhy. Jak jim to vyšlo?

Chtěli jsme něco nového

“České dráhy si uvědomují, že mladí lidé mají v oblasti cestování vlakem obrovský potenciál, a chtějí tomu přizpůsobit svou komunikaci,” říká Lenka Čápová z agentury Get Boost, která spojuje youtubery a společnosti a danou spolupráci domluvila. “Mladá cílová skupina je poměrně těžce oslovitelná skrz běžné komunikační kanály. Chtěli jsme tedy v rámci našich komunikačních aktivit vyzkoušet něco nového,” uvádí brand manažerka Eva Pláničková.

České dráhy se o mladé snaží už delší dobu, cílí mimo jiné skrze Facebook i Instagram. ČD se objevují i na hudebních akcích jako oficiální dopravce, na některých najdete i stánek s chill-out zónou a soutěžemi.

Pro kampaň zvolil podnik období od června do září. Prázdninové letní měsíce dávají naději, že  mají mladí na cestování spoustu volného času.

Get Boost a České dráhy si našly dost cílů – zpropagovat speciální letní jízdenku, aplikaci Můj vlak, upozornit na studentské slevy, vyzvat mladé k cestování vlakem a nadchnout je pro povolání průvodčího a strojvedoucího.

Youtubeři v akci

Hlavními tvářemi kampaně se stali youtubeři Stejk, Johnny Valda a Stylewithme. “Vybraní youtubeři nejlépe korespondují s cíli kampaně z hlediska jejich stylu komunikace, demografickému složení odběratelů i oblíbenosti mezi mladou generací.” vysvětluje Lukáš Kimla, account manažer agentury Get Boost.

Stejk si připravil video o 10 tipech na léto, které zahrnují aplikaci Můj vlak i Jízdenku na léto.

 

Míša ze Style with me vyrazila společně s kamarádkou na festival Colours of Ostrava, a k cestě využila Jízdenku na léto od Českých drah.

 

Na Colours of Ostrava vyrazil s Míšou ze Style with me a její kamarádkou s využitím Jízdenky na léto také Johnny Valda. Ten stihnul navšítvit i festival Mighty Sounds.

 

Johnny Valda zveřejnil ještě jedno speciální video, kde si vyzkoušel povolání průvodčího a popovídal si se strojvedoucím. České dráhy mu dovolily absolvovat s ním kus cesty, a jak průvodčího, tak strojvedoucího vyzpovídat.

Kromě videí podniku Stejk a Vadim pomohli zpropagovat i soutěž, v jejímž rámci uživatelé na Instagramu zařazovali hashtagy #letovevlaku nebo #jedemevtomscd – v nich měli ukázat, jak si užívají léto ve vlaku. Za to mohli vyhrát dvě jízdenky.


 

Výsledky kampaně

Přes 382 000 zhlédnutí videí na YouTube.

90% nárůst followerů na Instagramu.

Přes 31 000 likeů a 105 komentářů na Instagramu.

Soutěž na Instagramu: 250 účastníků

K tomu si České dráhy pochvalovaly i prodejní výsledky Jízdenky na léto.


 

ČD prý nekončí

Mladí lidé, ať v středoškolském či vysokoškolském věku, jsou pro České Dráhy velmi důležitou skupinou, u které chtějí budovat pozitivní vnímaní celé společnosti. Snaží se o to, aby cestování vlakem brali jako součást jejich života, a to i poté, kdy budou ekonomicky aktivnější a budou si moci dovolit vlastní auto.

Nejdůležitější je proto podle podniku budování image a následně budování povědomí o produktech, které České dráhy nabízí na míru. “Komunikační aktivity budou určitě formou klasických mediatypů, ovšem pro rok 2017 připravujeme také další netradiční akce.” doplňuje Pláničková.

Diskuze k článku