Jak zrychlit nastupování do metra? Chytré nástupiště vyhrálo Smart Mobility Hackathon

smart_mobility_hackathon_2

Vlak metra přijíždí do stanice a vy přesně víte, do kterého vagonu nastoupit. Diodový pás natažený po celém nástupišti září barvou podle toho, jak je metro obsazené. Vítězný projekt Smart Mobility Hackathonu týmu RED vyhrál cenu 5000 eur a měl by dostat šanci být realizován v pražském metru.

Vyřešit dopravní problémy Prahy, tak smělý cíl si stanovil proběhnuvší Smart Mobility Hackathon. Kolony ani parkování sice žádný ze dvou desítek projektů dokonale vyřešit nedokáže (alespoň prozatím), přesto ale hackathon přinesl několik zajímavých projektů. Tím vítězným se stal tým RED studentů ČVUT ve složení Vít Obrusník, Michal Jirků a Josef Korbel s projektem Smart Platform, který má zrychlit nastupování do metra.

Ukončete výstup a nástup. Rychle

„Chtěli jsme vyvinout systém jak navigovat lidi v metru tak, aby nastupovali do prázdných vozů, a aby se tím ušetřil čas ve stanici,“ říká Vít Obrusník z vítězného týmu. Podle hmotnosti vagonů metra navržený systém pozná, jak jsou obsazené a v reálném čase je dokáže barvou (červenou, žlutou nebo zelenou) signalizovat na diodovém pásu, nataženém po celé délce nástupiště ve stanici.

Podle autorů projektu tahle jednoduchá informace pomůže s rychlejším nastupováním a tedy napomůže rychlejšímu odjezdu metra a úspoře času všech lidí, úhrnně v řádu tísíců hodin.

Smart Mobility Hackathon dostal záštitu od primátorky města Adriany Krnáčové a díky podpoře Prahy platí dohoda, že by vítězný projekt chytrého nástupiště měl dostat šanci být realizován v praxi. Na tahu je tedy teď město, respektive Dopravní podnik.

smart_mobility_hackathon_1

Vítězové si odnášejí odměnu 5000 eur

Mezinárodní hackathon v Praze

Samotný 48hodinový maraton práce probíhal v prostorách Prague Startup Centra, vítěze všech 18 cen vyhlásili organizátoří v nedalekém prostoru DUP36.

Vedle týmu RED se hackathonu zúčastnilo dalších 19 týmů z celkem 13 zemí. Týmy měly k dispozici sady reálných dat hlavního města z dopravních systémů, satelitů, jízd taxíků, jízdních řádů a řady senzorů hluku či škodlivých zplodin rozesetých po hlavním městě. Kromě pražských opendat své datové sady dodaly i firmy jako Škoda Auto nebo Siemens.

Výsledné pořadí účastníků Smart Mobility Hackathonu:

1. RED
2. Incinity
3. Team Creative Dock
4. Cute
5. Parkio
6. NextPin
7. AIC
8. Activate
9. Orient iXpress
10. fAir clAir
11. Quantasoft
12. InCarsWeTrust
13. Dark Pirates
14. E-MOTIONEERS
15. SOFT
16. MAXITUBE
17. IXPERTA #3
18. Byzance
19. Clutchio
20. Organics


 

Ušetříme pár sekund ve stanici a tím peníze, říká Vít Obrusník z vítězného týmu RED

Vit_Obrusnik_ceehacksPopište váš projekt Smart Platform, co umí?

Chtěli jsme vyvinout systém jak navigovat lidi v metru tak, aby nastupovali do prázdných vozů, a aby se tím ušetřil čas vozu ve stanici. Chceme sbírat data přímo z vagonů, které se po zavření dveří metra zváží, tím zjistíme, kolik je uvnitř lidí a podle toho dáme informaci do další stanice, kam se mají lidi postavit, aby naplnili správné vozy.

Tahle data chceme sbírat a na cloudovém řešení a využívat chytré učící se algoritmy, aby predikovaly pohyb lidí v metru. Ta data se můžou využít mnoha způsoby, mají velký potenciál využití v plánování jízdních řádů, plánování odstávek a tak dále.

Jak by měla vypadat navigace cestujících ve stanici?

Na stanici bude svítící LED páska. Když bude svítit zeleným světlem, je to signál, aby se tam lidé přesunuli. Kde bude svítit žluté nebo červené světlo, tam je předpoklad, že bude ve vagonu hodně lidí nebo bude hodně lidí vystupovat ven. Za každou stanici ušetříme pár sekund a ten ušetřený čas jsou peníze.

Vymysleli jste to až přímo na hackathonu?

Ano, je to nápad z právě z hackathonu a pokud to půjde, určitě to rádi uvidíme realizované. Pomohl nám skvělý mentoring, který tu byl. Nejdříve jsme si pohrávali s myšlenkou použít na počítání lidí kamery, ale doladit tu myšlenku nám pomohl Ing. Jiří Pohl ze Siemensu, který nám poradil, že vozy metra se váží, to nám hodně ulehčilo práci.

Z jakých dat jste vycházeli a jak se vám pracovalo s hardware BigClown, na kterém jste měli praktickou ukázku projektu?

BigClown jsme neznali, potkali jsme ho až tady a překvapilo nás, jak dobrý hardware to je, dobře přístupný, zdokumentovaný a přirpavený, aby s ním rychle člověk mohl něco udělat. Dostali jsme data na Microsoft Azure, využívali jsme databázi, to se nám také moc líbilo. Data, se kterýma jsme počítali, byla simulovaná, přístup k reálným datům z vozů jsme neměli.

Co uděláte s výhrou 5 000 eur?

Nějakou menší část si necháme a zbytek budeme investovat do dalších projektů.

 

Diskuze k článku

  • http://www.ibcsd.biz Michael Rada

    Náš (ne)úspěšný projekt týmu E-MOTIONEERS dokáže bohužel jen přeměnit (špinavé auto se spalocvacím motorem) na čisté a to metodou CLICK&RIDE. Řešení nese název POWER E-NJOY. Z reakce publika věřím, že to zdaleka není naposledy, kdy se o něm hovoří.