Praha chce být chytrým městem. Představila iniciativu Smart Prague

Primátorka Adriana Krnáčová představila iniciativu Smart Prague, která zastřešuje plány hlavního města v oblasti smart cities do roku 2030. Praha chce hlavně propojit a koordinovat projekty soukromých investorů. Plánuje toho dost: chytré popelnice, inteligentní osvětlení nebo kompletní e-styk s úřady.

Myšlenku Smart Cities chápou představitelé Prahy jako koncept lépe fungujícího města, které umí dobře hospodařit a zajišťuje svým obyvatelům komfortní život. Přitom používá nejmodernější technologie a šetří životní prostředí.

Smart Prague jako zastřešující iniciativa

Chci, aby se o tématu Smart Cities jen nemluvilo, ale aby se Praha chytrým městem opravdu stala. Ty technologie jsou už k dispozici a my se je musíme naučit smysluplně využívat,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová na včerejší konferenci v pražském Hubu, kde byl projekt Smart Prague představen.

Zdroj: MHMP

V roce 2030 má v Praze být kolem 1,8 milionu obyvatel, přes milion automobilů a přes 1,5 milionu cestujících v MHD denně. Na to se Praha chce připravit. Zdroj: MHMP

Vize se týká několika oblastí: energetiky, dopravy a smart governance, tedy elektronického fungování úřadů. Praha bude chtít být koordinátorem projektů ve všech z nich a pomoci spolupráci akademického sektoru, veřejných institucí, byznysu, ale i městských částí a občanů.

Praha se také zařadila mezi „follower cities“ v evropském Triangulum Projectu, kde se třeba vedle německého Lipska inspiruje pokročilejšími „lighthouse“ městy Eindhoven, Manchester a Stavanger. Chytrým městem by se měla stát v horizontu jedné až dvou dekád.

Hodně nápadů, kdo to ale zaplatí?

Mezi pilotními projekty, které už Praha spustila, je karta Lítačka a dvě tramvaje s bezkontaktními terminály pro placení. Do roku 2020 jimi má být pražská MHD vybavena kompletně, vzniknout má také 100 nabíjecích stanic pro automobily.

Kromě toho by primátorka chtěla do praxe uvést rozmístění chytrých popelnic, které odpadky samy lisují, nebo inteligentní osvětlení, které dokáže počítat volná parkovací místa a řidiči je ukáže v aplikaci na mobilu.

Do roku 2030 by měl být také kompletně elektronizován styk s úřady. Město si k tomu chce do roku 2020 vybudovat vlastní datové centrum, v němž bude pohánět ICT systém města a městských částí.

Hlavní město by to všechno přitom mělo financovat jen částečně. Počítá s čerpáním evropských dotací a zapojení soukromého sektoru. „Nemáme ambici tyto projekty přímo financovat, to by ani nebylo možné. Naší úlohou je vytvořit podmínky, zajistit infrastrukturu a propojit kreativní část s byznysem. Je nutné nalézt a kombinovat více druhů financování a nezatěžovat tak veřejné rozpočty,“ říká Krnáčová.

Zdroj: MHMP

Zdroje financování projektu Smart Prague. Zdroj: MHMP

Praha je teprve na začátku

Příliš konkrétních věcí ale v tuto chvíli není: zatím existuje grafika Smart Prague, kterou navrhl Pavel Fuksa, a web, který bude sloužit jako platforma pro sdílení podnětů a jako zdroj inspirace pro pracovní skupinu, která se projektu věnuje.

Právě pracovní skupina se postupně rozroste (zatím má 4 lidi) a bude na koordinaci projektů pracovat: každý z jeho členů bude mít na starosti jednu oblast, další člověk zajistí komunikaci s městskými částmi a občany.

Zdroj: MHMP

Grafiku projetku Smart Prague navrhl Pavel Fuksa. Zdroj: MHMP

Po úvodní konferenci bude následovat série konferencí k jednotlivým oblastem konceptu Smart Prague: k mobilitě, energetice a informačním technologiím. Na to naváže několik dalších akcí, které vždy budou zaměřeny na jednu z oblastí jako doprava, energetika, informační technologie a kreativní průmysl.

Speciální konference věnovaná chytrému financování se uskuteční 25. května, setkání o chytré dopravě 22. června. Další budou následovat po letních prázdninách.

Diskuze k článku