Sociální žraloci plují vstříc mezinárodním vodám, pracují i s Disney

Jít na rande se žralokem nemůžete nikam jinam než k vodě. Proto jsme na rozvlněné Vltavě vyzpovídali o současnosti a budoucnosti sociálních agentur Nikol Skočíkovou ze Socialsharks. K vodě nás naštěstí neposlala, ale pozvala…

Nikol, co je u žraloků nového? Doslechli jsme se, že jste získali spoustu nových zákazníků. Jak to zvládáte?

Novinek je u nás opravdu hodně. Posilujeme naši pobočku v Gruzii. Na spadnutí je otevření nové pobočky na Slovensku, kde nyní budujeme nový tým, tak kdyby se našel nějaký šikovný milovník sociálních sítí a žraloků, tak ať dá vědět.

Poslední dobou rosteme v počtu a kvalitě klientů. Jsou to převážně velké a globální značky. Nejnovější je pro nás třeba Huawei, značky Ferrero Group, Karlovarské minerální vody, FTV Prima a Disney.

Jako správní žraloci jsme dost dravá firma a naší ambicí je být lídry na poli sociálních sítí. Postupně se pouštíme i do mezinárodních aktivit.

nikol-skocikova-social sharks

Dá se vám ještě říkat startup? Jak dlouho fungujete?

Na trhu jsme už osm let, takže startup už dávno nejsme. Firma byla dlouho navázána na zakladatele Petra Andrýska a sociální sítě. Poslední roky jsme však zásadně rozšířili naši nabídku a stali se digitální agenturou, která je postavená na analytice a datech. Naše strategie však stále vycházejí ze sociálních sítí.

Jaká je z vašeho pohledu situace na českém trhu, co se týče kampaní na sociálních sítích? Věří jim zákazníci? Vyplatí se jim do socialu investovat?

Rozhodně vyplatí. Situace je lepší, než bývala před pár lety, ale se západním světem se to stále nedá srovnávat. Sociální sítě a hlavně Facebook mají velkou sílu a rozhodně nejsou pouze „doplňkový“ komunikační kanál. Jsou rovnocenným partnerem v jakémkoliv marketingovém mixu. Čeští marketéři socialu i přes to všechno bohužel moc nevěří a většinu marketingových investic raději přidělují jinam.

Sociální sítě dávají jako téměř jediný marketingový kanál relevantní zpětnou vazbu, která je měřitelná. Od doměřování znalosti brandu až po konverze, ať už to je nákup, registrace nebo jakékoliv jiné CPA (Cost Per Action). Při dobrém nastavení přinášejí kampaně více než uspokojivou míru návratnosti investice.

Čím se dnes odlišují špičkové social media agentury od těch méně úspěšných? Jsou to nějaké technické vymoženosti a nástroje?

Agentury by se neměly spoléhat na to, že se kouknou do nějakého nástroje, zázračného toolu a uvidí tam omračující výsledky. Nejlepší výsledky jsou díky zkušenostem a ruční práci. Ideální je, když máte ve firmě opravdového specialistu, který se skvěle orientuje v analytice, statistice, Business Manageru a Google Analytics. Díky své praxi a hackům pak z kampaní dokáže vymačkat skvělé výsledky.

social-media-automation

Co si myslíš o Social Media Automation? Využíváte nějaké nástroje?

Automatizace sociálních sítí je bezesporu žhavé téma na každé větší konferenci. Zatím jsme bohužel nenarazili na žádné řešení, které by tu práci opravdu ušetřilo natolik, že by se to vyplatilo jak nám, tak klientovi. Pokud social agentury chtějí, aby jejich kampaně byly úspěšné a efektivní, zvyšovaly svůj úspěch a výkon, tak se bez lidské práce neobejdou.  

Myšlenka automatizace je jistě skvělá, jen my ji nedoporučujeme. Lidský faktor zkrátka nahradit nelze. Hodně si hrajeme s optimalizací. Citlivě zpracováváme data, snažíme se vytvářet kampaně v rámci určitého storytellingu a vést uživatele po námi dané customer journey. Proto je pro nás stále cennější optimalizovat kampaně ručně.

Nezapomínejme, že na sociálních sítích si hrajeme i s psychologií, kterou se zatím žádná AI (umělá inteligence) dobře nedokázala naučit.

Stává se, že odmítáte klienty? Z jakého důvodu se to děje?

Občas se stává, že se s klientem nedokážeme sladit na strategii. Mnohdy to jsou klienti, kteří chtějí mít z Facebooku jen odpadní kanál, tedy „jen aby na tom Facebooku něco bylo“. Nám jde hlavně o to, přinášet klientovi skvělé výsledky. Pokud kampaň nemá výsledky, tak není zajímavá ani pro klienta, ani pro nás. Rádi se na blogu chlubíme případovými studiemi a úspěšnými kampaněmi.

Dalším důvodem jsou samozřejmě také budgety. Pokud klient není ochoten do sociálních sítích investovat natolik, aby to mělo smysl pro obě dvě strany, tak mu raději doporučujeme školení, nebo workshop, případně i oslovení jiných menších agentur nebo živnostníků.

Z jakých chyb jste se jako social agentura za osm let své existence poučili?

Kampaně na sociálních sítích dnes rozhodně nejsou jen oddělená entita. Jsou nedílnou součástí každé marketingové komunikace. Agentury v dnešní době nemohou počítat s tím, že připraví strategii pouze pro sociální sítě a tím to hasne. Musí brát v potaz to, co klient řeší v rámci celé jeho marketingové a komunikační strategie. Proto jsme se i my vydali cestou, kdy sice vycházíme strategicky ze sociálních sítí, nicméně každá taková strategie má svůj opodstatněný přesah do dalších marketingových aktivit.

Další věcí je pečlivě klientům naslouchat. Nesnažit si za každou cenu prosadit postupy, které se pro agenturu zdají skvělé, ale zákazníkovi to nic nepřinese. Určitě s klientem usilovně budovat dlouhodobý vztah. Bez toho to nejde. Agentury si pak dokáží díky tomu udržet jednoho klienta i více než sedm let, jako je to v případě našeho klienta Big Shock.

Sociální sítě jsou hodně o kreativě. Kde se inspirují žraloci?

Kreativa je to, co lidé na sociálních sítích finálně vidí. Výrobě kreativy předchází ale spousta práce a z toho důvodu vždy říkám, že nejsme agentura, která dělá „jen“ hezké obrázky. Kreativa je proces. Každé kreativě předchází analýza a následná strategie. Kreativa je pro nás hlavně o datech. Po analýze dat se vybere vhodný segment cílové skupiny, formát kampaně a účel. Když po uživateli něco chcete, musíte vědět, co na něj funguje. V souladu s klientem pak zvolíte vhodný call to action.

  • Dobrá kreativa musí vypadat co nejméně jako reklama. Samotný Facebook na to má skóre relevantnosti, které ovlivňuje výsledky kreativy.
  • Kreativa musí být „mobile first“. Znamená to, aby se především dobře zobrazovala na mobilních zařízeních. 70 procent trafficu z Facebooku pochází právě z mobilů a lidé na nich tráví nejvíce času. Tomu musí být uzpůsobená i kreativa. Pak by také měla fungovat jako „stopscroller“, což znamená, že zaujme natolik, že lidé přestanou na telefonu skrolovat a zastaví se na ní. Případně provedou takovou akci, jakou po nich v kreativě chceme.
  • Kreativa se tvoří v rámci strategií storytellingu, tak, aby na ni navazovaly další příspěvky a tvořily určitou story, příběh.
  • Je lepší, když se nepoužívají fotky z fotobanky. My upřednostňujeme fotky, které si sami nafotíme. Originální obsah vždy funguje lépe.
  • Pamatujte na to, že kreativa z ATL reklamy nemusí mnohdy fungovat stejně dobře jako na sociálních sítích.

instagram-snapchat

Instagram vs. Snapchat vs. Facebook vs. YouTube. O jaké sociální síti to vlastně je?

Všichni milují Instagram. Instagram stále roste a je super, že patří pod Facebook. Díky tomu se dá ovládat přes stejnou platformu. Svým rychlým vývojem v Čechách Instagram díky Instastories téměř zničil Snapchat. Mnoho lidí ve výzkumech uvádí, že jim je Instagram mnohem příjemnější z uživatelského hlediska než Facebook. Začínají přes něj stále více chatovat.

Facebook se stává pro mladou generaci Čechů zastaralou sociální sítí. U starších generací je však stále dost silný. Na Instagramu uživatelé oceňují hlavně fotky, krátká videa, Instagram Stories, Boomerang a další pohyblivé formáty. Všechny tyto funkce tvoří jednoduše zajímavý a dynamický obsah, na který se dobře dívá. Nedá se však říct, že by v Čechách na Instagramu byly všechny cílové skupiny. Pořád platí, že ne s každou kampaní můžete jít jenom na Instagram. Na Facebooku je denně stále mnohem více aktivních uživatelů než na Instagramu.

V roce 2015 bylo v Česku na Instagramu měsíčně zhruba 600 tisíc aktivních lidí. Dnes jich je více jak 1,6 milionu.

YouTube je pak oproti ostatním sociálním sítím specifický. Video obsah stále nabývá na významu a obecně funguje lépe než jiné formáty. Facebook sice také tlačí na video obsah, ale na YouTube prozatím nemá. Co se týká tvorby obsahu, tak na Facebook a YouTube fungují rozdílné formáty videí. Na YouTube frčí delší a výpravnější videa. Na Facebooku video krátké, zajímavěji sestříhané a s titulky. Během pěti vteřin musí být jasné, o čem video je.

Co bys na závěr poradila začínajícím agenturám?

Poslouchat klienta, vnímat to, co chce, a snažit se především plnit jeho byznysové cíle. Za další určitě sledovat a využívat inovace a trendy, které se na sociálních sítích objevují v určitých vlnách. Snažit se je využít a neustále být dostatečně flexibilní vůči změnám a novinkám, které sociální sítě neustále dávkují. Díky tomu pak můžete zazářit zajímavými kampaněmi a samozřejmě i výsledky, což je to, proč to všichni vlastně děláme.

Diskuze k článku