Chceme, aby se k nám projekty vracely, říká šéf investment-crowdfundingové platformy Fundlift

Crowdfunding neboli hromadné financování v České republice funguje úspěšně již delší dobu. Nejpopulárnější je crowdfunding odměnový, kdy přispěvatel za svou investici získá daný produkt či jen nějakou maličkost jako odměnu za podporu. Stále více se ovšem začíná prosazovat také tzv. investiční crowdfunding, kde fungující firmy hledají skutečné investory…

Na českém trhu působí již rok investment-crowdfundingová platforma Fundlift, která nadějným firmám poskytuje nový způsob, jak získat financování, napojení na investory a cenný marketingový kanál. Za investici do vybrané firmy tu získáváte cenný papír, na němž dál vyděláváte a vlastně se podílíte na potenciálním úspěchu firmy.

Vzhledem k tomu, že alternativní způsoby financování začíná také v České republice vyhledávat stále více firem a startupů, zeptali jsme se, jak první rok provozu hodnotí výkonný ředitel Fundliftu Radek Musil.

Radek Musil vystudoval obor Business Administration na University of New York in Prague a drží titul Master of Science z prestižní London School of Economics and Political Science, s oceněním Merit. V roce 2013 byl členem vítězného týmu investiční soutěže CFA Research Challenge a reprezentoval Českou republiku v EMEA finále v Londýně. Na platformě Fundlift pracoval od jejího začátku jako projektový manažer a aktuálně ji vede jako její CEO. Z finanční skupiny Roklen, která je mateřskou společností Fundliftu, má zkušenosti jako analytik firemních financí od roku 2014.

Crowdfunding obecně je jako způsob financování stále populárnější, ale ten investiční/podílový, jaký dělá Fundlift, se teprve rozbíhá. V čem spatřujete hlavní rozdíly mezi tzv. odměnovým a právě investičním crowdfundingem?

Projekty na „odměnových“ platformách jsou obecně v rané fázi vývoje a poptávají nižší objemy financování. Nemusí se jednat o „byznysové“ záměry a dárci na těchto platformách typicky za svou podporu získají produkt, jehož realizaci podpoří. Nedává smysl, aby zde projekty podporoval někdo, kdo nemá zájem o nepeněžní pobídky, které dostane. Projekt podpoříte, získáte pobídku, a jak se projektu dál daří, to vás vlastně už moc zajímat nemusí.

Na Fundliftu to děláme jinak, musí se jednat o projekty s obchodním potenciálem v pokročilejší fázi. Musí to být již založené společnosti s hotovým produktem a v naprosté většině případů i platícími zákazníky. Tím, že se u nás investoři finančně podílí na úspěchu daného projektu, je jejich motivací projekty co nejvíce podporovat. Zároveň díky tomu je průměrná velikost naší emise 5 milionů korun, což je mnohem více než na „odměnových“ platformách.

Pokud budu rozjíždět nový projekt a budu ho chtít financovat přes crowdfunding, jsou nějaká doporučení, jaký typ bych si měl zvolit? Existují nějaká pravidla, s jakým projektem například na Fundlift nemůžu? Proč bych si měl naopak vybrat podílový místo odměnového?

Pokud budete úplně nový projekt teprve rozjíždět, na Fundlift vás nejspíš nepustíme. My potřebujeme, abyste byl už o krok dál.

Obecně bych se do crowdfundingu nepouštěl, pokud by váš projekt spočíval v něčem těžko pochopitelném. Pokud nikdo nerozumí tomu, co děláte, není moc pravděpodobné, že vám peníze svěří. Z tohoto důvodu je snazší financovat B2C projekty.

Když už máte projekt, který běží, tak potřebujete růstový kapitál i zákazníky a marketing. Na Fundliftu můžete získat větší objem než na odměňovacích platformách od investorů, jejichž finančním zájmem je váš projekt i nadále podporovat. Výrazně zvýšíte povědomí o svém projektu mezi potenciálními zákazníky, dalšími investory a diverzifikujete si zdroje kapitálu. Stává se nám, že našim bývalým emitentům chodí nabídky například od strategických investorů, kteří si jich všimli na základě naší kampaně. Sektorově vymezeni nejsme a je potřeba, aby váš projekt byl nějakým způsobem inovativní.

Po roce fungování jste již na Fundliftu zafinancovali téměř 110 milionů korun. Jaký to je výsledek vzhledem k očekávání, které jste před spuštěním měli?

Před spuštěním byl náš velmi ambiciózní plán zafinancovat za první rok 100 milionů korun, což se vlastně povedlo. Až nečekaně vysoká je úspěšnost kampaní, kterou držíme okolo 95 procent. Projekty pečlivě vybíráme, ale i tak je to velmi vysoké číslo.

fundlift-logo

Slavíte teprve první narozeniny, ale přesto – pociťujete ve startupovém světě, případně konkrétně tom českém nějaké změny, například i s ohledem na nové možnosti financování?

Zapojování technologií do financí obecně startupům umožňuje získávat financování pomocí platforem, jako jsme my. Zjišťují, že není vždy nutné skládat prostředky jen pomocí přátel a rodiny, nebo případně v diskuzích s fondy rizikového kapitálu. Trh crowdfundingu, který je celosvětově obrovský, se stává stále populárnějším i v České republice a z toho máme samozřejmě radost.

Jak se na dění mezi startupy dívá samotný Fundlift a má ambici ho nějak ovlivňovat?

Snažíme se kolem Fundliftu vytvářet „ekosystém“, ve kterém si k nám budou projekty chodit pro komunitní financování a pro prostředky se k nám v dalším kole vracet. Zároveň se prostředí snažíme určitým způsobem kultivovat v tom smyslu, že si s projekty ladíme očekávání z hlediska ocenění a potenciálu jejich projektů a toho, jak moc očekáváme, že zakladatelé projektů budou po získání financování do projektů zapojeni a jaký objem prostředků do projektů musí vložit samostatně. 

Udáváte, že úspěšnost kampaní na Fundliftu je 95 procent, tedy velmi vysoká. Co to vlastně znamená? Jaké k vám chodí projekty a jaké oslovujete publikum? Protože například na odměnovém crowdfundingu taková úspěšnost rozhodně není.

Úspěšnost je daná tím, že vystavované projekty pečlivě selektujeme. Z různých důvodů musíme bohužel odmítnout většinu projektů, které nás osloví. Projekty, jež k nám chodí, jsou často v příliš rané fázi, nebo nám například nepřipadá udržitelný jejich obchodní model jako takový. Raději budeme vystavovat méně projektů, které budou kvalitní, než hodně těch, které nám nedávají smysl.

Menší výjimku možná uděláme ve spolupráci s akcí Startup World Cup & Summit, kde vybereme v rámci přihlášených startupů tři nejlepší, u nichž budeme přesvědčeni, že mohou uspět. Jinak jsou ale na Fundliftu pravidla nastavena jasně. Zajímá nás hlavně to, aby šlo o inovativní firmu s růstovým potenciálem, která již má hotový produkt a v naprosté většině případů i platící zákazníky.

Vyšší úspěšnost kampaní oproti odměnovým platformám je pak dána samozřejmě také tím, že u nás se skutečně jedná o investory, ne o dárce. Naši emitenti investorům nabízí cenné papíry s výnosem, stejně jako nepeněžní pobídky. Věříme modelu, v němž se i drobní investoři mohou finančně podílet na úspěchu projektu, který podpoří, a tak to tak děláme. 

Proč by si firmy měly vybrat právě Fundlift a ne konkurenční platformy?

Díky tomu, že je Roklen, mateřská společnost Fundliftu, licencovaným obchodníkem s cennými papíry a tomu, že disponujeme vlastním mediálním portálem Roklen24, který využíváme pro propagaci kampaní na Fundliftu, nabízíme zcela integrované řešení a možnost investovat do dluhopisů, investičních certifikátů s vlastnostmi konvertibilního dluhu, nebo do podílu ve společnostech.

Pomůžeme vám strukturovat finanční parametry kampaně, díky našemu mediálnímu přesahu ji zpropagujeme a díky kontaktům, které máme díky našemu Corporate Finance oddělení, oslovíme investory i napřímo, emitujeme vám cenné papíry a budeme je pro vás držet v evidenci. Další platformy, které na tomto trhu působí, tyto možnosti obecně nemají.

Platforem, které bychom vnímali jako konkurenční zde opravdu moc není, spíše než s ostatními platformami se nám stává, že projekty, se kterými jsme v diskusi, mluví ještě například s fondy rizikového kapitálu.

Je to i případ platformy Crowdberry, která právě vstupuje na český trh? Jak se na novou konkurenci díváte?

Tato platforma funguje jinak než Fundlift, pokud vím, soustředí se pouze na equity investice od minimálních možných částek, které jsou podstatně vyšší, než je tomu u nás. Zároveň jde o investice od „klubu“ investorů, ne od široké veřejnosti, její business model tedy vnímáme velmi odlišně.

Co vás při vašem působení na trhu nejvíc překvapilo?

Určitě můžu říct, že přesto, že jsme měli ambiciózní plány, nás překvapil zájem investorů. I ti drobní investoři hledají alternativní způsoby investování a Fundlift je pro ně řešení.

Na straně projektů nás příjemně překvapuje, kolik nových podnikatelských záměrů zde vzniká.

Co nás překvapuje nemile, jsou nerealistická očekávání zakladatelů ohledně valuací jejich projektů, které jsou často ve velmi počáteční fázi. Zároveň se často setkáváme s lidmi, kteří chtějí např. získat sto procent potřebného financování pro svůj projekt na Fundliftu, aniž by do projektu cokoliv vložili samostatně. Tak to bohužel nefunguje.

Jaké novinky na Fundliftu chystáte?

Neustále pracujeme na vylepšování technologického řešení Fundliftu jako takového. Pro investory sháníme další zajímavé projekty a rádi bychom zvyšovali jejich počet a objem. Snažíme se postupně budovat vedoucí investiční crowdfundingovou platformu v regionu střední a východní Evropy.

Diskuze k článku