Ondřej Fryc na Startup Grind v Praze: Budeme investovat. Chceme skvělé lidi a týmy

ondrej-fryc-startupgrind-cover

Startup Grind Prague na svém prvním eventu přivítal jednu z nejúspěšnějších osob české podnikatelské scény, Ondřeje Fryce. Praha se tak stala součástí celosvětové komunity podnikatelů, kteří sdílejí nejen své úspěšné příběhy, ale i chyby z byznysu a ze života. Ondřej se podělil o svůj pohled na současný boom investic do startupů a o příběh, který stojí za jeho novým projektem – investičním fondem Spread Capital.

S Ondřejem jsme zavzpomínali na jeho podnikatelské začátky, od zárodku obrovské ambice, přes první byznys až po vybudování lídra v oblasti e-commerce s 10miliardovým obratem.

Ondřej Fryc je zakladatel Netretail Holdingu, kde působil 16 let jako CEO. Prodal ho za celkem 5,4 miliardy korun.

Premiéra Startup Grind Prague tedy dopadla dobře. Město se může těšit na minimálně jeden další event před koncem roku 2016.

Z rozhovoru s ním jsme vybrali ty nejlepší otázky a odpovědi:

Do startupů jste začal investovat skrz svůj fond Spread Capital. Můžete nám o něm prozradit něco bližšího?

Založil jsem Spread Capital, ale zcela upřímně nevím, zdali se mu budu věnovat dlouhodobě. Fond si v současné době velice užívám, dodává mi totiž spoustu energie. Práce s malými týmy, které mají jiskru v oku a entuziasmus je prostě skvělá. Užívám si být poblíž tohoto nadšeni, už mi to chybělo v mojí práci v Mallu, který se stal velkou firmou.

Fond má v současné době 40 milionů eur, všechno moje privátní zdroje. Protože ve fondu nejsou žádní další partneři, dává nám to velkou flexibilitu rozhodovat bez byrokratických omezení. Zaměřujeme se na Seed investice mezi 100 000 eur a 400 000 eur a investice Série A v rozsahu 2-3 miliony eur. Naší strategií je investovat do skvělých lidí a týmů. Nezaměřujeme se na konkrétní obor nebo lokalitu. Prostě se mi musí líbit lidé stojící za projektem.

ondrej-fryc-startupgrind3

Jaký byznys byste si založil v současné době e-commerce, kdyby Vám opět bylo 25-30 let?

Je to vždy o čase a o příležitostech, které zrovna vznikají. V roce 2000 jsme všichni záviděli těm, kteří dříve začali dovážet počítače, byl to totiž zlatý věk hardwaru. Ale ta příležitost již zmizela a trh byl obsazen. Měli jsme pocit, že to není fér, nicméně jsme spatřili novou příležitost v e-commerce. A dneska je to stejné. Mladí kluci si stěžují, že jsme měli štěstí být u toho, když to všechno začalo a teď už jsme moc velcí pro jakéhokoliv nového konkurenta. Nicméně teď jsou zase nové příležitosti jak prorazit, například skrz mobilní aplikace. Co však bude dalším jednorožcem (super úspěšné společnosti jako Google, Facebook či Uber), to netuším.

Jak si vybíráte investice?

Nejdůležitějším kritériem je vždy osobnost zakladatele. Není to o sektoru, který si myslím, že bude za pár let trendový a skvělý. Samozřejmě, neinvestoval bych do skvělého zakladatele jedoucího na mrtvém koni. Investoval bych však do skvělého zakladatele, když mi jeho produkt či služba dává nějaký smysl. Musíme mít podobné přemýšlení, vzájemné souznění a také si navzájem věřit při pohledu do očí.

VALUACE? JEN HRA

Co si myslíte o valuaci startupů?

Valuace nedávají smysl. Je to jenom hra, které nevypovídá o výkonnosti. Celé je to pouze o vydělávání peněz (jestliže existuje někdo, kdo je ochoten společnost koupit poté za víc, případně ji dát na akciový trh). Investujete na šílených valuacích, ano, ale věříte, že prodáte za ještě více. Nenechte se oklamat nadpisy na TechCrunch a podobných webech – jsou to jenom média. Lidé neznají přesné podmínky těch investic a ty nemusejí být pro zakladatele těch společností vůbec tak výhodné.

Jak moc je důležité pro startup mít dobrého právníka?

To je samozřejmě důležité, ale ještě důležitější je, aby jste si všechny kontrakty pročetli vy, musíte rozumět podmínkám. Právníci nevidí svět vašima očima. Své smlouvy s Intelem nebo Naspers jsem udělal sám, rozuměl jsem každému jednomu slovu. Hlavní smlouva měla kolem 140 stran právní angličtiny v písmu Arial velikosti 10. Trvalo mi hodiny a týdny zcela pochopit všechny návaznosti a odkazy ve smlouvě.

Na konci jsem však věděl, co tam stojí a kde jsou všechny hranice. Když získáte svého prvního investora, nebo když jako zakladatel ze společnosti odcházíte, vždycky v těchto případech musíte vědět, co děláte.

ondrej-fryc-startupgrind2

Jaké by bylo Vaše sdělení podnikatelům?

Řeknu vám o jedné věci, která ve mně rezonovala při mé poslední návštěvě v Silicon Valley. Každý je tam podnikatelem, na všechno existují aplikace a startupy jsou prostě všude. Jedna jejich mantra, kterou opravdu nesnáším, je „fail fast“. Já si myslím, že když zakládáte společnost, vždy se objeví nějaké problémy, zádrhely, či situace, kdy to budete chtít vzdát. Mojí radou je nikdy se nevzdávat. Je to pravý opak mentality ze Silicon Valley. Já jsem však přesvědčen, že můj přístup je lepší.

Diskuze k článku