Lidé denně konzumují na YouTube přes miliardu hodin, říká Robert Kyncl, nejvýše postavený Čech online videí

O Robertu Kynclovi se říká, že je nejvýše postavený Čech v internetovém světě. Působí jako obchodní ředitel YouTube a internetovým obsahem opravdu žije. Jestli chcete vědět něco o videích, není nikdo povolanější.

A když k tomu připočtete otázky, které mu při setkání v rámci Fireside chatu v Praze kladla šéfka českého Googlu Táňa Le Moigne, nemůžete prostě čekat víc.

Robert Kyncl si svou cestičku prošlapal přes další důležité hráče videoobsahu (HBO či Netflix) a všude zanechal svou stopu. Třeba Netflix přetvořil ze služby zasílající DVD poštou na zásadní firmu stavící na streamování. Jak se mu všechno podařilo? „Roli sehrála moje naivita a vášeň,“ říká s úsměvem. Ve Spojených státech je 20 let, v YouTube od roku 2010. Dohlíží tam na obsah, prodeje, marketing, platformy i strategii.

YouTube obrovsky roste. Už před devíti lety bylo na platformu nahraných 12 hodin videa každou minutu. A mně to přišlo nepředstavitelné. Dnes je těch hodin 400. Co to vlastně znamená?

No, to je hodně (úsměv).

Teď máme na YouTube měsíčně 1,5 miliardy lidí. A konzumují na něm každý den přes miliardu hodin. Čím víc je tam videa, tím víc je na co se koukat. Lidi ho sledují stále delší dobu. A teď navíc hodně na mobilu – 68 procent. Právě na mobilu zaznamenáváme dlouhou dobu strávenou na YouTube. V hodně zemích máme větší dosah než televizní kanály, alespoň u mladých diváků – mezi 18 a 34 lety. Ne všude, ale v nějakých zemích. Všechen tenhle obsah to umožnil.

Jak globálně vypadá právě užívání desktop versus mobil?

Když jsem začínal, dosahovaly přístupy z počítače 98 procent. Ta zbylá 2 procenta se dělila mezi mobily, televize a podobné přístroje. My jsme tehdy ani neměli práva na to, abychom obsah ukazovali všude. To byla první věc, kterou jsem říkal: musíme změnit všechny kontrakty. Měli jsme 20 milionů kontraktů, tedy 20 milionů lidí, kterým musíme dávat provize z YouTube. Všechny jsme je museli přepracovat, abychom mohli obsah na jakémkoliv zařízení skutečně ukazovat. To nám zabralo rok. Ten projekt jsme nazývali boil the ocean – vaříme oceán. Bylo to fakt velký.

Nakonec se nám to podařilo a jsme rádi. Zmíněných 68 procent je jen na mobilech a vedle toho televize rychle rostou. Opravdu hodně lidí tuto platformu používá. Aplikace už máme všude, děláme na tom šest let, jenže trvá to, než se přístroje dostanou do obchodů a pak ještě z obchodů lidem do obýváků. Teprve teď se všechno spojilo dohromady a tato platforma posiluje. Počítače tvoří ve skutečnosti už dost malé množství přístupů.

Roste tedy čas a obsah, všechno se posouvá k mobilu. A co obsahově? Když se vrátím k začátkům, bylo to všechno Gangnam Style a jezevčíci na skateboardech – posunul se za tu dobu i obsah?

Vždycky říkám, že bych ta videa všech těch koček a psů rád vlastnil, vydělají takových peněz! Na YouTube je teď velká sekce hudba, family education (rodinné vzdělávání) a gaming. Pak zábava, sport, zprávy, komedie a podobně. Tohle všechno je polovina YouTube. Je to velmi diverzifikované, nicméně stále je to daleko za všemi těmi kočkami a psy.

Znáš nějaké české youtubery?

Osobně ne. Zas tak se s nimi nescházím. Ale dívám se, samozřejmě. Naposledy jsem se díval na youtubera Brick Builder. Je skvělým důkazem globálnosti. Minimálně 60 procent toho, co tvůrci videí vydělají, pochází ze zahraničí – průměrně, po celém světě. Právě Brick Builder má návštěvnost opravdu z celého světa a je ukázkou toho, jak lze působit nadnárodně.

To je opravdu ta úžasná věc, kterou podobné platformy přinášejí. Ještě před 15 lety nebylo možné mít tvořením něčeho na jednom místě globální dopad. Bylo třeba se odstěhovat a vkládat do toho opravdu hodně… A teď je to daleko jednodušší. YouTube je globální platforma, která právě třeba Brick Builderovi umožňuje zasahovat do světa odsud. Internet prostě všem srovnává startovní čáru.

A co soukromě, tvoje žena má také vlastní kanál?

Ano, teď bude taky tvořit. Asi před rokem začala s tím, abych jí zařídil něco navíc, ale to já nemůžu, že jo… (s úsměvem).

Jaké jsou tvoje oblíbené kanály na YouTube?

Je jich řada. Sleduju Vice nebo třeba kanál Caseyho Neistata – ten je vynikající.  Moje dcery ho sledují taky. Dívám se hodně na zprávy, kanály, co vysílají 24 hodin denně. A pak mám rád různé late-night show.

Všichni víme, že poslední měsíce máš poměrně náročnou práci. Kromě práce kolem YT je spousta problémů, které přicházejí s takovou otevřenou platformou, jako je negativní, teroristický či extremistický obsah. S podobnou tématikou se setkávám i já – je třeba říct, že vnímáme zodpovědnost, kterou máme za ten obsah. Jenže co s tím vlastně chceme dělat?

Poznámka: YouTube může kvůli extremistickému obsahu přicházet o miliardy – velcí zadavatelé reklamy začali na začátku roku zmrazovat své účty právě proto, že se reklamy mohly objevovat u videí se sporným či přímo závadným obsahem. Google začal daleko pečlivěji posuzovat videa s potenciálně nebezpečným obsahem, a to i takové, které vyloženě podmínky užití kanálu nepřekračují, video však nakonec vyzní jako závadné. Obzvlášť nebezpečná videa Google maže. Když nevyžadují přímo smazání, odstraní je z vyhledávání a doporučení. Ty, kteří podobný obsah hledají, zase odkazuje na zcela opačná videa – ta o nebezpečí organizací extremistického typu.

K tomu řeknu dvě věci. Za prvé, je těžké udržet si otevřenost, kvůli tomu, co jsi právě řekla. Za druhé, ta otevřenost je největší ekonomický motor. A tyhle dvě věci jsou jádrem celého problému.

Jsme otevřené platformy. Nejen my, ale třeba i Facebook, Twitter a podobně. A celý byznys okolo takových společností vytváří obrovský ekonomický růst. Hodně lidí vydělává peníze, které by dřív nevydělávali. Podobně to funguje i na úrovni zemí – ty státy, které jsou otevřené, jsou většinou na tom lépe než ty uzavřenější. Představte si třeba Severní Koreu. Je důležité udržet si otevřené platformy, abyste podpořili všechny oblasti – ekonomicky, politicky, ale třeba i vzdělání.

Jenže pak můžou otevřenost samozřejmě lidi zneužít. Jsou dvě možnosti, jak tomu zabránit. Buď se staneme cenzorem, což je v podstatě konec otevřenosti. A to vlastně nikdo nechce. Druhá možnost je ta, že najdeme různé systémy, kterými frustrujeme ty lidi, kteří se naší otevřenosti snaží zneužít.

Na to, abychom je mohli frustrovat, je ale nejdřív musíme najít. A to na úrovni obrovské masy obsahu. Je to opravdu hodně těžké, když každou minutu přibude 400 hodin natočeného materiálu. A toto číslo stále roste. Proto teď pracujeme na softwaru, který nám pomůže najít právě ten závadný obsah. Pracujeme na strojovém učení, a je to hodně náročné. Druhá věc je ta, že jsme hodně změnili různá pravidla, co se týče obsahu extremismu i nenávisti. Tam je to hodně těžké, protože někteří tvůrci jsou vlastně hodně sofistikovaní. Vědí, jak jsou pravidla nastavená, a nechtějí jít tak daleko, až k té čáře, kde je pravidla označují jako závadný obsah. Tak teď pracujeme s experty na terorismus. Taky jsme vytvořili nové postupy. Když má někdo nenávistný obsah, tak je různě penalizujeme, například jim nedáváme doporučení, na což hodně lidí slyší. Děláme různé věci, které to tlačí dolů.

Kolik lidí na tom pracuje?

Tisíce.

Všechny ty věci, které děláš, jsou důležité pro to, abychom udrželi teologii těchto otevřených platforem. Stejně jako jejich obsah. Samozřejmě to někdy to znamená, že musíme odrazit reklamu nebo zasáhnout… Takže tyto platformy přicházejí o reklamní příjmy.

Pro mě to je tlak z obou stran. Na jednu stranu firmy nechtějí inzerovat ve spojení s určitým obsahem a samozřejmě to je pochopitelné, jsou to jejich peníze. Na druhou stranu ti tvůrci videí si jsou vědomi toho, že je hodně lidí sleduje. Mají okolo toho vystavěný velký byznys, řada z nich i spoustu zaměstnanců, je to pro ně těžké. A tady přijde ke slovu zase strojové učení. Musíme velké množství obsahu podrobit zkoumání, učení vylepšovat a přesvědčit firmy, že je obsah akceptovatelný. Když se nám to podaří a budeme mít pro firmy víc nástrojů, budou nám víc důvěřovat.

Diskuze k článku